130 ילדים מאושפזים היום עם קורונה בבתי החולים, 20 מתוכם במצב קשה. פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת הילדים, מדווח הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי במחלקות הילדים הרימו דגל אדום, והאיגוד לרפואת ילדים מבקש ממשרד הבריאות לעצור את ביטול בידודי הילדים ולהמתין לפחות שבוע נוסף עם ההחלטה. על פי בדיקת ynet, רובם הגיעו לאשפוז לא בגלל קורונה. דיון הממשלה שהתקיים היום (ד') בעניין, הסתיים ללא החלטה בינתיים, ודיון נוסף ייערך בהמשך, כאשר מסתמן שמתווה הבידודים לא יידחה. בכירי משרד הבריאות - בהם המנכ"ל פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס – מתנגדים לביטול הבידודים במערכת החינוך, שמתוכנן למחר (ה'), ולדחות את המתווה בשבוע. במשרד החינוך מתנגדים לכך.
גל האומיקרון – עוד כותרות:
"יש מצוקת אשפוז עכשיו", אומר גרוסמן. "רק לפני ארבעה ימים היו תשעה ילדים מאושפזים במצב קשה - עכשיו אנחנו בהכפלה של מספר החולים הקשים במחלקות הילדים וזאת בתוך ארבעה ימים. בנוסף, אין הרבה חדרי קורונה לילדים, ויש בעיית צוות כמו בכל מחלקה בארץ בימים האלה".
ראש הממשלה נפתלי בנט מקיים דיונים עם אנשי משרדי הבריאות והחינוך על מצב הקורונה ועל דחיית מתווה הבידודים החדש. אתמול, בתגובה לקריאת ראש האופוזיציה בנימין נתניהו להמשיך עם בידודי התלמידים, תקף בנט ואמר כי נתניהו "חזר להפיץ כאוס". ייתכן כי בסופו של דבר יוחלט להתחיל במתווה אך להגדיל את כמות הבדיקות. גם בנט וגם הורוביץ תומכים בכך.
גם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, קוראת לראש הממשלה ולשר הבריאות לדחות את מתווה הבידודים. "הסתדרות המורים קוראת לכם לדחות את מתווה הבידודים במערכת החינוך שאמור להיכנס לתוקפו מחר לאור התבטאויות של בכירים במערכת הבריאות שיש לדחות את מתווה ביטול הבידודים. המתווה המתוכנן יביא לכך שתלמידים רבים יגיעו לבית הספר מאומתים לקורונה ואין לאיש דרך לדעת על כך. ההתפשטות ההולכת וגוברת של המגפה, תעמיד בסכנת הדבקה את כלל צוותי ההוראה והתלמידים.
"אנו רואים חשיבות עליונה בשמירה על מערכת החינוך פתוחה. המנהלים וכל עובדי ההוראה נרתמים לכך למרות כל הקשיים והנטל הכבד המוטל על כתפיהם וכל זאת למען ילדי ישראל לאור מצבם הנפשי והרגשי ועל כך יש להכיר להם תודה. אני קוראת לכם להתעשת ולבטל את החלטתכם ליישום מתווה ביטול הבידודים לתלמידים".
פרופ' גרוסמן גם חושש ממה שצפוי לקרות עם ביטול מתווה הבידודים במערכת החינוך החל ממחר (ה'): "הלילה התחילו לעלות קולות מצוקה מהשטח וזה מה שגרם לנו באיגוד להרים דגל אדום ולבקש היום ממשרד הבריאות ומהדרג הפוליטי לעצור את ביטול בידודי הילדים. אנחנו חוששים שהמשך זליגה של ילדים חולים למחלקות הילדים, כתוצאה מההדבקות שתהיינה אחרי ביטול הבידודים, בצורה של ילדים מאושפזים וילדים במצב קשה - היא בלתי נסבלת. ואנחנו לא מדברים אפילו על ה-PIMS שקורה מאוחר יותר".
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי שמאגד את כל העיריות והמועצות המקומיות בישראל, התומך גם הוא בביטול הבידודים, אמר: "איבדנו אמון במשרד הבריאות. הילדים שלנו משלמים על אובדן העשתונות של המערכת, שמנהלת קמפיין מתוזמן וקבוע ומונעת את החזרה לשפיות של האזרחים. משרד הבריאות מנסה לייצר סגר על גבם של הילדים, תוך פגיעה חמורה בבריאות נפשם ופגיעה בפרנסת ההורים. הניסיון לדחות את ביטול הבידודים והקמפיין המתוזמן שהם מנסים לנהל, קרה בסוף כל סגר ותמיד מורכב מנתונים שלא הוצגו מעולם ונועדו אך ורק כדי לשרת את המטרה שאליה הם שאפו מלכתחילה – דחייה של ביטול הבידודים לשבוע הבא.
"מהפגישה ביום חמישי שעבר, בה הוחלט על ביטול הבידודים, לא השתנה כלום. לא הוצגו נתונים חדשים. למהלך זה תכלית אחת בלבד - להמשיך לנהל את האנדרלמוסיה כפי שעשו עד כה, על חשבון הילדים. כל המשק פתוח, אז אין שום סיבה לפגוע במערכת החינוך. הגיע הזמן שממשלת ישראל תיקח את המושכות לידיים. צריך לנהל את האירוע לצד המגפה. אובדן הדרך יביא בסופו של דבר לקריסת כל המערכות".
מירום שיף, יו״ר הנהגת ההורים הארצית, התייחס גם הוא לדברים ואמר: "בכירי משרד הבריאות שוב לא רואים את הילדים שלנו וטועים פעמיים. הטעות הראשונה: אם האומיקרון מסוכן לילדים - שיודיעו על סגירת המדינה. לא ייתכן שהכול יישאר פתוח, ורק הילדים המתוסכלים והוריהם ימשיכו לפרפר מבידוד לבידוד. הטעות השנייה של בכירי משרד הבריאות היא השיטה הפסולה שהשתרשה לדחות את ההחלטות לדקה ה-91 ולהמשיך לשגע את ההורים, התלמידים ואת מערכת החינוך בכללותה. חייבים לסיים את ההתעללות לאלתר״.
1 צפייה בגלריה
בדיקות במקום בידודים - תלמידי בית ספר יסודי בגבעת עדה
בדיקות במקום בידודים - תלמידי בית ספר יסודי בגבעת עדה
חוששים שהמשך זליגה של ילדים חולים למחלקות הילדים. תלמידי בית ספר יסודי בגבעת עדה (למצולמים אין קשר לכתבה)
(צילום: אלעד גרשגורן)
אשר ל-PIMS, אותה תסמונת דלקתית רב מערכתית קשה התוקפת ילדים שהחלימו מהגיף הקורונה, פרופ' גרוסמן עוקב אחר הדיווחים מבריטניה ומארצות-הברית. "אנחנו עוד לא שם ומקווים שלא נגיע למספרים גדולים, אבל בימים האחרונים יש עדויות על מצוקת אשפוז. אין ספק שעם ביטול הבידודים ההדבקות תגדלנה בילדים וזה יביא ליותר אשפוזים".
"הלילה התחילו לעלות קולות מצוקה מהשטח וזה מה שגרם לנו באיגוד להרים דגל אדום ולבקש היום ממשרד הבריאות ומהדרג הפוליטי לעצור את ביטול בידודי הילדים. המשך זליגה של ילדים חולים למחלקות הילדים, כתוצאה מההדבקות שתהיינה אחרי ביטול הבידודים - היא בלתי נסבלת. ואנחנו לא מדברים אפילו על ה-PIMS שקורה מאוחר יותר"
אז מסתמן שילדים מושפעים מאומיקרון כמו שהם הושפעו מווריאנטים אחרים של הקורונה? "לפי מה שמסתמן, כן, ואנחנו חווים כעת את אותה מצוקת אשפוז שחוו בריטניה ובארצות-הברית. לפני שלושה שבועות דובר שם על מספרי אשפוז מרקיעי שחקים של ילדים עם קורונה. כנראה הגענו לשלב הזה השבוע, ואנחנו מרימים דגל אדום ומתריעים שזה רק ילך ויחמיר אם מתווה הבידודים יבוטל.
"היינו מעדיפים שההחלטה תתקבל מחדש רק אחרי שהתחלואה תתחיל לרדת באופן ממשי בכל הארץ ולפחות לשבוע הקרוב. אין ספק בכלל ששבוע זה המינימום לדחיית ההחלטה. אנחנו רואים ביומיים האחרונים שכף המאזניים של האשפוזים מכריעה את העניין. צריך לעצור כרגע ולהמתין".

פרופ' גרוטו: "מתווה הבידודים לא יעיל בשלב זה"

"אנחנו מקווים שביום ראשון הקרוב נתחיל לראות התייצבות במספר האשפוזים של החולים קשה", אומר הבוקר פרופ' דורון גזית, חבר צוות ניטור המגפה של האוניברסיטה העברית. גם הוא מסכים ששינוי מתווה הבידודים במערכת החינוך נעשה מוקדם מדי, "לנוכח המצב הנוכחי של הגל וכשהעומס בבתי החולים הוא כל כך גבוה. קשה לדעת האם כבר הגענו לשיא התחלואה. בואו נחכה עם ההקלות האלה לאחרי הגל".
פרופ' גזית מוסיף שלהערכת צוות ניטור המגפה, מספר הנדבקים גבוה פי שניים ממספר המאומתים בישראל, "לכן אנחנו מעריכים שהירידה בגל הזה לא תהיה מיידית כפי שחוזים מודלים אחרים, אלא תיקח כשלושה שבועות. במדינות אחרות שבהן החלה ירידה, כמו בריטניה ודנמרק, ראו בשבועיים האחרונים חידוש של ההתפרצות או התייצבות על מספרים גבוהים. הירידה בארץ עלולה להתארך גם בגלל שינויי המדיניות. בניגוד לגלים הקודמים, נעשו הפעם שינויי מדיניות במהלך הגל שבאופן עקרוני מגבירים הדבקה. זו עוד אחת מהסיבות שבגללן לא כדאי בשלב הנוכחי לבצע שינויי מדיניות, כולל מתווה החינוך", הוא אומר.
פרופ' איתמר גרוטו: "החקירות האפידמיולוגיות לא יעילות בשלב הזה וגם לא מתווה הבידודים. הרבה אנשים לא יודעים בכלל ממי נדבקו וגם מתווה הבידודים הוא כמו חיפוש של מטבע מתחת לפנס. מוצאים כמה מאומתים אבל יש הרבה אחרים. מספר המאומתים לא משקף את המצב האמיתי. אני מניח שהמספרים בפועל הם פי שניים ושלושה"
פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, מדווח על התייצבות ראשונית בתוספת של מספר החולים הקשים החדשים. "קצב העלייה במספר החולים הקשים החדשים קצת התמתן", הוא אומר וטוען: "החקירות האפידמיולוגיות לא יעילות בשלב הזה וגם לא מתווה הבידודים. הרבה אנשים לא יודעים בכלל ממי נדבקו וגם מתווה הבידודים הוא כמו חיפוש של מטבע מתחת לפנס. מוצאים כמה מאומתים אבל יש הרבה אחרים. מספר המאומתים לא משקף את המצב האמיתי. אני מניח שהמספרים בפועל הם פי שניים ופי שלושה".