הריאיון שהעניקה ל-ynet בשבוע שעבר ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי, שבו היא אמרה שבארגון "לומדים מישראל" על החיסון השלישי, עשה כותרות ברחבי העולם. היום (א') היא שוב התראיינה לאולפן ynet ונשאלה לדעתה על הורדת גיל המתחסנים במנה שלישית ל-50. "זו הדרך שישראל בחרה בה, שהמומחים בישראל המליצו עליה, שמשרד הבריאות קיבל אותה וראש הממשלה מוביל, וזו פריצת דרך לכל המדינות, כנראה", אמרה.
קראו עוד:
ד"ר ניצן נשאלה למה ארגון הבריאות העולמי לא ממליץ למדינות אחרות ללכת בעקבות ישראל ולתת לאזרחים חיסון שלישי. תשובתה: "אנחנו עובדים על שני תחומים שונים. האחד הוא תחום הבטיחות והיעילות של החיסון השלישי, וזה כבר נמצא ממש בסיכום. הבטיחות הוכחה, אבל היעילות וכל ההשלכות לטווח ארוך עדיין נמצאות בדיונים. התחום השני קשור לכך שהווירוס לא יודע גבולות. הוא מתפשט גם במדינות שסגרו ואטמו את עצמן - ברגע שהתנועה בהן קצת נפתחה.
"מדינות ששיעור ההתחסנות בהן הוא נמוך - אחוז אחד או אחוז וחצי - מהוות בית חרושת לייצור וריאנטים ומוטציות. אז בשביל הביטחון העולמי, בשביל הסולידריות, בשביל האחווה, אנחנו חייבים לדאוג זה לזה ולעצור את ההתפשטות של הווריאנטים".
1 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מתחם חיסונים בכיכר דיזנגוף בתל אביב. "אי אפשר לדעת מה יקרה עם זן דלתא", אומרת ד"ר ניצן
(צילום: מוטי קמחי )
לשאלה מה ארגון הבריאות העולמי עושה כדי לעזור לאותן מדינות שאינן מחוסנות, השיבה: "אנחנו מנסים להוריד את העלות של החיסונים ולתת אפשרות לייצר אותם ברמה מקומית, תחת פיקוח טוב ומיטיב. בשביל זה הקמנו את 'קובקס' - פלטפורמה שמהווה מעין בנק של חיסונים ושל כסף שנועד לרכוש אותם. אנחנו מבקשים מכל המדינות שיש להן תנאים לחסן את האוכלוסיות שלהן, לתת כתף ולתרום כסף כדי שנוכל לרכוש חיסונים ולהנגיש אותם לאוכלוסיות הרלוונטיות.
"אנחנו פונים גם לישראל: אנא, תנו כתף, תדאגו לשכנים, תדאגו למדינות אחרות, לא משנה למי. תנו לנו, ל'קובקס', ואנחנו נדאג בשמכם".
"הקמנו את 'קובקס' - פלטפורמה שמהווה מעין בנק של חיסונים ושל כסף שנועד לרכוש אותם. אנחנו מבקשים מכל המדינות שיש להן תנאים לחסן את האוכלוסיות שלהן, לתת כתף ולתרום כסף כדי שנוכל לרכוש חיסונים ולהנגיש אותם לאוכלוסיות הרלוונטיות"
באולפן נכחה גם קרן שכטר-אזולאי, ראש מחוז דרום במכבי שירותי בריאות, ששאלה את ד"ר ניצן עד כמה ארגון הבריאות העולמי יוצא מהשמרנות שלו לנוכח הסכנה הגדולה של הקורונה. "זה צריך להיות הדדי", השיבה ד"ר ניצן. "ישראל משתתפת בוועדות של הארגון, והקול שלה נשמע, וזה חשוב. עם זאת, ישראל מחסנת את אזרחיה בפעם השלישית, בעוד אי אפשר לדעת מה יקרה בעתיד עם זן דלתא: האם הוא ישתכלל בדרך שבה הוא מתקיף אותנו, או לא. כדי להתמודד עם הבעיה, דרושה סולידריות, דרושה אחווה, ופה כולם צריכים לצאת מהקופסה. ישראל היא אחת ממורי הדרך בעולם בתחום המאבק בקורונה, אז כמורת דרך, כמדינה שמעניקה אור - אנחנו מבקשים ממנה לעזור".
ד"ר ניצן הדגישה כי ההתנגדות של ארגון הבריאות העולמי לחיסון השלישי, שהובעה לאחרונה על ידי המנכ"ל שלו, אינה קשורה למהות החיסון. "יש כאן בקשה: תעזרו לנו לחסן את שאר העולם", הסבירה. היא גם אמרה שכל אדם חייב להמשיך להקפיד על עטיית מסכה ושמירת מרחק.