ברקע המשבר בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר שנחשף ב-ynet ורגע לפני שהמהלך ההיסטורי של קיצור התורנויות יוצא לדרך – הכריזה הערב (יום ה') ההסתדרות הרפואית על סכסוך עבודה. במוקד המחלוקת: הסדרת שכרם של המתמחים שיעבדו בתורנויות המקוצרות מתחילת חודש ספטמבר.
"אנחנו מתנגדים לפגיעה חד-צדדית בתנאי עבודתם, זכויותיהם ורווחתם של הרופאים המועסקים בתורנויות בבתי החולים בפריפריה", נכתב בהודעת ההסתדרות הרפואית. לדבריה של ד"ר ניצן עטיה, יו"ר ארגון המתמחים בהסתדרות הרפואית, "מתווה קיצור יום העבודה הוא צעד ראשון ומבורך בהפחתת העומס על הרופאים המתמחים ואנו מברכים על כך. יחד עם זאת, לא נוכל לאפשר פגיעה בשכר של הרופאים המתמחים על אחת כמה וכמה על רופאים בבתי חולים בפריפריה.
2 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
נחאת המתמחים. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
"בתקופה שבה אנו נמצאים כשרופאות ורופאים רבים שוקלים אם להישאר במערכת הבריאות הישראלית או לעשות רילוקיישן ראוי היה שהמדינה לא תתקטנן על זוטות ולא תנסה להכשיל את המהלך. אנחנו קוראים לאוצר לחזור בו מעמדתו ולאפשר למתווה לצאת לדרך בזמן ובהצלחה, תוך שימור תנאי הרופאים המתמחים".
קראו עוד בנושא זה:
הסוגיה שעומדת כאמור במרכז האיום של ההסתדרות הרפואית היא שכרם של הרופאים שיחלו לעבוד במתכונת המקוצרת. בעקבות הקיצור, שייצא לדרך באופן מדורג בין המחלקות שמהוות חלק מהמתווה, הרופאים צפויים לעבוד בין 18 ל-24 שעות פחות בחודש.
האוצר, על פי גורמים המעורים בפרטים, מעוניין לנכות את השכר בהתאם לירידה בכמות שעות העבודה ולא מסכים לבקשת ההסתדרות הרפואית להציע לרופאים מסגרת שעות אחרת להשלמת אותן שעות. בשבועות האחרונים התקיימו כמה פגישות בין אנשי ההסתדרות הרפואית לנציגי אגף השכר במשרד האוצר, אך עד כה לא הושגה הסכמה שתפתור את עניין השכר.
2 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי
בית חולים ברזילי
בית חולים ברזילי. אחד מבתי החולים שבהם ייכנס המתווה לתוקף
על-פי מתווה הקיצור שנחשף ב-ynet, המתמחים בבתי החולים העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת יגיעו לעבודה בשעה 13:00 ויסיימו בין השעות 08:00 ל-10:00 בבוקר למחרת. מדובר בקיצור התורנות מ-26 שעות כיום ל-19 עד 21 שעות במתווה החדש. יש להדגיש כי לא בכל המקצועות יחול קיצור התורנויות. במקצועות הכירורגיים תימשך העבודה על-פי המתכונת הישנה.
בשלב זה גם לא ברור מתי יורחב הקיצור לבתי חולים נוספים. לפני כחודש חתם שר העבודה יואב בן צור על הצו שמעגן באופן רשמי את קיצור התורנויות. ארגון המתמחים "מרשם" הביע התנגדות למתווה, בין היתר בטענה שאין מדובר על קיצור משמעותי.