שבץ מוחי בגיל ארבע: ילדים בדרך כלל לא סובלים משבץ מוחי, אבל עיילא חוסיין בת הארבע מקלקיליה, הייתה חלק מסטטיסטיקה של אחד לחצי מיליון. במשך שנה היא סבלה מתופעות כמו התעלפויות, שיתוק וכשל כלייתי. הרופאים במקום מגוריה לא הצליחו לאבחן את הסיבה המדויקת לכך, וגם לא הציעו טיפול שיעזור לה, עד שאביה, מוחמד, החליט לקחת אותה לבית החולים שערי צדק בירושלים.
ד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה התערבותית בשערי צדק, מעריך כי שנה לפני הגעתה לבית החולים היא סבלה מדימום מוחי קשה בהמיספרה השמאלית במוח ומאירועים חוזרים של שבץ מוחי. "במהלך התקופה הזו היא אובחנה עם מפרצת מוחית, ובוצעה סגירה חלקית של המפרצת באמצעות סלילים וסטנט מתכתי צפוף, אבל למרות הטיפול, הילדה סבלה מאירועים מוחיים נוספים עד למצב שבו הפסיקה לדבר והחלה להשתתק בפלג גופה הימני", הוא מסביר.
"עמדו בפנינו שתי אפשרויות", הוא אומר. "הראשונה, ביצוע מעקף, הכרוך בסיכונים רבים. השנייה, צנתור מוחי מורכב שדורש ניסיון רב בטיפול בעורקים זעירים שעלולים להיקרע. הוחלט על צנתור מוחי, שבמסגרתו נעשה שימוש בבלון מיוחד ובחומר לסגירת המפרצת. לשמחתנו, הדימום פסק לחלוטין, ובתוך מספר שעות מצבה של עיילא החל להשתפר. בשיתוף פעולה עם ההמטולוגים ביצענו התאמה מדויקת למינון התרופות המתאים למשקלה ולגילה".
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
עיילא חוסיין מוחמד חוסיין
עיילא חוסיין מוחמד חוסיין
עיילא חוסיין עם הרופא, ד"ר יעקב אמסלם. "מקרה נדיר, עם שכיחות של אחד לחצי מיליון ילדים"
לדברי ד"ר אמסלם, שבץ הוא תופעה נדירה מאוד אצל ילדים, ושבץ חוזר הוא תופעה נדירה אף יותר. "מדובר במקרה נדיר, עם שכיחות של אחד לחצי מיליון ילדים. אנחנו שמחים שנמנע נזק בלתי הפיך. טיפול בילדים דורש התייחסות מיוחדת והתאמה לעורקים הזעירים תוך התחשבות בגדילה העתידית של האיברים השונים".
עיילא שוחררה לביתה ימים אחדים אחרי הניתוח ושבה לפעילות מלאה. "לא צפינו שדבר כזה יקרה לה", אומר אביה. "היא ילדה בריאה, שאוהבת להתרוצץ ולשחק. לאחר קרוב לשנה, שבמהלכה כמעט איבדנו אותה, בשערי צדק הצילו לנו אותה".