סוכרת היא מגפה שרק הולכת ומחמירה עם השנים, ובחודש שבו מצוין יום הסוכרת הבינלאומי אנחנו חוגגים 101 שנה לטיפול באינסולין. המחלה פוגעת בכל הגילים, ואנשים לא מועטים רואים בה אסון בריאותי כבד. איך מעודדים מטופל חדש שאומר במפגש הראשון לאחר האבחנה בסוכרת סוג 2 - "אבד עליי עולמי"? ומה אומרים לאימא שבנה או בתה מאובחנים בסוכרת נעורים? עד לאחרונה הייתי אובד עצות מול משפחות אלו. אלא שהיום אנחנו במקום שונה לגמרי.
עוד על סוכרת:
מתברר שמה שהיה מר רק לפני שנים ספורות הופך למתוק יותר ויותר: רפואת הסוכרת בארץ מובילה ברמתה ובנגישותה למטופלים ופריצות דרך של העשור האחרון, בפרט השנים האחרונות, מסמנות את הדרך לריפוי הסוכרת בעולם.
רק בראשית השבוע אישר מינהל הבריאות האמריקאי (ה-FDA), תרופה ראשונה שעשויה לעכב תסמינים מתקדמים של סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים) ותחסוך את הצורך להזריק אינסולין לתקופה ארוכה. התרופה, Tzield, מיועדת לילדים בני 8 ומעלה ומבוגרים הסובלים מסוכרת סוג 1 בשלב בינוני וניתנת בעירוי לתוך הווריד אחת ליום במשך 14 ימים רצופים.
4 צפייה בגלריה
זריקת אינסולין
זריקת אינסולין
הסוף לסוכרת. כבר לא רק חלום
(אילוסטרציה: Shutterstock)
וזו רק ההתחלה. מתוכנן מחקר שישלב את התרופה שאושרה עם עוד שלוש תרופות, שכל אחת מהן פועלת במנגנון אחר להגנה על תאי הבטא מפרישי האינסולין. שילוב של תרופות אלו יוכל למנוע באופן כמעט מוחלט הופעת סוכרת סוג 1 בילדים ומבוגרים שהופיעו אצלם סימנים ראשונים למחלה. יש תשובה אם כן, וצריך להיערך במהירות ליישום השימוש בתרופות אלו.
אך מה עם ריפוי של אלו שסובלים מסוכרת כבר שנים? גם כאן כבר רואים את האור בקצה המנהרה. פרופ' ג'ימס שפירו מאלברטה, בקנדה לקח דם מסוכרתיים עם סוכרת סוג 1 והפיק תאי אב, הפך אותם במעבדה לתאים מפרישי אינסולין וריפא בעזרתם עכברים סוכרתיים. כיום יש אדם אחד שסבל מסוכרת קשה סוג 1 והבריא לחלוטין בעזרת טיפול חלקי מסוג זה. המשך כמובן יבוא, ובקרוב.

איך שומרים על בריאות טובה בגיל השלישי?

במחקר גדול שהתפרסם לפני כחודשיים נמצא שהפעלת שרירי התאומים (שרירי השוקיים) על ידי הרמת העקבים 20 פעמים או יותר בדקה במשך 30-15 דקות ביום מצילחה להפחית במשקל ואף מפחיתה סוכר בכ-50 אחוז יותר, וזאת למרות ששריר זה מהווה רק אחוז אחד ממשקל גופנו.
4 צפייה בגלריה
תמונה של פרופסור איתמר רז
תמונה של פרופסור איתמר רז
רואה את האור בקצה המנהרה. פרופ' איתמר רז
(צילום: עטא עוויסאת)
לכל אדם יש תגובה שונה של עליית סוכר תחת מזונות שונים וכיום ניתן לדעת במדויק, על ידי מעקב סוכר רציף, אילו מזונות גורמים לעליית סוכר אצל כל אחד. שמירה על רמת סוכר טובה, תזונה בריאה ועשירה בחלבון, פעילות גופנית והורדת משקל למי שסובל מהשמנה בטנית, בשילוב טיפול בשומנים ויתר לחץ דם, וכמובן הפעלת המוח והשרירים לאורך היום - כל אלו יבטיחו בריאות טובה ללא אירועים אופייניים לסוכרת.
הרווח המושג בטיפול בסוכר, לחץ דם, משקל יתר ושומנים בדם בגיל השלישי, אינו יורד מטיפול באותן תופעות בגיל הצעיר, ואולי אף עולה עליו. עד לאחרונה ממש לא הקפידו על כל אלו בגיל השלישי, מתוך חוסר ידע וחשש שטיפול תרופתי להורדת משקל, סוכר, לחץ דם ושומנים בדם - ייתן תועלת מועטה ביחס לנזק של תופעות הלוואי התרופתיות.
4 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
90% הילדים השמנים בגיל 17 סבלו ממשקל עודף כבר בגיל 8-6
(צילום: shutterstock)
אנחנו רחוקים משליטה על מגפת ההשמנה. קרוב לשליש מהאוכלוסייה סובלים מהשמנת יתר, השמנת ילדים היא רעה חולה וכמות השמנים ביתר בגיל 17 עולה בכל שנה. 90% הילדים השמנים בגיל 17 סבלו ממשקל עודף כבר בגיל 8-6. משמעות השמנת יתר בגיל 17 פירושה פי ארבעה יותר מוות מסוכרת, מחלות לב או סרטן בתוך 40-30 שנה.
גם כאן, הטיפול בהשמנה תופס תאוצה, התרופות החדשות ורמת מצוינות גבוהה של הניתוחים לקיצור קיבה יכולים לעשות שינוי רב במחלת ההשמנה בישראל.

כישלון הפריפריה ותוכנית חומש למניעת השמנה וסוכרת

אני מודה, הפריפריה היא המקום בו כשלנו. התמותה מסוכרת כפולה בצפון ובדרום הארץ וכמותה ההשמנה והשמנת הילדים. את התוכנית לשיפור הטיפול בסוכרת בצפון מוביל היום פרופ' נעים שחאדה, נשיא האגודה לסוכרת. יוזמה של תוכנית מקבילה לשיפור הטיפול בפריפריה אושרה לאחרונה על ידי השר עיסאווי פריג' ויוצאת לדרך בימים אלו.
בעיית ההשמנה הקשה מכה לא רק באוכלוסייה הערבית בישראל. באמירויות, בסעודיה, במרוקו, בטורקיה, בבחריין ובסודן - מגפת ההשמנה והסוכרת קשה וכפולה מזו שבישראל. המשרד לשותפות אזורית בניהולו של השר עיסאוויי פריג' הציג לי את החזון של שיתוף פעולה אזורי דרך הבריאות. מפגש ראשון נערך באקספו בדובאי, בהשתתפות עשרות נציגים מהאמירויות, בחריין, מרוקו ומדינות נוספות, והוא היווה בסיס ראשוני לבניית תוכנית חמש-שנתית.
4 צפייה בגלריה
פרופ' איתמר רז כנס סוכרת
פרופ' איתמר רז כנס סוכרת
מובילי הכנס באקספו דובאי ותוכנית החומש
השבוע נערך מפגש נוסף בהשתתפות 140 אנשי רפואה מתוכם 30 רופאים בכירים, מומחים בסוכרת ממרוקו, בחריין, האמירויות, טורקיה, קוסובו, יוון וקפריסין וכן מומחים עולמיים בתחום מארה״ב ומאירופה, במטרה לגבש תוכנית משותפת לשיפור המניעה והטיפול בהשמנה, בסוכרת וסיבוכיה.
השורה התחתונה: 101 שנה לאחר המצאת הטיפול באינסולין ואחרי 80 שנה שבמהלכן התקדמה רפואת ההשמנה והסוכרת בצעדי צב, חל בעשור האחרון מהפך בדרך למניעה וריפוי של השמנה וסוכרת. התרופות החדשות לא רק יביאו לריפוי הסוכרת אלא גם לריפוי של פגיעה בכליה, בלב, בכבד ובמוח. השינוי בגישה לטיפול והנגשת תרופות ואביזרים פורצי דרך הם בשורה נפלאה כבר עכשיו למניעה וריפוי סוכרת סוג 2 ולא רחוק היום למניעה וריפוי של סוכרת סוג 1.
יחד עם זאת, יש להשקיע מאמץ גדול למניעה של השמנת ילדים ושל הסוכרת בשלביה הראשונים. אחרת זוהי מגפה שתפגע אנושות, רפואית, חברתית וכלכלית במדינת ישראל. אני קורא לראש הממשלה, למשרדי הבריאות, החינוך והאוצר, לשנס מותניים בתוכנית לאומית מתוקצבת היטב לשינוי בריאות הציבור, תוך התמקדות בילדים, העתיד של כולנו.
פרופ' איתמר רז הוא יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת