הגבר בן ה-32 שאושפז במצב קשה מאוד לאחר שקרס בגלל שימוש בסטרואידים אנאבוליים לניפוח שרירים הועבר היום (א') מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה למוסד שיקומי למונשמים כרוניים. הוא נמצא בהכרה ומסוגל לתקשר רק באמצעות מצמוץ או הזזת עיניו, ובשלב זה נראה כי יישאר צמח לכל ימי חייו. המקרה דווח לראשונה ב-ynet.
במשך 27 יום נלחמו רופאי המרכז הרפואי לגליל בנהריה על חייו של המטופל, והוא עדיין מונשם ולא יצא מכלל סכנה.
2 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי לגליל
המרכז הרפואי לגליל
רופאי המרכז הרפואי לגליל נלחמו על חייו
(צילום: שרון צור)
מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי, ד"ר אוריאל טרטמברג, מסר: "נראה כי המטופל סובל מ'תסמונת הנעילה' (Locked-in Syndrome), שבה קיימת פגיעה באספקת הדם לאזור הנמצא בגזע המוח, אלא שבשונה ממצב של תרדמת, מטופלים אלו נמצאים בהכרה ויכולים להזיז את עיניהם על פי פקודה".
עוד בנושא זה:
ד"ר טרטמברג הוסיף: "מצבו של המטופל מוגדר יציב, אך הוא לא יצא מכלל סכנת חיים, בשל היותו מונשם. כולי תקווה שבעתיד ניתן יהיה לתקשר עמו בצורה טובה יותר". הוא הדגיש כי נטילת תרופות ללא פיקוח רפואי עלולה להביא לסיבוכים רבים, ובמקרים קיצוניים אף לנזק בלתי הפיך, כפי שהיה במקרה הנוכחי.
לאחר הגעתו הועבר המטופל, כשהוא מחוסר הכרה, ליחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי, שם אושפז במשך כשלושה שבועות. לאחר שחל שיפור קל במצבו הועבר למחלקה לטיפול נמרץ כללי ונשימתי, שם אושפז בארבעת הימים האחרונים עד שחרורו היום.
מנהל המחלקה הנוירוכירורגית, פרופ' ז'אן סוסטיאל, מסר עם הגעתו, כי התכשירים שבהם השתמש גרמו לחסימה בעורק ראשי המוביל דם למוח, ובמהלך אשפוזו פעל הצוות הרפואי לפתוח את החסימות בעורק המזין את גזע המוח ולשחרר את זרימת הדם. עד שהצליחו הרופאים להוציא את קרישי הדם, נגרם למוחו של המטופל נזק משמעותי.
2 צפייה בגלריה
סטרואידים
סטרואידים
בעקבות המקרה, הזהיר משרד הבריאות מפני צריכת סטרואידים לניפוח שרירים
(צילום: משרד הבריאות)
בעקבות המקרה, הזהיר משרד הבריאות בשבוע שעבר את הציבור משימוש בסטרואידים אנאבוליים המשמשים לניפוח שרירים מסוג דיאנבול (Dianabol) ואנאבר (Anavar). סטרואידים אנאבוליים נפוצים בעיקר בקרב ספורטאים ומתעמלים והשימוש בהם עלול לגרום לתופעות לוואי קשות, בניהן, פגיעות נוירולוגיות, אי-ספיקת כליות, פגיעות שונות בפוריות, דיכאון, תוקפנות ועלייה בלחץ הדם.
משרד הבריאות מסר כי הוא פועל בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי האכיפה על מנת להתמודד עם התופעה. בשנים האחרונות נתפסו עשרות אלפים של סטרואידים אנאבוליים ששווקו בניגוד לחוקץ לאחרונה, בפעילות משותפת של האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות בשיתוף משטרת ישראל, נתפסו כמה מעבדות פיראטיות שמייצרות סטרואידים אנאבוליים בניגוד לחוק.