ההגבלות הקשות שהטיל משרד הבריאות על בתי החולים הפרטיים אסותא רמת החייל ואסותא ראשון לציון החזיקו כשבועיים בלבד. בצהריים (יום ו') הודיע משרד הבריאות כי באסותא רמת החייל יוכלו לקלוט מטופלות חדשות לטיפולי הפריה.
ברקע: שיחה קשה שהתקיימה אתמול (ה') בין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, למנהלי יחידות ההפריה החוץ גופית (IVF) בבתי החולים הציבוריים, שבה הבהירו לו שלא יוכלו לעמוד בעומס שייווצר ולא יוכלו לקלוט את הנשים שסבבי הטיפולים שלהן באסותא הופסקו.
מנגד, במשרד הבריאות מכחישים שנכנעו לאותם לחצים מצד מנהלי יחידות ההפריה: "הטענה משוללת כל יסוד".
במכתב שנשלח היום על ידי ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, נמסר כי "המשרד רואה בחומרה רבה אי דיווח הנוגע לאירועים חריגים לאור ההשלכות המשמעותיות שלהם על בטיחות הטיפול ועל המטופלים. יחד עם זאת, ולאור העובדה כי אסותא רמת החייל מכירים בטעויות שנעשו ולאחר שנעשו מספר בקרות וקבלת תיקון הליקויים על ידי יחידת ההפריה החוץ גופית הוחלט כי תוגדל פעילות היחידה וכי ניתן יהיה לקלוט מטופלות חדשות".
קראו עוד על הפרשה:
2 צפייה בגלריה
אסותא הפריה
אסותא הפריה
אסותא רמת החייל. יכולים לקלוט מטופלות חדשות
(צילום: צביקה טישלר, shutterstock)
היא הוסיפה וכתבה: "לאחר שנשקלה טובת המטופלות תוך הבטחת איכות הטיפול, החליטה ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות כי ניתן בשלב זה לקיים 20 שאיבות ליממה בנוסף, לבצע החזרות עוברים וזאת בהתאם להגבלות הכתובות במכתב. בנוסף, מאשרים לשוב ולקלוט מטופלות חדשות ליחידה ובתנאי שהטיפול יתוכנן כחלק ובהתאם למגבלות המספריות למתווה שהציג משרד הבריאות, ולסיים את כלל הפעילות עד השעה 23:00".

ממשיכים לבדוק את האירוע, מקלים על ההגבלות

עוד נכתב כי משרד הבריאות מצפה מאסותא לתת תעדוף בפעילות המותרת שלהם לפי קריטריונים רפואיים. בנוגע לאירוע של תוצאת בדיקה גנטית חריגה, נכתב במכתב כי חשוב להדגיש כי האירוע ממשיך להתברר במסגרת ועדת הבדיקה. "מצופה היה מאסותא להתייחס אליו כאירוע חריג עד שלא הוכח אחרת", כך נכתב.
בנוסף נכתב כי "משרד הבריאות פעל וימשיך לפעול בנחישות כל העת על מנת להבטיח מתן טיפול איכותי ובטוח למען המטופלות והמטופלים. המשרד ימשיך לבצע בקרות ותהליכי ניטור על מנת להבטיח כי בטיחות הטיפול נשמרת וקיימת עמידה בהנחיות המשרד".
אתמול כאמור, התקיימה במשרד הבריאות פגישה בין ראשי יחידות ה-IVF בבתי החולים הציבוריים למנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, לאחר שהורה בהנחיה קודמת להרחיב את מספר המטופלות בבתי החולים הציבוריים ואף הנחה על בחירת הרופא המטפל, בהתאם לנעשה במכונים הפרטיים כמו באסותא. לדברי גורמים המעורים בפרטים, בר סימן טוב אמר כי הסנקציות על אסותא יצומצמו או יוסרו בימים הקרובים, כפי שאכן קרה היום.
יש לציין, כי במשרד הבריאות התמודדו מאז ההחלטה עם לחצים כבדים לשנותה ולהתיר קליטת מטופלות חדשות באסותא הן מצד הנשים שנפגעו מההחלטה והן מצד הרופאים, שעבורם מדובר בפגיעה כלכלית קשה.
מאסותא נמסר בתגובה: "באסותא מברכים על החלטת משרד הבריאות להעלות את הפעילות במחלקת ה-IVF ברמת החייל, וזאת לאור העובדה שהיחידה ממשיכה להתנהל באופן מקצועי, איכותי ומיטיבי.
"החלטה זו מתווספת להחלטת המשרד להעלות את מספר הפעולות גם באסותא ראשל"צ לאור שיפורים שבוצעו במחלקה, אשר חלקם מיושמים לראשונה בישראל ומטרתם; הבטחת הטיפול ובטיחות המטופלות.
"באסותא מבהירים כי לא יתבצע "תעדוף" מטופלות הזכאיות לטיפול במימון ציבורי על פי חוק, ומביעים תקווה שמשרד הבריאות יחזיר את רמת הפעילות לקדמותה".
בתגובה להחלטת משרד הבריאות באשר ליחידת ההפריה באסותא רמת החייל, נמסר מעו"ד גלעד יצחק בר- טל המייצג את רופאי הפוריות: "החלטת משרד הבריאות על הרחבת הפעילות ביחידת ההפריה באסותא רמת החייל היא ההחלטה הנכונה, בראש ובראשונה לטובת המטופלות שיוכלו לחזור לשגרת הטיפולים שלהן.
עו"ד גלעד יצחק בר-טלעו"ד גלעד יצחק בר-טלצילום: תדמית
"מלכתחילה משרד הבריאות לא צריך היה לקבל החלטה קיצונית כל כך של סגירה כמעט מוחלטת של הפעילות. אנחנו מברכים על ההחלטה שמבשרת על כך שהרופאים והרופאות יוכלו לחזור לעשייה שלהם במלאכת יצירת החיים".
יו"ר איל"ה (האגודה הישראלית לחקר הפוריות) פרופ ראול אורביטו: "אנו מברכים על החלטת משרד הבריאות להסיר את הסנקציות הכואבות מיחידות הפריון באסותא רמת החייל כפי שהוסכם אתמול בפגישתנו עם מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב.
"כפי שנקבע והוסכם בישיבה, נמשיך את השיח ושיתוף הפעולה עם משרד הבריאות על מנת להבטיח תוכנית מתוקצבת להכשרת כח אדם בדגש על אמבריולוגים ותשתיות ליחידות הפריות ברפואה הציבורית".
פורסם לראשונה: 13:28, 04.08.23