המתווה לקיצור תורנויות המתמחים שאמור לצאת לדרך מ-1 בספטמבר באופן הדרגתי עומד בסימן שאלה משום שלא ברור מי ישלם למתמחים על השעות שייגרעו מדי חודש. נושא זה טרם הוסדר עם משרד האוצר. כך נודע ל-ynet.
בהסתדרות הרפואית מאיימים בסכסוך עבודה. "אם לא יישמרו תנאי הרופאים, ננחה את הרופאים לא לשנות את מתכונת העבודה שלהם ונגיע עד לסכסוך עבודה".
1 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
מחאת המתמחים. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
עוד אמרו בהסתדרות הרפואית: "לא תהיה לנו בעיה להחיל את סכסוך העבודה. אנחנו רוצים את קיצור התורנויות ובתנאי שיישמרו לרופאים תנאי ההשתכרות".
קראו עוד:
הסוגייה שעומדת כאמור במרכז האיום של ההסתדרות הרפואית היא שכרם של הרופאים שיחלו לעבוד במתכונת המקוצרת. בעקבות הקיצור, שייושם באופן מדורג בין המחלקות שמהוות חלק מהמתווה, הרופאים צפויים לעבוד בין 18 ל-24 שעות פחות בחודש. האוצר, על פי גורמים המעורים בפרטים, מעוניין לנכות את השכר בהתאם לירידה בכמות שעות העבודה ולא מסכים לבקשת ההסתדרות הרפואית להציע לרופאים מסגרת שעות אחרת להשלמת אותן שעות.
גורמים המעורים בפרטים טענו מנגד כי בהסתדרות הרפואית אמרו לאורך כל הדרך כי סוגיית שכר המתמחים אינה על הפרק, ורק לאחרונה שינו את עמדתם. "מה זה אומר לגבי המקביל של המתמחה שעובד פחות שעות?", שאלו באוצר. "הוא אמור עכשיו לקבל שכר גבוה יותר. העניין הזה בעצם דורש לשנות את כלל הסכמי השכר של בעלי מקצועות אחרים. הדיון מבחינתנו קצת תמוה כי בסוף דיברנו על הבעיה המקורית שהיא אורך שעות התורנות, ולא על השכר. לעניין הזה ניתן מענה במתווה".
על פי המתווה שנחשף ב-ynet, המתמחים בבתי החולים העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת יגיעו לעבודה בשעה 13:00 ויסיימו בין השעות 08:00 ל-10:00 בבוקר למחרת. מדובר בקיצור התורנות מ-26 שעות כיום ל-19 עד 21 שעות במתווה החדש. יש להדגיש כי לא בכל המקצועות יחול קיצור התורנויות. במקצועות הכירורגיים תימשך העבודה על פי המתכונת הישנה. בשלב זה גם לא ברור מתי יורחב הקיצור לבתי חולים נוספים.
רק לפני כשבועיים חתם שר העבודה יואב בן צור על הצו שמעגן באופן רשמי את קיצור התורנויות. ארגון המתמחים "מרשם" הביע התנגדות למתווה, בין היתר בטענה שאין מדובר על קיצור משמעותי. בארגון דרשו לקצר את תורנויותיהם של המתמחים ל-16 עד 18 שעות לכל היותר.

המתמחים נגד האוצר וההסתדרות הרפואית

ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" הגיב: "בכל הזדמנות שיש לה, המדינה בוחרת לפגוע במתמחים. גם כעת כשקיצור התורנויות העלוב ל-21 שעות, אמור לצאת בעוד ימים ספורים לפועל, מתייצבת שוב המדינה, באמצעות משרד האוצר הכוחני, ברגע האחרון ובנסיון לקחת מאיתנו את מעט הפירורים שהצלחנו לקבל. הפשרה למתווה 21 שעות ולא 16+2 כפי שסוכם, נשענה לכאורה על הסכמה רחבה וגורפת של משרד הבריאות האוצר וההסתדרות הרפואית כי בצורה זו וזו בלבד, ניתן יהיה לשמר את שכר המתמחים.
ארגון "מרשם": "יש להכריז עוד היום על סכסוך עבודה ולהתייצב לצד המתמחים. ההנחיה אל מנהלי בתי החולים שלא להתחיל את המעבר לעבודה בתורנויות המקוצרות אינה חוקית, אינה מקובלת עלינו בשום מצב ובוודאי שהיא אינה הפתרון"
"והנה, כצפוי ההסתדרות הרפואית והאוצר לא מפספסים הזדמנות לנסות ולחבל שוב במתווה הקיצור. ההסתדרות הרפואית צריכה להכריז על סכסוך עבודה עכשיו. לא נאפשר את הפגיעה בשכר העלוב ממילא שלנו, ולא פגיעה בתנאים העלובים עוד יותר. וכל מי שתוהה בימים האלה למה הרופאות והרופאים המתמחים מתעניינים ברילוקיישן, קיבל חלק נכבד מהתשובה: המדינה לא רואה את המתמחים, לא סופרת אותם, ועושה הכל כדי להבריח אותם מהמערכת. מי שרומס, מעביד בתת-תנאים, משפיל ומשקר לרופאים, איבד את הזכות לדבר איתנו על אחריות".
בארגון מרשם שבו וקראו להסתדרות הרפואית "להכריז עוד היום על סכסוך עבודה ולהתייצב לצד המתמחים. ההנחיה אל מנהלי בתי החולים שלא להתחיל את המעבר לעבודה בתורנויות המקוצרות אינה חוקית, אינה מקובלת עלינו בשום מצב ובוודאי שהיא אינה הפתרון. באחריות ההסתדרות הרפואית לצאת סוף סוף למאבק למען הרופאים המתמחים, ולוודא שלא ינזקו בשל הזכות והצורך שלהם לעבוד בתנאים טיפה יותר אנושיים ולתת רפואה טובה יותר לציבור בישראל".