משרד הבריאות הודיע אחר הצהריים (ד') על הקלות למערך ההפריה החוץ הגופית באסותא ראשון לציון, בלחץ נשים שנפגעו מצמצום הפעילות שעליה הוחלט עקב המחדלים הקשים שנתגלו. בהודעת משרד הבריאות נאמר כי הפעילות במערך ההפריה תעלה מ-50% ל-75%.
מוקדם יותר התראיינו ל- ynet Live שתי מטופלות שזעקו לעזרה בגלל עצירת הטיפולים. "אי אפשר בבת אחת לסגור מקום בלי לתת פתרון. אלו תהליכים שאתה עובד עליהם שנים, והכול עלול להיזרק לפח", הן אמרו בדמעות. "הכול יכול להיעצר, ואנחנו נישאר בלי כלום, רק עם כאב עצום".
קראו עוד:
בהודעת משרד הבריאות נכתב, כי לאחר שנעשו מספר בקרות ובכללן בקרת פתע ביחידת ההפריה החוץ גופית באסותא ראשון לציון, הוחלט על מתן האפשרות להעלאת פעילות היחידה ל-75%.
כזכור, בעקבות השימוע שנערך ליחידת ההפריה החוץ גופית באסותא ראשון לציון, הודיע משרד הבריאות כי יופחתו מספר מחזורי הטיפול ביחידה.
על מנת לשקול את האפשרות להרחיב את מתן השירות ביחידה, בוצעו מספר בקרות ביחידה על ידי חטיבת הרפואה במשרד הבריאות. בבקרות אלו הוצגו למשרד הבריאות שינויים בתהליכי העבודה במעבדה תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכוני. עם זאת, נמצאו עדיין ליקויים שלא תוקנו ועל כן לא אושרה חזרה לפעילות מלאה.
לאחר שנשקלה טובת המטופלות תוך הבטחת איכות הטיפול, החליטה ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד״ר הגר מזרחי, כי ניתן בשלב זה להעלות את מספר הטיפולים ביממה מ-16 ל-25 טיפולים בממוצע.
1 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות באסותא רמת החייל
טיפולי פוריות באסותא רמת החייל
דורין ושני. מפחדות להישאר בלי כלום
דורין עוז-יחזקאל (33) מתל אביב היא אחת מהנשים. "המקרה שלי מסובך", אמרה בריאיון ל-ynet Live. "אני לא יכולה להיכנס להיריון באופן טבעי כי אני נושאת גן של ניוון שרירים. העוברים שלי מופרים באסותא וצריכים לעבור בדיקה גנטית. כרגע אין לי אפשרות להיכנס להיריון, כי סגרו את המחלקה.
"הייתי צריכה להתחיל סבב טיפולים, והרופא הודיע לי שהוא בוטל. פניתי לבתי חולים אחרים, אבל לא הצלחתי להשיג מקום. כל דקה חשובה לי. אני כבר לא יכולה לשאת את האכזבות האלה".
את מרגישה שהמדינה מפנה לך עורף? "התחלתי לבדוק אפשרויות בחו"ל. המדינה לא מסתכלת עלינו ברצינות. לא מקבלים אותנו ברצינות".
שני רייכנשטיין-מלכין: "אי אפשר בבת אחת לסגור מקום בלי לתת פתרון. אלו תהליכים שאתה עובד עליהם שנים, והכול עלול להיזרק לפח. אני נמצאת בתהליך פונדקאות אחרי גיוס המונים, אחרי תרומת ביצית. כל זה עלול לרדת לטמיון"
גם שני רייכנשטיין-מלכין (37) מראשון לציון זועקת לעזרה. "בעלי ואני בתהליך פונדקאות", סיפרה. "יצרנו עוברים בארצות הברית ומצאנו פונדקאית מהממת שרק רוצה להתחיל את התהליך, אבל הרופא שמטפל בנו הוא מאסותא, והוא לא יכול לקבל את העוברים עכשיו, כי הגבילו אותו ל-25 מטופלות ביום. אי אפשר בבת אחת לסגור מקום בלי לתת פתרון. אלו תהליכים שאתה עובד עליהם שנים, והכול עלול להיזרק לפח. אני נמצאת בתהליך פונדקאות אחרי גיוס המונים, אחרי תרומת ביצית. כל זה עלול לרדת לטמיון".
את פוחדת שבסופו של דבר לא תצליחו להביא ילד עם הפונדקאית הזו? "כן. הכול יכול להיעצר, ואנחנו נישאר בלי כלום, רק עם כאב עצום".
דורין עוז-יחזקאל מוסיפה: "אני פוחדת מאוד. אין דבר שיותר מפחיד אותי מזה. אבל אלפי מטופלות נאבקות איתנו, ואנחנו הולכות להילחם במשרד הבריאות. אנחנו נהיה אימהות אם ירצו או לא ירצו - אם לא בישראל, במדינות אחרות. יעזרו לנו ויתמכו בנו. המשפחות שלנו איתנו, הבעלים שלנו איתנו. נעשה כל מה שנצטרך".

רופאים: "אין הצדקה לסנקציות"

החלטת משרד הבריאות לעצור קליטת נשים חדשות לטיפולי פוריות באסותא רמת החייל ולצמצם את הפעילות שם, התקבלה בעקבות חשד להיעדר התאמה גנטית בין ילד שנולד שם בהפריה חוץ-גופית לבין אביו, ובעקבות שני אירועים של התייבשות ביציות מופרות - אחד מהם לא דווח למשרד הבריאות.
מדובר בהחלטה חריגה בחומרתה, במיוחד לנוכח העובדה שאסותא רמת החייל הוא אחד ממוקדי ההפריות הגדולים בישראל. ועדת הבדיקה שהקים משרד הבריאות הצביעה על ניהול קלוקל במקום ובעיקר על עומס גדול במעבדות הפוריות, שמגדיל משמעותית את הסיכוי לטעויות. אלו עלולות להביא להחלפת עוברים, כפי שכנראה קרה באסותא רחל החייל, וכפי שקרה בוודאות באסותא ראשון לציון, עם התינוקת סופיה שנולדה לפני כשנה לזוג הורים שהיו בהליכי פוריות, וזמן קצר לפני לידתה התגלה כי היא אין לה קשר גנטי להוריה.
לפני מספר ימים שיגרה קבוצת רופאים שעוסקים בטיפולי פוריות מכתב לשר הבריאות משה ארבל, ולמנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, ובו יצאה נגד ההחלטה לגבי אסותא. "ציבור הרופאות והרופאים העוסק בטיפולי הפריה חוץ-גופית נדרש למיומנות רפואית מדעית וליכולות בין-אישיות שמסייעות לבניית אמון ייחודי ומיוחד המסייע להצלחת הטיפול", כתבו. "בהתאם, נדרשת רגישות מיוחדת גם מן הרגולטור (משרד הבריאות) בבואו לקבל כל החלטה, במיוחד כזו הנוגעת למניעת הגישה לטיפולי הפריה חוץ-גופית. עולה חשש כבד כי שיקולים ייחודיים אלו לא היו חלק ממכלול השיקולים שהביאו את משרד הבריאות לקבל את החלטתו.
"לא נמצאה כל הצדקה להטלת סנקציות בדמות אלו שהוטלו בפועל, שכן משרד הבריאות לא הצביע על כל קשר בין האירועים שהתרחשו בפן הרפואי או המנהלתי לבין צמצום דרמטי בהיקף הפעילות של היחידה בבית החולים ומניעת טיפול רפואי מאלפי משפחות".
יצוין כי לרופאים יש אינטרס כלכלי מובהק בנושא, שכן המשמעות של צמצום הפעילות מבחינתם הוא אובדן הכנסה. "מי שנותנים את הטון בתחום הזה בארץ הם הרופאים הפרטיים", מסביר גורם באסותא. "הם נותנים את העבודה לבית החולים. הם גם מקבלים סכום מסוים עבור כל טיפול. רובם לא שייכים לאסותא ולא יודעים מה קורה שם, כך שאפשר להבין את הכעס שלהם. מצד שני, העומס על אסותא אכן גדול מאוד, ואיכות הטיפולים יורדת".
בתגובה להודעת משרד הבריאות באשר ליחידת ההפריה באסותא ראשון לציון, נמסר מעו"ד גלעד יצחק בר-טל המייצג את רופאי הפוריות: "ההודעה של משרד הבריאות על הרחבת המענה הטיפולי ביחידת ההפריה באסותא ראשון לציון, היא מסך עשן וניסיון למסמס את המאבק של הרופאים/ות והמטופלות. יש להחזיר את הפעילות במלואה. גם בראשון לציון וגם באסותא רמת החייל.
"אנחנו דורשים שמשרד הבריאות ישנה את ההחלטה באופן מיידי, ויאפשר למטופלות לחזור לשגרה, ולרופאות והרופאים, לעסוק במקצוע שכל תכליתו הבאת חיים לעולם".
מאסותא נמסר בתגובה: "באסותא מברכים על ההחלטה ועל הכרת משרד הבריאות בשיפורים הרבים שבוצעו במחלקה אשר חלקם מיושמים לראשונה בישראל. באסותא מציינים את שיפור התהליכים במעבדה, הטמעת טכנולוגיות חדשות , שיפור תהליכי ניהול סיכונים ונהלי דיווח. כל זאת על מנת להבטיח את הטיפול ובטיחות המטופלות".
פורסם לראשונה: 15:20, 02.08.23