חג החנוכה הוא אולי הזדמנות להתנתק לרגע משגרת המלחמה, אך יכול להיות מסוכן אם לא נזהרים. פרופ' יוסי חייק, מנהל המערך לכירורגיה-פלסטית בבית החולים שיבא, ומיה אביב, חובשת בכירה במד"א, מסבירים כיצד להעניק עזרה ראשונה, מתי צריך לפנות לבית החולים, והכי חשוב - כיצד למנוע.
למדריכי עזרה ראשונה נוספים:
"בחנוכה אנחנו נתקלים בדרך-כלל יותר במקרי חנק על רקע אכילת סופגניות", מסבירה אביב. "זה קורה במיוחד אצל אנשים קשישים ואצל ילדים ותינוקות. בנוסף לזה, כמובן שיש פציעות שקשורות בכוויות. לצערנו הרב זהו אופי הפציעות של החג".
מה עושים במקרים שבהם ילד נחנק מסופגנייה, מבצעים תמרון היימליך? "כן, אבל ברגע שהוא טיפה יותר נמוך, צריכה לבצע את זה בצורה שהיא מותאמת לגיל. תופסים מאחורה, ולוחצים בעוצמה חזקה. בכל מקרה, אפשר תמיד להתקשר 101. לא כדאי לבזבז את הזמן הזה. יש לנו חובשים ופרמדיקים במוקד שינחו אתכם מה לעשות".
פרופ' יוסי חייק הוא יו"ר האיגוד לכירורגיה פלסטית ואסתטית במדינת ישראל. במסגרת עבודתו בבית החולים שיבא, הוא מקדיש את עיקר זמנו בימי המלחמה בטיפול בפציעות הלוחמים משדה הקרב. "הייחודיות שלנו כמומחים לכירורגיה-פלסטית מתפרסת החל מפעולות אסתטיות פשוטות, ועד טיפולים מאוד מאוד מורכבים", הוא מספר. "כוויות זה עוד דבר שבו אנו מטפלים. כמו שיש כוויות פסח מחומרי ניקוי, בחנוכה לצערי הן נגרמות מנר שמדליק את השיער או הבגד, מחנוכייה שמוקמה לא טוב, או כמובן מפגיעות שנגרמות משמן רותח".
לדבריו, חשוב להבין כי את הפציעות האלה ניתן למנוע. פרופ' חייק מונה מספר טיפים שימושיים שיוכלו לחסוך לא מעט כאב. "דבר ראשון, חשוב שרק מי שמבוגר ויודע להתעסק עם שמן יהיה אחראי על מלאכת הטיגון. ילד לא צריך ללמוד לטגן, בטח לא כשהוא קטן", הוא מדגיש.
"טמפרטורת הרתיחה של שמן היא הרבה יותר גבוהה, ולכן הנזק, הכוויות וגם הצלקות שיכולות להיווצר, הרבה יותר גרועות ממה שרואים לעומת כוויה ממים חמים, למשל. בנוסף, אם השמן מתלקח, לא לשפוך עליו מים, אחרת זה משפריץ. פשוט לסגור עם המכסה של אותו סיר או מחבת ולהתרחק. לא לנסות להרחיק לכיוון הכיור, על מנת שלא יטפטף עוד פעם מים, שהשמן לא ישפריץ כתוצאה מהניוד של המחבת".
3 צפייה בגלריה
טיפול בכוויות: שטיפה במים זורמים
טיפול בכוויות: שטיפה במים זורמים
הכי חשוב: שטיפת אזור הכוויה במים פושרים
(צילום: shutterstock)
לפרופ' חייק גם טיפים הנוגעים לשימוש והדלקת החנוכייה. "גם כאן, חשוב שהחנוכייה תהיה רחוקה, שלא תהיה בקרבת ילדים. אפשר להדליק ביחד, זו מצווה וגם קצת כיף בכל החושך הזה שיש לנו עכשיו, אך חשוב לעשות את זה בצורה מדודה, נכונה, למקם את החנוכייה באופן כזה שלא תיפול, ולא תהיה ליד דברים דליקים".
ומה עושים אם בכל זאת נכווינו? "כשקורית כוויה, אם היא כוויה קטנה, יש לשטוף את המקום במים זורמים. אם הכוויה גדולה מגודל כף-יד, יש לגשת למוקד או מרכז רפואי שיודע לטפל בכוויות, וזאת מכיוון שלאורך זמן יכולות להיווצר צלקות ונרצה למזער את הפגיעה ככל הניתן. בנוסף חשוב להיזהר מטיפול שגוי בתכשירים מסוכנים: יש כאלה שמטפלים בתכשירים שאינם מקצועיים, שאינם מותרים לשימוש, והנזקים שאנו רואים לאורך זמן כתוצאה מזיהום, אפילו של כוויות קטנות, יכולים לסכן חיים, במיוחד בילדים".
אם אנחנו רוצים לפתור את זה בבית, מה אנחנו עושים? מיה אביב: "יש לשטוף את המקום בהרבה מים פושרים. לא ישירות על מקום הכוויה, אלא טיפה מעל כדי שלא יכאב. קרח יכול ליצור גבישים ולא מעט בעיות ולכן נרצה להימנע ממנו. מאוד חשוב לי להגיד גם מה לא לעשות: לא למרוח לבן, לא למרוח כל מיני גבינות למיניהן. יש אנשים שחושבים שזו הדרך הנכונה להתמודד עם כוויות, והתשובה היא ממש לא. צריך כמה שיותר מים. זה גם ירגיע את הכאבים, וגם יעזור להחלמה של הכוויה, וכמובן שוב, כפי שהפרופ' אמר, בהינתן וצריך, יש להתפנות לבית חולים".