משרד הבריאות הורה היום (ב') לבתי החולים לבצע בדיקות PCR לקורונה לכל מי שמתקבל לאשפוז במחלקות הפנימיות עד 24 בחודש זה. המהלך הזה יוצא לדרך עקב עלייה במספר חולי הקורונה ומחשש שהתמונה שמשתקפת אינה מייצגת נאמנה את מצב התחלואה האמיתי.
1 צפייה בגלריה
חוזרים לבדיקות קורונה למאושפזים חדשים בבתי חולים
חוזרים לבדיקות קורונה למאושפזים חדשים בבתי חולים
חוזרים לבדיקות קורונה למאושפזים חדשים בבתי חולים
(ShutterStock)
קראו עוד:
במכתב למנהלי בתי החולים ששלחה ראש אגף רפואה כללית ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, כתבה כי "בחודש האחרון אנו עדים לעליה בתחלואת קורונה, הן בקהילה והן במערך האשפוזי. כיום, רוב התחלואה מאובחנת באמצעות בדיקות ביתיות או על-פי אבחנה קלינית ללא בדיקות מעבדה, מה שמקשה לאמוד את מידת התחלואה בעת הזו, על כן ברור שהתמונה המשתקפת מייצגת תת-דיווח.
"כדי לאמוד ביתר דיוק את מידת נרחבות התחלואה הנוכחית לשם קביעת מדיניות, הננו מבקשים שבשלושת השבועות הקרובים מ-3 בספטמבר עד 24 בספטמבר תבוצע בדיקת PCR לקורונה לכל המתקבלים לאשפוז במחלקות הפנימיות במוסדכם".
יש לציין כי על אף האזהרה, נתוני משרד הבריאות המעודכנים לא משקפים עלייה במספר החולים במצב קשה בבתי החולים עם קורונה ואף נרשמת ירידה קלה במספרם. על פי הנתונים, נכון ליום שבת האחרון אושפזו 39 בני אדם בלבד במצב קשה עם הנגיף. יש להדגיש כי חלק מאותם חולים מאושפזים בבתי החולים מסיבות אחרות ואובחנו עם הנגיף רק לאחר הגעתם לבתי החולים.

"להיבדק - מתוך אחריות"

ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים העמק, הורתה באחרונה לבקש עטיית מסכות באזורים מסוימים בבית החולים - בין היתר בפגייה ובטיפול נמרץ - כדי להגן על מטופלים. היא ציינה כי על אף שאין הנחיה לאזרחים שאינם מרגישים טוב להיבדק, "יש היגיון בזה שאנשים שמרגישים משהו שדומה לשפעת או לקורונה, יעשו בדיקת אנטיגן ביתית. אם מישהו חיובי, מתוך אחריות ומתוך רצון לא להדביק את הסביבה, הוא אמור להישאר חמישה ימים בבית וזו ההנחיה של משרד הבריאות אבל אין חובה. אם חייבים לצאת, אז עם מסכה ולא להיות במקום הומה אדם".

לדברי ד"ר חזן, "אם מדובר במישהו מבוגר או עם מחלות רקע, בדיקת האנטיגן חשובה כי אני יכולה לפנות לרופא משפחה והוא יכול לדאוג לתת לנו או למטופל את התרופות שמונעות החמרה של המחלה והפיכתה למחלה קשה. ההמלצה היא שכל מי שמרגיש לא טוב, ייבדק בבדיקה ביתית, אחריות אישית - להישאר בבית חמישה ימים, ואחרי היום החמישי לצאת החוצה ללא צורך בבדיקה. ואם יש גורמי סיכון או שמרגישים לא טוב, לפנות לרופא המשפחה".
ענבל עמית, אחות ראשית בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, אמרה בתגובה להוראה החדשה של משרד הבריאות כי "טוב עשה משרד הבריאות שגילה אחריות ופנה לכלל בתי החולים בדרישה לבצע בדיקות PCR למתאשפזים. בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד מתוך החלטת אחריות והבנת פני המציאות, מעולם לא הפסקנו את הבדיקות. אין ספק שאנחנו בעיצומו של גל תחלואה נוסף של זן שככל הנראה מגלה עמידת גבוהה יותר לחיסון. יחד עם זאת, עד כה לא ראינו שהזן החדש מפתח מחלה חמורה יותר. בתי החולים ומערכת הבריאות נמצאים היום במציאות ובמוכנות אחרת וטובה הרבה יותר לעומת ראשית פרוץ המחלה בעולם, כך שאחריות היא במקומה אך לא בהילות ולחץ".