על רקע גל התפטרות של רופאות ורופאים, פנה המכון לרפואה משפטית באופן חסר תקדים לרופאים מחו"ל ומנסה לגייס אותם לשנה במקום הרופאים הישראלים. כך נודע ל-ynet. גורם בכיר במכון אומר בתגובה לדברים כי ארבעה רופאים איכותיים מחו"ל נענו לקריאה ורוצים להצטרף למכון הישראלי. כיום עובדים במכון חמישה רופאים בכירים כולל המנהל ד"ר חן קוגל שיקבל בימים הקרובים פרס ישראל – ושלושה מהם הגישו מכתב התפטרות. בנוסף, במכון עוד ארבע מתמחות. קודם לכן התפטרו רופאים נוספים, אחרים יצאו לגמלאות.
ממודעת הגיוס שנשלחה לקולגות ברחבי העולם עולה כי במכון מציעים לסייע במימון לרופאים. בין היתר מציעים להם כיסוי להוצאות עבור המגורים והנסיעות שלהם ארצה - אך לא צוין מה גובה הסיוע. "בשם המכון הלאומי לרפואה משפטית בתל אביב, ישראל, אנו מתכבדים להזמין מומחים לרפואה משפטית, פתולוגים משפטיים, רופאים חוקרים ובעלי מקצוע מוסמכים ברפואה משפטית מרחבי העולם להצטרף למוסד הנאמן שלנו", כתב במודעה מנהל המכון ד"ר חן קוגל שפורסמה באנגלית.
1 צפייה בגלריה
ד"ר חן קוגל פרסום ראשון
ד"ר חן קוגל פרסום ראשון
ד"ר חן קוגל מנסה לגייס רופאים בחו"ל על רקע המשבר החריף במכון לרפואה משפטית
(צילום: אביגיל עוזי)
"המרכז הלאומי לרפואה משפטית בישראל משמש כגוף היחיד המספק שירותי רפואה משפטית בארץ, המוכר במחויבותו למצוינות, חדשנות ומסירות לצדק. במסגרת החיפוש המתמיד שלנו אחר קידום וצמיחה, אנו מחפשים אנשי מקצוע נלהבים ומיומנים מאוד להצטרף לצוות הרפואי שלנו ולתרום למשימתנו". יש לציין כי גם לאחר טבח 7 באוקטובר הגיעו רופאים מחו"ל וכן אנשי מקצוע נוספים כמו אנתרופולוגים לסייע במלאכת זיהוי הגופות שנעשתה במקביל גם בבסיס שורה. לא הוצעו להם משרות או כל אופציה אחרת להישאר בישראל. בין המועמדים להחליף את הרופאים הישראלים: רופאים מהודו ומארה"ב. גורמים המעורים בפרטים מעריכים כי בסופו של דבר ייקלטו כשלושה רופאים.
מהמודעה עולה כי הרופאים מחו"ל יועסקו לשישה עד 12 חודשים. עוד עולה מהמודעה כי העובדים יקבלו רישיון רפואה ישראלי זמני. לא ברור כיצד תתבצע עבודת התרגום של הרופאים שיגויסו ואינם דוברים עברית. לדבריו של גורם במשרד הבריאות, גיוס הרופאים מחו"ל מהווה תקדים מסוכן. "עכשיו יהיו חסרים רופאים באחד מבתי החולים אז יביאו רופאים מהודו?", אמר. "זה הפיתרון של משרד הבריאות? מדובר על התנהלות מוזרה ואני לא חושב שיש לזה תקדים".

עוד אמר אותו גורם: "הרופאים שיגיעו יהיה דוברי אנגלית וזה מצריך עבודה של תרגום – איך זה ייעשה? לאחר 7 באוקטובר הגיעו למכון רופאים מחו"ל אבל זה היה לצרכים שהם יותר טכניים. פה מדובר על רופאים שיעשו עבודת שגרה, וזה עומס אדיר גם על הצוות כי צריך להכשיר אותם. כשמגיע מישהו חדש צריך להסביר להם איך המערכת עובדת. הרופאים הזרים הללו יעידו בבתי משפט? הרי צריך להצמיד להם מתורגמן, וגם זה עולה כסף. צריך מערך שלם של תמיכה כאן ולזה יש כסף כנראה, במקום לדאוג איך משאירים את המתמחים. למה לא להשקיע את הכסף הזה במתמחה שיבוא? מדובר פה על תקדים מסוכן. המכון הגיע למצב הזה כי מתמחים עוזבים כל הזמן והרופאים היו בקריסה כבר באוגוסט, עוד לפני 7 באוקטובר. יש עלייה במספר המקרים שהרופאים מטפלים בהם וירידה במספר הרופאים שעושים את זה. לא מגיעים מתמחים חדשים ואחרים לא מסיימים ובמקביל יש בעיה של ניהול".
כבר לפני חמישה חודשים חשפנו כאן כי ד"ר קוגל קיים שיחה קשה עם בכירי משרד הבריאות ובהם המנכ"ל משה בר סימן טוב על רקע המשבר החריף במכון. בשיחה הבהיר קוגל בפני מספר גורמי מקצוע שיתקשה להמשיך בתפקידו, בעיקר בשל מצוקת כוח אדם קיצונית במכון שהוביל את זיהוי גופות טבח 7 באוקטובר וגופות החטופים מהרצועה. במכתב ההתפטרות המשותף ששלחו שלושת הרופאים הבכירים ד"ר מאיה פורמן, ד"ר הדס גיפס וד"ר אלון קריספין עלו שורה של טענות באשר למצב הנוכחי במכון ולשינויים הנדרשים בו. בין היתר קראו ל"שמירה על סודיות והימנעות מאפליה" והוסיפו כי יש לקדם גם "דאגה לרווחת העובדים – מניעת שחיקה, ויסות עומסים ולחצים כדי להגן על העובדים בפני שחיקה ועומס יתר, והתחלואה הנגזרת מכך נפשית ופיזית. ניהול אדמיניסטרטיבי תקין של צרכי העובדים".
בנוסף הציעו השלושה להקים "מערך תגמול המותאם לסוג העבודה הייחודית, הפחתה של שעות שבוע העבודה, מתן ימי חופשה ומנוחה להתאווררות, מתן מנוחה לאחר עבודה בלילה, שכר ההולם את המקצוע".

ארבעה רופאים מחו"ל נענו לקריאה להצטרף

גורם בכיר במכון הגיב לפרסום ב-ynet: "בשל מחסור קיצוני ברופאים העוסקים ברפואה משפטית שנמשך שנים, הועלה כבר לפני המלחמה הצורך להביא רופאים משפטיים מחו"ל, כדי לענות על הצרכים הרבים. בעת המלחמה הובאו רופאים משפטיים מתנדבים מחו"ל, והעבודה איתם הוכתרה בהצלחה גדולה הן מבחינתם והן מבחינת צוות המכון. העבודה המשותפת הביאה להישג מרשים בכל הקשור לזיהוי ובדיקת חללי המלחמה (זיהוי של למעלה מ99% מהנרצחים - הישג שאין לו שום אח ורע בעולם).
"לפיכך, אנו עושים מאמצים כדי לאתר רופאים משפטיים איכותיים בחו"ל שיש אפשרות להסתייע בניסיונם וידיעותיהם. אנו מבקשים לגייס רופאים מנוסים ומיומנים שיכולים לעמוד בלחצים ובדרישות הגבוהות שמציב התפקיד בארץ. המכון הלאומי לרפואה משפטית צבר מוניטין בינלאומי גדול בשנים האחרונות ואף הגדיל זאת לאחר תפקודו במלחמה הנוכחית. זמן קצר לאחר שפרסמנו את בקשתנו לגיוס רופאים, פנו אלינו ארבעה רופאים מנוסים ואיכותיים מאוד מחו"ל כדי להצטרף לשורותינו. אנו מברכים על כך ומקווים שהדבר יוביל לקידום הרפואה המשפטית בישראל".
עוד ציין הגורם כי "מדובר על העסקה לשנה בלבד ובכל מקרה הרופאים שיצטרפו למכון יהיו בנוסף לרופאים הישראלים ולמעשה יתגברו את עבודתם. צריך להבין שמראש הביקוש להתמחות במכון לרפואה משפטית הוא נמוך. בנוסף, בימים אלו פועל משרד הבריאות יחד עם הנהלת המכון הלאומי לרפואה משפטית לקידום צעדים אופרטיביים שיהיה בהם כדי להשאיר את הרופאים שהודיעו על התפטרותם בתפקידיהם ולייצר תמריצים לקליטת רופאים חדשים".
  • האתגר הפתולוגי - פרויקט מיוחד על מלאכת הזיהוי שבזכותה יש למשפחות קבר לבכות עליו