ילד בן שש מאשדוד מאושפז במצב קשה מאוד בבית החולים אסותא בעיר לאחר שנחנק מסוכריית ג'לי ביום שבת באחרון. הילד השתנק מסוכרייה שאכל כשטייל עם אמו, השתעל ואיבד הכרה.
עוברי אורח הזעיקו צוות מד"א שביצע בילד פעולות החייאה אך ללא הצלחה של הוצאת העצם הזר, וזאת במקביל לפינוי הילד לבית החולים אסותא אשדוד. הרופאים באסותא אשדוד מעריכים כי הוא היה במצב חנק במשך 15 דקות לערך, כאשר כתוצאה מהחנק נגרמה לו בצקת ריאות בעקבות חסימה של דרכי האוויר העליונות.
3 צפייה בגלריה
בצקת בריאות בעקבות סוכריות גומי שאכל ילד מאשדוד ומהן נחנק
בצקת בריאות בעקבות סוכריות גומי שאכל ילד מאשדוד ומהן נחנק
הבצקת בריאות שנגרמה בעקבות החנק מסוכריות הגומי
( צילום: אסותא אשדוד)
קראו עוד:
עם קבלתו בבית החולים, הוכנס הילד במהירות לחדר הלם של מלר"ד ילדים, שם טופל על-ידי ד"ר שחר קופלר, ד"ר מיכל וינקר, ד"ר איתי בית אריה, המרדים ד"ר רוג'ר מרקס וד"ר ירדן וייס, והגוף הזר הוצא מגופו. בסיום הטיפול הראשוני הצליחו הרופאים להנשים את הילד בצורה מלאה. לאחר ייצוב מצבו, הוא הועבר להמשך טיפול במחלקת טיפול נמרץ ילדים של בית החולים.
3 צפייה בגלריה
סוכריות גומי שאכל ילד מאשדוד ומהן נחנק
סוכריות גומי שאכל ילד מאשדוד ומהן נחנק
סוכריות הגומי שמהן אכל ונחנק הילד
3 צפייה בגלריה
טיפול נמרץ ילדים באסותא אשדוד
טיפול נמרץ ילדים באסותא אשדוד
טיפול נמרץ ילדים באסותא אשדוד
(צילום: בראל אפרים)
מצבו מוגדר כאמור קשה מאוד והוא מורדם ומונשם. ד"ר נעה רוזנפלד, מנהלת מחלקת טיפול נמרץ ילדים והרופאה המטפלת: "מדובר במקרה מצער מאוד שיכול לקרות לכל ילד. בימים הקרובים נוכל לדעת עד כמה הנזק הוא חמור. לצערי, זה לא המקרה הראשון שבו אנחנו נדרשים להעניק טיפול רפואי מציל חיים לילד לאחר בליעה וחנק של סוכרייה או ממתק. המסקנה שלי היא שיש להימנע ככל הניתן ממתן סוכריות, בטח קשות, בכמות גבוה לילדים צעירים ובכל מקרה לא להשאיר אותם לבד עם הממתק. רגע קצרצר של סיפוק עלול להוביל לנזק חמור. הורים – גלו משנה זהירות".
בריאיון לאולפן ynet, הדגישה ד"ר רוזנפלד: "ראינו הרבה ילדים שהגיעו עם חנק מסוכריות. בגיל שש זה נדיר. ילדים אוכלים הרבה מאוד סוכריות תוך כדי פעילות, בריצה. זה קרה לילד הזה תוך כדי הליכה ברחוב. זה לא בריא וכדאי לאכול בישיבה. זה נזק נוראי". עוד אמרה ש"כדאי לאנשים ללמוד לעשות היימליך לילדים".
לפי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בחמש השנים האחרונות (2023-2018) מתו 50 ילדים כתוצאה מחנק, 64% מהם מתחת לגיל ארבע. רק לפני כשלושה שבועות נקבע מותה של פעוטה בת שנתיים שנחנקה מסוכריות גומי. התינוקת הגיעה תוך החייאה לבית החולים הלל יפה בחדרה משם פונתה מונשמת לטיפול נמרץ ילדים ברמב"ם. "לצערנו, למרות מאמצי הרופאים, קרסו מערכות גופה ונקבע מותה", נמסר מרמב"ם.
"חנק הוא גורם התמותה השלישי אצל פעוטות", אמרה ל-ynet מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, אורלי סילבינגר. "ילדים מתחת לגיל חמש נמצאים בסיכון מוגבר לחנק. הם אינם יודעים ללעוס היטב את המזון ונוטים לשאוף או לבלוע אותו בשלמותו. מכיוון שקנה הנשימה שלהם צר מאוד, הוא עלול להיחסם בקלות ולגרום לחנק. אני קוראת להורים, אל תגידו 'לי זה לא יקרה' - לא נותנים לילדים מתחת לגיל חמש מאכלים מסוכנים כמו סוכריות, פופקורן ופיצוחים".