"אני חושב שכולנו צריכים לישון בשקט", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' יונתן (ג'וני) גרשוני, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת תל אביב, לנוכח כוונתו של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאשר בקרוב חיסונים לילדים מתחת לגיל 12. "בסך הכול אנחנו רואים שהחיסונים עושים עבודה מצוינת. אומנם, יש עלייה בהדבקות, אבל יש מעט מאוד מקרים שמחייבים אשפוז, מה שאומר שהדברים די בשליטה".
קראו עוד:
פרופ' גרשוני סבור שמוקדם מדי להתייחס לחיסון הילדים מתחת לגיל 12. "הרי הניסויים הקליניים, גם של פייזר וגם של מודרנה, התחילו בחודש מרץ", הוא אומר, "כך שרק בספטמבר התוצאות יהיו מוכנות לבדיקה של ה-FDA, ואני משער שגם אם הכול יהיה חיובי וטוב, זה לא יאושר לפני אמצע החורף. אנחנו לא מדברים על חיסון ילדים מתחת לגיל 12 כבר ממחר. עכשיו אפשר לחסן ילדים בני 12 ומעלה בצורה יעילה ובטוחה, וכדאי מאוד לעשות זאת בהיקף כמה שיותר גדול לקראת פתיחתה של שנת הלימודים. זה ממש חשוב".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
"כשמשווים סיכון מול תועלת, אין ספק שהחיסון עדיף, כי הסכנה קטנה ביותר", אומר פרופ' גרשוני
(צילום: Shutterstock)
בתשובה לשאלה, האם יש סכנות מיוחדות בחיסון של ילדים, השיב: "החיסון הוכח כבטוח. כשעושים מבחנים קליניים בילדים, לא עושים את זה במספרים גדולים כפי שעושים עם מבוגרים, אולם אפשר ללמוד הרבה מהניסיון שרכשנו בחודשים האחרונים: בארצות-הברית ניתנו יותר מ-300 מיליון חיסונים, בארץ כעשרה מיליון, ובעולם כולו יותר משני מיליארד - אז ממה שלמדנו על חיסוני המבוגרים אפשר להשליך על ילדים ולהבין שזה בטוח גם להם.
"הניסויים נעשים על כמה אלפי ילדים בסך הכול. בודקים את הפרמטרים החיסוניים, משווים אותם לאלו של המבוגרים ומסיקים מסקנות. במקרים נדירים ביותר היו דלקות בשריר הלב, אבל המספרים הם מאוד קטנים, וכשמשווים סיכון מול תועלת, אין ספק שהחיסון עדיף, כי הסכנה קטנה ביותר".
"הניסויים נעשים על כמה אלפי ילדים בסך הכול. בודקים את הפרמטרים החיסוניים, משווים אותם לאלו של המבוגרים ומסיקים מסקנות. במקרים נדירים ביותר היו דלקות בשריר הלב, אבל המספרים הם מאוד קטנים"
פרופ' גרשוני עדיין משוכנע שהחיסון יעיל, למרות ההתפרצות של השבועות האחרונים. "החיסון נועד בעיקר למנוע מחלה שמחייבת אשפוז, מחלה קשה", הוא אומר. "הוא לא יכול בהכרח למנוע הדבקה, ואת זה אנחנו רואים עכשיו. יש הדבקות, אבל רבים מאלו שחוסנו ונדבקו לא מפתחים מחלה קשה, וזה העיקר. הזנים החדשים, דלתא ודלתא פלוס, רכשו יכולת להדביק בצורה יותר יעילה, אבל זה לא אומר שהם גורמים למחלה יותר קשה. הווירוס מדביק בצורה יותר יעילה, אבל זה לא אומר שהוא מתחמק מהחיסון. זן דלתא עדיין רגיש לחיסון".
לשאלה אם הוא חושב שהממשלה פועלת נכון כשהיא פועלת באיטיות ולא ממהרת להטיל הגבלות חמורות יותר, השיב: "אני לא מתעסק במדיניות, אבל אני חושב שהממשלה מנסה באחריות להגיע למצב שאנחנו דואגים לכלכלה, דואגים לכך שהילדים יוכלו ללכת לבית הספר, בלי להידרדר למגפה יותר חמורה".