צמצום פעילות והפסקת קליטה של מטופלות חדשות. משרד הבריאות פרסם הבוקר (חמישי) סדרת החלטות חריגה בחומרתן באשר להמשך התנהלות היחידה להפריה חוץ-גופית (IVF) באסותא רמת החייל בתל אביב בעקבות שימוע לאחר סדרת כשלים. במוקד ההחלטות: איסור שהציב משרד הבריאות לקלוט מטופלות ומטופלים חדשים ביחידה וצמצום משמעותי של הפעילות בה.
ההחלטות התקבלו בעקבות חשד להיעדר התאמה גנטית בין ילד שנולד כתוצאה מהפריה חוץ-גופית באסותא לאביו וכן בעקבות שני אירועים של התייבשות ביציות מופרות - אחד מהם לא דווח למשרד הבריאות. באסותא דורשים בתגובה ממשרד הבריאות לבצע בקרה נוספת ביחידה, וטוענים כי ההחלטה "לא-מידתית ומפלה".
1 צפייה בגלריה
אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל
אסותא רמת החייל. סדרת כשלים
(צילום: אבי חי, shutteratock)
עוד בנושא זה:
בתום השימוע, הורה משרד הבריאות ליחידת ההפריה באסותא רמת החייל לצמצם באופן משמעותי את הפעילות המתבצעת ביחידה. בנוסף הוטל על בית החולים למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול, וזאת, על פי המשרד, "במטרה להביא לשינוי התרבות הארגונית הבעייתית בנושא בטיחות הטיפול ולסייע לבית החולים בעדכון נוהלים והטמעתם, והשראת תרבות בטיחות ודיווח וניהול אירועים חריגים בבית החולים". במשרד הדגישו כי "אי-הגשת הצעה ותוכנית כאמור, עלולה לגרור נקיטת צעדים חמורים יותר".
בנוסף, הנחה המשרד את בית החולים כי ייאסר עליו לבצע יותר מ-25 פעולות (שאיבות ביציות והחזרות עוברים) ביום עבודה. מדובר על צמצום חד בפעילות אחת היחידות העמוסות בישראל להפריה חוץ-גופית. בנוסף, תופסק קליטות מטופלות ומטופלים חדשים. לא ננקב מועד להסרת הסנקציות על בית החולים.
בהודעת המשרד צוין כי ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות ד"ר הגר מזרחי, שניהלה את השימוע לאסותא רמת החייל, "שוכנעה כי כשלים אלה קשורים לתרבות ארגונית לקויה בתחום בטיחות הטיפול, וכן לעומסי עבודה גבוהים ביחידה להפריה החוץ-גופית, אשר ללא ספק תרמו לפגיעה במטופלים".

באסותא הגיבו: "החלטה לא-מידתית ומפלה"

באסותא הגיבו בחריפות, ואמרו ש"מדובר בהחלטה בלתי-מידתית ומפלה, שתפגע קשות וללא הצדקה בציבור המטופלות". עוד אמרו כי "אסותא ביצעה בשנה האחרונה תהליכי שיפור ניכרים, תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכונים ונוהלי דיווח, כך שהיום באסותא קיימת מעבדה מיטבית בקנה מידה בינלאומיים". באסותא דורשים ממשרד הבריאות" לבצע לאלתר בקרה חוזרת ביחידה כדי לאמת את השיפורים שנעשו ולהביא לשינוי ההחלטה, משום שאין שום הגיון בפגיעה מיותרת ומפלה בציבור המטופלות".
לפני למעלה משנה פורסמה פרשה נוספת שחשפה התנהלות כושלת במיוחד של רשת אסותא, שבמסגרתה נולדה תינוקת שזכתה לשם סופיה, לזוג הורים שעברו טיפולי הפריה באסותא ראשון לציון ושאין להם קשר גנטי אליה. החלטות המשרד מתפרסמות בהמשך להמלצות שפורסמו מטעם ועדת בדיקה שמינה בעקבות הפרשות שנחשפו. אחת ההמלצות המרכזיות והמשמעותיות עבור הנשים: בחירת הרופא על ידי הנשים עצמן גם ברפואה הציבורית, ולא רק ברפואה הפרטית כפי שהיה עד כה.
בנוסף, הוועדה המליצה על פיקוח משמעותי על מספר המחזורים והטיפולים הנעשים בכל אחת מהיחידות, וזאת בין היתר, במטרה להימנע מעומס במעבדות שעשוי להביא לטעויות קשות. הוועדה המליצה על "הפעלת הסדרה הדוקה על המענה הניתן ביחידות באמצעות הגדרת היקף הפעילות המקסימלי בכל יחידה בהתאם לתשתיות (שטח, ציוד, כוח אדם וכד'), ולא יותר מ-8,000 מחזורי טיפול (שאיבות ביציות והחזרות עוברים) לשנה ביחידה, תוך מעקב על הגדלת היכולת ההדרגתית ביחידות אחרות באופן שאינו מייצר בעיות תפעוליות או תורים ארוכים". בשלב זה מדובר על המלצות בלבד והן טרם יושמו.
פורסם לראשונה: 10:29, 20.07.23