עם פרוץ המלחמה, הרחיבו כל קופות החולים את מערכי שירותי האונליין הרפואיים שלהן. יותר מומחים מאפשרים ייעוץ מרחוק בשיחת טלפון ובווידאו צ'ט. חלק מקופות החולים מאפשרות משלוח תרופות עד הבית - כאשר במאוחדת, השירות ניתן ללא עלות וללא מינימום הזמנה. מכבי נערכת לשליחת עובדים סוציאליים לבתים של מבוטחים שקרובים נפגעו.

כללית הרחיבה את שירותי האונליין

השירותים הדיגיטליים של כללית – רופאי ילדים און ליין (24/7) ורופאי משפחה און-ליין (23:00-08:00) - תוגברו ושעות הפעילות הורחבו. השירות מאויש ברופאי ילדים ורופאי משפחה מומחים ומאפשר ייעוץ מרחוק בשיחת וידאו צ'ט או בשיחת טלפון. הפונים מקבלים ייעוץ רפואי והמלצות להמשך טיפול לאלה שאינם יכולים או מעדיפים שלא להגיע למרפאה בשל חשש לביטחון האישי.
4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
פגיעת רקטה בתל אביב. כשהעורף כולו חזית, מבוטחים עוברים לקבל שירות באונליין
(צילום: AP Photo/Oded Balilty)
כללית מעניקה שירותים אלו לכל תושבי המועצה האזורית אשכול, וגם למבוטחי קופות אחרות. השירות ניתן גם באמצעות קו טלפון ייעודי 03-568-8550.
מנכ"ל כללית, אלי כהן: "פתחתנו את המענה הייחודי תוך כדי ההערכות המורכבת למצב של מלחמה. הצוותים הרפואיים המאיישים את השירות מנוסים מאוד ויוכלו עד כמה שניתן לתת מענה מרחוק וייעוץ לאזרחים שאינם יכולים לצאת מהבתים".
ד"ר אמיר חנות, רופא ילדים בשירות רופאי ילדים און-ליין בכללית, מספר שבדרך כלל מגיעות פניות לשירות בגין תלונות שגרתיות - כאבים, חום, מחלות נשימתיות, ייעוץ רפואי וקבלת מרשמים. "התחלנו לקבל סוג אחר של פניות בעיקר רצון להדרכה כיצד להתנהל עם ילדים מבוהלים ובקשות אם יש טיפול תרופתי להרגעת ילדים. במצבים מעין אלו אנו מסבירים שלילדים עדיפה תמיכה נפשית, הרגעה, הדרכה וחיזוקים חיובים".
כללית הפעילה גם מוקד תמיכה וסיוע נפשי שמספרו 03-7472010. בנוסף פועל שירות של שלוש שיחות טיפוליות עם אנשי מקצוע תחום בריאות הנפש אליו ניתן לפנות בטלפון שמספרו 2708*.
קראו עוד על ההתארגנות במלחמה:
סיגל סידליק אלון, מנהלת השירות הפסיכולוגי הארצי בכללית: "מאז נפתח המוקד בשבת בבוקר ועד למחרת בצהריים, נרשמו מאות פניות למוקד. הפניות מגיעות מכל רחבי הארץ ובכל הגילאים. הפניות הן סביב תחושות חרדה שמשפיעות על היכולת להתמודד עם שגרת היום.
חלק מהפונים מתקשרים לקבלת סיוע עבור עצמם, בעקבות תחושות מתח וחרדה, וסימפטומים גופניים כמו הקאות, בחילות וסחרחורות, בכי וסירוב לאכול ולשתות. וחלק מתקשרים לקבל עזרה עבור בני משפחה או קרובים שנמצאים איתם או אף רחוקים מהם ומצרפים אותם לשיחת ועידה. אנו משוחחים עם הפונים, כשמדובר בילדים, גם מבקשים לעיתים לשוחח ישירות עם הילד/ה".
סיגל סידליק אלון, מנהלת השירות הפסיכולוגי הארצי בכללית: "עם אנשים שהיו עדים לטראומה, אנו מעבדים את החוויה ומסייעים להדגיש את ההתמודדות שלהם שסייעה, ולבנות נרטיב שמאפשר לשתף בחוויות ולקבל תמיכה מהקרובים"
עוד סיפרה: "חששות רבים שמועלים בפניות מתמקדים בפחד מחדירת מחבלים, והחשש מאזעקות תופס חלק קטן יותר מהפניות לעומת אירועי לחימה בעבר. אנו עונים גם לפניות של מי שהיו נוכחים במסיבה והיו עדים לאירועים הקשים מאוד. בשיחות אנו מסייעים לפונים להפחית את המתח ואת תחושת חוסר האונים. הן בעזרת התארגנות מחשבתית, הכוונה לעיסוקי פנאי מסיחי דעת כמו מוסיקה או עיון בתמונות מאירועים משמחים.
"כמו כן אנו ממליצים לא לצפות בסרטונים הרבים המציפים את הרשתות החברתיות, ומתרגלים טכניקות שמסייעות להפחתת חרדה כמו נשימות עמוקות ואיטיות. עם אנשים שהיו עדים לטראומה, אנו מעבדים את החוויה ומסייעים להדגיש את ההתמודדות שלהם שסייעה, ולבנות נרטיב שמאפשר לשתף בחוויות ולקבל תמיכה מהקרובים להם. מול ילדים חשוב לצד כל אלה להקפיד להפחית חשיפה לרשתות ולסייע להורים לעמוד בדרישה זו, כדי לסייע בהפחתת החרדה".
שירות נוסף הוא בית מרקחת און-ליין שמאפשר הזמנת תרופות ומוצרים נוספים, ולאחר מכן לבחור אם לאסוף אותם מבית המרקחת או לקבל במשלוח עד הבית. הזמנת תרופות עד הבית מתאפשרת לתרופות מרשם וללא מרשם באמצעות האתר או האפליקציה . לבני 75 ומעלה או לאלה הרוכשים ביותר מ-150 שקל (לא כולל תרופות מרשם), המשלוח ללא תשלום. בימים אלה השירות ניתן בהתאם למגבלות התנועה ולמצב הביטחוני.
מידע נוסף באתר כללית.

מאוחדת: תרופות עד הבית ללא עלות

מאוחדת מפעילה באופן רציף ובזמינות תורים גבוהה את שירות המיון ההיברידי, שפועל 24/7 ולא רק בשעות הערב והלילה. באמצעות המיון ההיברידי ניתן לקבל מענה רפואי מיידי מרופאי משפחה, פנימאים ורופאי ילדים, באמצעות האפליקציה של הקופה וללא צורך לצאת מהבית.
שירות מאוחדת פארם אונליין זמין למבוטחים סביב השעון, וכעת הם יכולים להזמין תרופות עד הבית ללא תשלום דמי משלוח, מבלי לצאת מהבית.
4 צפייה בגלריה
פגיעות ישירות באשקלון
פגיעות ישירות באשקלון
פגיעות ישירות באשקלון. מבוטחים שחוששים לצאת מהבית יכולים להשתמש בווידאו צ'ט
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
הרופאים האישיים (רופאי המשפחה) של מאוחדת זמינים למטופלים שלהם אונליין, וניתן לקיים תור דיגיטלי, כאשר הרופא או הרופאה יכולים לראות את המטופל בווידאו, תוך חיבור לתיק הרפואי שלו, ולתת לו מענה מלא גם מרחוק.
סמנכ"ל חטיבת לקוחות במאוחדת, עמוס מאור, מסביר כי "אנחנו עדים לעלייה משמעותית בביקוש לשירותי רפואה אונליין, שעלה בתוך יממה ב-350%. אנשים רוצים לקבל מענה רפואי מקצועי, אבל מעדיפים לא לצאת מהבית, לא לנסוע בכבישים, וגם לא להשאיר את יתר בני המשפחה, בפרט ילדים, בבית. השירות פועל ב-32 תחומים שונים, ברוב תחומי ההתמחות ומקצועות הבריאות, בהם רפואת משפחה, ילדים, עור, רפואת נשים, אף אוזן גרון, עיניים, שירותי אחיות, עבודה סוציאלית, ליווי הריון, תזונה, ייעוץ רוקחי ועוד, ומהווה פתרון מצוין במיוחד ימים אלה".
מאוחדת תעלה ספריית סדנאות אונליין ללקוחות מאוחדת, במגוון נושאים החל מיוגה, מיינדפולנס ועד אימוני כושר מהבית.
קו סיוע לתמיכה נפשית במאוחדת מספק מענה 24/7 על ידי עובדים סוציאליים ופסיכולוגיים. קו הסיוע הונגש גם לאנשים עם מוגבלויות, לרבות תרגום לשפת הסימנים לאנשים כבדי שמיעה. ביממה הראשונה פנו לקו הסיוע קרוב ל-200 אנשים, בעוד שבמצבי לחימה בעבר פנו אנשים בודדים. לנוכח המצב, תיגברנו את השירות שבאמצעותו ניתן לקיים שלושה מפגשים טלפוניים, באורך של מפגש טיפולי מלא, ולקבל מענה רגשי על ידי פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.
"בשונה ממצבי לחימה שחווינו בעבר, השיחות הן ארוכות, כואבות ומציפות מצוקות עמוקות מאוד", משתפת קרן זמיר, עובדת סוציאלית ראשית במאוחדת, שמנהלת את קו הסיוע הנפשי. "חלק מהמתקשרים הם בני משפחה שיקיריהם נעדרים מאז אתמול, והם נמצאים באי-ודאות ומצוקה קשה מאוד, וחלק מהפונים הם הורים לילדים שחווים חרדות קשות ומחפשים אנשי מקצוע שיוכלו להדריך ולהכווין אותם איך להתנהל עם הילדים. גם בני נוער צעירים יצרו קשר, ומספרים שהם חווים תחושת חוסר בטחון קשה ומביעים חששות ממשיים שמחבלים יחדרו אליהם הביתה, אל המרחב הכי מוגן שלהם".
קרן זמיר, מנהלת קו הסיוע הנפשי: "אחת השיחות הקשות שהגיעה אלינו הייתה ממישהו שהיה במסיבת טבע ברעים. הוא תיאר תמונות קשות, בריחה לשדה קוצים, ממקום למקום תוך כדי שיורים עליהם, שורפים את השדה ותחושה שהמוות מקיף אותם מכל כיוון"
"אחת השיחות הקשות שהגיעה אלינו הייתה ממישהו שהיה במסיבת טבע ברעים. הוא תיאר תמונות קשות, בריחה לשדה קוצים, ממקום למקום תוך כדי שיורים עליהם, שורפים את השדה ותחושה שהמוות מקיף אותם מכל כיוון אפשרי. הוא היה עד למראות קשים מאוד שלצערי אני לא יכולה לפרט, אבל אחרי שראה את המוות סביבו הוא כבר השלים עם המוות של עצמו ועד עכשיו לא מבין איך לא הרגו אותו.
"אלו לא שיחות סטנדרטיות. אני 20 שנים עובדת סוציאלית במאוחדת, ולא זכורות לי מצוקות כל כך קשות, בהיקפים כאלה נרחבים. כל שיחה פותחת צוהר לעולם ומלואו של קושי, לחץ, חרדה וכאב. חלק מהפונים חווים בנוסף גם תסמינים פיזיים כלחצים בחזה, דופק מואץ, התעלפויות חוזרות, היעדר תיאבון, ככל הנראה אלו הם תסמינים פסיכוסומטיים בעקבות לחץ נפשי, אבל חשוב לשלול אירוע רפואי קודם ולכן במקרים כאלה אנחנו מפנים באופן מיידי גם למיון ההיברידי שלנו.
"אנחנו נמצאים בימים של מציאות מאתגרת מאוד, שמלווה בחוסר ודאות שמגביר חרדה ולחץ, ונמשיך להיות כאן כדי להעניק מענה רגשי, מיידי, עוטף ומכוון".

מכבי נערכת לשלוח עובדים סוציאליים

על רקע המצב הביטחוני תגברה מכבי את השירותים והסיוע למבוטחיה. מכבי פתחה את האפשרות לביקור אצל הרופא ללא הכרטיס באופן בלתי מוגבל, וכן מאפשרת למבוטחיה בדרום לקבל משלוח תרופות עד הבית, ללא עלות.
מכבי מפעילה קו סיוע מיוחד לתמיכה נפשית המאויש על-ידי עובדות ועובדים סוציאליים. המוקד זמין לחברי וחברות מכבי דרך מוקד מכבי ללא הפסקה במספר 3555*. במשך כל השבוע תפעיל מכבי ברשתות החברתיות שיעורי התמודדויות עם המצב בלייב עם הפסיכולוגית הראשית של הקופה ד"ר שרון פלגי.
מכבי נערכת כעת לשליחת עובדים סוציאליים לבתים של מבוטחים שבהם נפגעו קרובי משפחה. באפשרות חברי מכבי לקבל גם טיפול ממוקד לסיוע בהתמודדות נפשית עם המשבר באמצעות עד שלוש שיחות עם פסיכותרפיסטים דרך 3028*.
4 צפייה בגלריה
כוחות מד"א מפנים פצועים מבתי החולים בדרום לקבלת טיפול רפואי במרכז הארץ
כוחות מד"א מפנים פצועים מבתי החולים בדרום לקבלת טיפול רפואי במרכז הארץ
צוותי מד"א פועלים מסביב לשעון ומפנים פצועים לבתי החולים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
מכבי פועלת לתגבור הצוותים הרפואיים במרפאות בכל הארץ ולמציאת פתרונות עבור מטופלים של רופאים שגויסו למילואים.
בנוסף תוגבר ברופאים מוקד האחיות הטלפוני של מכבי שפעיל עד חצות ואליו ניתן לפנות דרך מוקד "מכבי ללא הפסקה" במספר 3555*.
כמו כן, נערכת מכבי לפתיחת מוקד טלפוני ייעודי נוסף שיאויש על ידי רופאי משפחה וילדים, שיפעל 24 שעות ביממה ויספק לחברים מענה רפואי במקרים בהם לא הצליחו לקבל המענה מהרופא המטפל שלהם, לרבות חידוש מרשמים ופתרון בעיות רפואיות שלא מצריכות ביקור במרפאה.
מכבי מבקשת ממבוטחיה לבדוק באתר ובאפליקציה אם חלו שינויים בתורים שקבעו, במקביל לעדכון שייצא לכל מבוטח אם התור שקבע צפוי להשתנות.
מנכ"לית מכבי שירותי בריאות סיגל דדון לוי: "אנו עומדים לצד מבוטחינו ועובדינו בזמנים קשים אלו ועושים הכול כדי לספק למטופלים שלנו בדרום ובכל הארץ שירותים רפואיים חיוניים ולהתאים את השירותים לאתגרים המקצועיים המורכבים שהמצב הביטחוני מציב בפנינו".

לאומית הגבירה את זמינות הרופאים אונליין

בעקבות המצב הביטחוני הקשה, לאומית שירותי בריאות הגבירה את זמינות תורי הרופאים אונליין בטלפון/וידאו. במקביל, הרחיבה את האפשרות להתכתב עם רופאי המשפחה, הילדים והנשים.
רוב מרפאות לאומית ברחבי הארץ פועלות כסדרן, זאת, כאשר הקופה מפעילה מועדוניות לילדי העובדים בכל המחוזות, על מנת לאפשר להוריהם הגעה לעבודה ומתן שירות רציף.
4 צפייה בגלריה
הפצועים בבית החולים ברזילי
הפצועים בבית החולים ברזילי
מאות פצועים הובהלו לבית החולים ברזילי
(צילום: דוברות ברזילי)
בגלל הנחיות פיקוד העורף, ייתכנו שינויים בפעילות של חלק מהמרכזים הרפואיים. לאומית ממליצה להתעדכן לפני יציאה מהבית לגבי שינויים בפעילות. מידע נוסף באתר לאומית ובמוקד שירות לקוחות, בטלפון 507*.
לאומית שירותי בריאות מעמידה לרשות מבוטחיה, באפליקציה ובאתר לאומית, מגוון שירותי רפואה ומנהלה, ללא צורך להגיע למרפאה: תור טלפוני עם רופא/ת הילדים והמשפחה, התכתבות עם רופא/ת הילדים והמשפחה ורופא/ת הנשים, תורים טלפוניים עם רופאים יועצים ומטפלים, מוקד ילדים אונליין, ייעוץ רפואי 24/7, שירות תרופות עד הבית ועוד. 
כמו כן מעמידה לאומית לרשות מבוטחיה גם קו תמיכה טלפוני לקבלת סיוע, ייעוץ והכוונה רגשיים ללא תשלום על ידי גורמי מקצוע.

ריכוז מספרי הטלפון

קופות החולים מעניקות כאמור מענה טיפולי נוסף לתמיכה רגשית של שלוש שיחות טיפוליות בחינם על ידי אנשי המקצוע. מענה זה הוא בנוסף למוקדי החירום של קופות החולים שפורסמו.
לתיאום, יש לפנות למספרים הבאים:
כללית - תמיכה נפשית *2708 בשעות 20:00-07:00
לאומית - דרך תלם בשעות 22:00-08:00, קו חירום - 054-9292273, מענה בוואטסאפ - 054-9299973
לאומית תפארת בית חם בערבית - 04-6111891 (17:00-08:00)
מכבי - דרך תלם בין 22:00-08:00 במספר *3028
מאוחדת - מוקד ארצי 24/7 *3833
מוקדי הסיוע של קופות החולים
כללית 03-7472010
מכבי *3555
לאומית 1700507507 או *507
מאוחדת *3833