האם זריקות ההרזיה עשויות להשפיע על סיכויי התחלואה בסרטן? מחקר גדול שנערך בארצות הברית, שממצאיו פורסמו החודש בכתב העת היוקרתי JAMA Oncology, בדק יותר מ-1.2 מיליון תיקים רפואיים של מטופלים שטופלו בתרופות לסוכרת ומצא שאצל חולים שטופלו בטיפולים מסוג GLP-1 (בקבוצת התרופות האלו ניתן למצוא גם תרופות מוכרות כמו אוזמפיק, מונג'רו וויגובי) הצליחו להפחית דרמטית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לעומת חולים שקיבלו אינסולין או מטפורמין.
חלק מתרופות אלו כבר הוכחו כיעילות בטיפול בסוכרת, בירידה משמעותית במשקל ובתסמינים של אי ספיקת לב.
2 צפייה בגלריה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
אוזמפיק זריקת הרזיה זריקה
הקשר בין תרופות לסוכרת להפחתה בתחלואה בסרטן
(צילום: shutterstock)

איך נערך המחקר?

חוקרים מאוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב באוהיו שבארצות הברית, בחנו 1.2 מיליון תיקים רפואיים של חולי סוכרת במשך 15 שנה (בין 2019-2005) על מנת לבדוק כיצד תרופות שונות השפיעו על הסיכויים להתפתחות הסרטן.
החוקרים בדקו את מצבם הרפואי של החולים שאובחנו עם סוכרת מסוג 2 ולאחר מכן טופלו בתרופות מטפורמין ואינסולין (תרופות ותיקות לסוכרת) או בתרופות מסוג GLP-1. לאחר מכן השוו החוקרים את השפעות של התרופות הללו תוך התייחסות למאפיינים דומים של חולים (גיל, מוצא אתני, הרגלי חיים, מצב סוציו-אקונומי וכדומה).

מה היו מסקנות המחקר?

על פי הממצאים, בקרב החולים שטופלו באינסולין (22,572 חולים), נמצאו 167 מקרים של תחלואה בסרטן המעי הגס. לעומת זאת, בקבוצה של החולים שקיבלו טיפולים בתרופות מסוג GLP-1 (כמו אוזמפיק, מונג'רו, ריבלסוס וכדומה) נרשמו רק 94 מקרים. כלומר מדובר בירידה של 44% בשיעורי התחלואה של סרטן המעי הגס.
תוצאות דומות נמצאו גם בקרב חולים שנטלו את התרופה הפופולרית לסוכרת, מטפורמין. מבין 18,518 חולים שקיבלו את התרופה היו 153 מקרים של סרטן המעי הגס, בהשוואה ל-96 בלבד בקבוצה דומה של חולים שנטלה תרופות מסוג GLP-1. כלומר מדובר בירידה של 25%.

מהן תרופות מסוג GLP-1?

תרופות מסוג GLP-1, או במילים אחרות Glucagon-like peptide-1, הן תרופות שמחקות את פעולתו של חלבון GLP-1 המיוצר בתאי רירית במעי. ההורמון מופרש מהם בזמן האכילה ומגיע דרך מחזור הדם לכבד, ללבלב, לקיבה, למוח ולאיברים נוספים. ההורמון הזה מסייע בתהליך העיכול, בשמירה על חילוף חומרים תקין ובוויסות רמות הסוכר בדם.
ל-GLP-1 יש גם תפקיד חשוב גם בוויסות תחושת הרעב. בתגובה למזון שעובר במעיים לאחר הארוחות, התרופות מקבוצה זו מחקות את השפעת ההורמון GLP-1 על הלבלב וגורמות להפרשת אינסולין, וכתוצאה מכך מושג איזון של רמות הסוכר בדם, תחושת שובע ובכך גם ירידה במשקל. בקבוצה זו ניתן למצוא תרופות כמו אוזמפיק, וויגובי, מונג'רו, ריבלסוס, טרוליסיטי, ביידוריון ועוד.

למי התרופות הללו מיועדות?

קבוצת הטיפולים מסוג GLP-1 פותחה במקור עבור טיפול בסוכרת מסוג 2. חלק מהטיפולים התגלו ככאלו שמצליחים לסייע לטיפול בהשמנה מפני שנוכחות של ההורמון GLP-1 המלאכותי שיש בתרופה, גורם לקיבה להישאר מלאה במשך זמן רב יותר ומשפיע על מנגנון במוח שמאותת לגוף שאין צורך בעוד אוכל - וכך מקנה תחושת שובע. חלק מהתרופות הצליחו להביא להפחתה של יותר מרבע ממשקל הגוף. לפני כמה חודשים פורסם שלחלק מתרופות אלו יש גם יתרון אצל חולים שסובלים מהשמנה ואי ספיקת לב.

כמה שכיח סרטן המעי הגס?

על פי הדוח של רשם הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו בישראל בקרב גברים יהודים (אחרי סרטן הערמונית), השני בשכיחותו בקרב גברים ערבים (אחרי סרטן הריאות) והשני בשכיחותו הן בקרב נשים יהודיות והן בקרב נשים ערביות (אחרי סרטן השד). בכל שנה מאובחנים יותר מ-3,000 בני אדם בישראל עם המחלה ונפטרים ממנה כ-1,300 חולים.
2 צפייה בגלריה
סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס
הסרטן השני בשכיחותו בישראל בקרב גברים יהודים. סרטן המעי הגס (
(צילום: shutterstock)

חשוב לבצע בדיקות סקר לגילוי סרטן המעי הגס

ממצאי המחקר הנוכחי, מצאו קשר בין תרופות מסוג GLP-1 להפחתת הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס. הגם שממצאים אלו משמעותיים ומוכיחים יתרון נוסף לטיפולים אלו. ועל אף שמדובר במחקר רחב היקף שבדק מאות אלפי תיקים רפואיים לאורך 15 שנים, יש צורך במחקרים נוספים על מנת שנוכל לקבוע מסקנות חד משמעיות.
חשוב להקפיד לבצע בדיקת דם סמוי בצואה – בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. בדיקה זו נועדה לבדוק אם יש דימום סמוי שאינו נראה לעין שאולי עלול להעיד על פוליפ במערכת העיכול שעלול להתפתח לסרטן המעי הגס. בחלק מהמקרים יש צורך בבדיקת קולונוסקופיה – בדיקה שמתבצעת באמצעות צינור גמיש שאליו מחוברת מצלמה וכלי חיתוך על מנת להסיר פוליפים במידה והתגלו. בדיקות סקר תקופתיות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס מתבצעות על פי המלצת הרופא המטפל – בהתאם לקריטריונים של גיל, היסטוריה משפחתית ועוד.
ד"ר רז הגואלד"ר רז הגואלצילום: רויטל טופיול

האם יש קשר בין סרטן להשמנה?

השמנת יתר גורמת למחלות נלוות רבות, בהן סוכרת, מחלות לב וכלי דם, דום נשימה בשינה, מחלות ריאה, מחלות כבד וכליות ועוד. בנוסף, ישנם לא מעט מחקרים שמצאו קשר בין השמנה לסיכון מוגבר לחלות בסרטן - לרבות סרטן השד בקרב נשים לאחר גיל המעבר, סרטן השחלות, סרטן הרחם, סרטן צוואר הרחם, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן בלוטת התריס, סרטן הכבד, לוקמיה, סרטן הכבד, סרטן הכליות ועוד.
הקשר בין שתי המחלות נובע ככל הנראה מתאי השומן שמפרישים הורמונים שמשפיעים על תהליך גידול התאים ומובילים לחלוקה בלתי מבוקרת של תאים ובכך להתפתחות גידולים סרטניים. מחלת ההשמנה היא מחלה שחשוב לטפל בה כבר בגילאים המוקדמים, על מנת למנוע השמנה בגילאים מבוגרים, להפחית סיכון לתחלואה נלווית בגילאים אלו ולהאריך שנות חיים.
הכותב הוא רופא מומחה ומנהל "המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה - ד"ר רז"