זו אחת התחלואות המדאיגות ביותר את ארגוני הבריאות בעולם: נתוני השמנת היתר ממשיכים לעלות, כשהמספרים גדלים במיוחד באוכלוסיות הילדים, עם החמרה משמעותית בעקבות הקורונה. המומחים כבר מתארים שכיחות גבוהה של מחלות מבוגרים בקרב ילדים, ובהם רמות כולסטרול גבוהות, תחלואת סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), וסיבוכים נוספים שלא נראו בעבר אצל ילדים. כעת משרד הבריאות שוקל לאמץ קטגוריה חדשה של "השמנת יתר קיצונית", כפי שהוחלט לאחרונה בארצות-הברית..
קראו עוד:
כבר כמה עשורים שארגון הבריאות העולמי, לצד מומחים בכל העולם, מתריע מפני נתוני השמנת הילדים שהולכת אל הקיצון: אורח החיים היושבני, היעדר פעילות גופנית, זמן המסך שהולך ומתארך, המזון המהיר והמשקאות הממותקים - כולם תרמו לעלייה דרמטית מאוד בנתוני ההשמנה.
2 צפייה בגלריה
ילד בעודף משקל הצופה בטלוויזיה
ילד בעודף משקל הצופה בטלוויזיה
תקופת הקורנה רק החמירה את מצב ההשמנה אמל ילדים
(צילום: Shutterstock)
על פי דו"ח ארגון הבריאות העולמי מ-2022, שיעור השמנת ילדים בגילאי 5 עד 19 שנים בישראל עומד על 12% בקרב בנות ו-17% בקרב בנים, ובממוצע - 14.5% השמנה. מדובר בנתונים גבוהים בהרבה מהממוצע של כל מדינות ה-OECD, שעומד על שיעור השמנה של 11.6% בגילאים אלו. למעשה, ישראל נמצאת לאורך השנים האחרונות בצמרת המפוקפקת של המדינות עם אחוזי ההשמנה הגבוהים ביותר בקרב הגילאים הצעירים.
מדובר בנתונים שאמנם הוצגו בשנה שעברה, אולם הם לא מתייחסים לתקופת הקורונה, בה דובר רבות על השמנת יתר בקרב קשת רחבה של גילאים, כולל כמובן הגילאים הצעירים.
פרופ' מריאנה רחמיאל: "אנחנו רואים יותר ילדים לא רק עם סוכרת מבוגרים, אלא גם עם שחלות פוליציסטיות שגורמות לשיבוש בווסת, שיעור יתר ותופעות לוואי נוספות, רמות גבוהות של כולסטרול, כבד שומני שעלול להוביל לאי ספיקת כבד, יתר לחץ דם ומחלות כרוניות אחרות שלא אמורות להופיע אצל ילדים"
"מדובר במספרים מדאיגים מאוד", אומרת ל-ynet פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המחלקה לאנדוקרינולוגיית ילדים במרכז הרפואי שמיר, אסף הרופא, "אנחנו רואים את המספרים ממשיכים לעלות, עם החמרה משמעותית ביותר בעקבות תקופת הקורונה, כשהילדים היו מרותקים למסכים, בבידוד, לא עוסקים בפעילות גופנית ומנוחמים במזון עשיר בקלוריות ובסוכרים".
אינפו השמנה


"רואים מחלות שלא אמורות להופיע אצל ילדים"

כאמור, נתוני ההשמנה נותנים את אותותיהם לא רק במשקל, אלא בשורת המחלות הנלוות להשמנה. לדברי פרופ' רחמיאל, שיעור הילדים שסובל ממחלות מבוגרים המהוות סיבוכים של השמנה, הולך ועולה. "אם עד לאחרונה היה מקובל שאחוז הילדים במרפאה שסובל מסוכרת סוג 2 עומד על כ-4%, הרי שהיום המספרים קפצו ל-15%, ויש אזורים עם שיעור גבוה הרבה יותר.
"אנחנו רואים יותר ילדים לא רק עם סוכרת מבוגרים, אלא גם עם שחלות פוליציסטיות שגורמות לשיבוש בווסת, שיעור יתר ותופעות לוואי נוספות, רמות גבוהות של כולסטרול, כבד שומני שעלול להוביל לאי ספיקת כבד, יתר לחץ דם ומחלות כרוניות אחרות שלא אמורות להופיע אצל ילדים".
מגפת ההשמנה תוקפת, באופן החמור ביותר מבין מדינות המערב ככל הנראה, את ארצות הברית, ולאחרונה החליט המרכז האמריקני לבקרת מחלות להרחיב את טבלאות המשקל המקובלות, גם למשקלים קיצוניים ביותר.
טבלאות ה-BMI (מדד מסת הגוף) בארה"ב לגילים שנתיים עד 19, שעודכנו בפעם הקודמת בשנת 2000, מבוססות על נתונים שנאספו בין השנים 1963 ל-1980, אולם השמנת היתר החולנית בילדים החמירה מאז שנות ה-80, וכיום על פי הנתונים, מעל 4.5 מיליון ילדים ובני נוער אמריקנים סובלים מהשמנה.
ה-BMI מחושב באמצעות נוסחה מתמטית המחלקת את המשקל בגובה בריבוע, והתוצאה משויכת לאחוזונים. על פי המקובל במבוגרים, BMI בריא נע בין 18.5 ל- 24.9, השמנת יתר היא BMI של 25 עד 29.5, השמנת יתר חולנית היא BMI של 30 עד 35, והשמנת יתר חולנית קיצונית היא מעל 35.
כעת הרחיב המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (ה-CDC) את הגדרות ה-BMI עד לערך הקיצוני ביותר של 60. הסיבה לשינוי היא לא רק תיאור מדויק יותר של ההשמנה הקיצונית בקרב האוכלוסייה בארה"ב, אלא גם כדי שההגדרות החדשות ישמשו נורת אזהרה למטופלים ולרופאים, מפני חומרת ההשמנה והצורך בטיפול דחוף במי שחרגו באופן דרמטי מהערכים התקינים.

השמנת יתר בילדים דרגה 3: 40 BMI ומעלה

בעקבות הרחבת ה-CDC, בעולם החלו לחלק את רמת השמנת היתר לשלוש רמות: דרגה 1, דרגה 2, ודרגה 3 שהיא החמורה מכולם, ומלווה בסיכון גבוה למחלות כרוניות וקטלניות. משרד הבריאות שלח לאחרונה טיוטת מסמך לחוות דעת הרופאים המומחים, שבה הם נקראים לחוות דעה על המדרגים השונים והטיפול האפשרי במגפת ההשמנה.
"צריך להתייחס להשמנה כבר בגיל הגן כמחלה שניתנת למניעה", מסבירה פרופ' רחמיאל, "לשמחתנו, לאחרונה מוצעת זריקה לטיפול בהשמנה כבר מגיל 12, אבל היא ממש לא תרופת קסם ולא תביא לשינוי בלי פעילות גופנית"
2 צפייה בגלריה
ספורט ילדים
ספורט ילדים
"עוד שעה אחת של פעילות גופנית מגיל צעיר - עשויה להוביל לשינוי דרמטי"
(צילום: Shutterstock)
"צריך להתייחס להשמנה כבר בגיל הגן כמחלה שניתנת למניעה", מסבירה פרופ' רחמיאל, "לשמחתנו, לאחרונה מוצעת זריקה לטיפול בהשמנה כבר מגיל 12, אבל היא ממש לא תרופת קסם ולגמרי לא תביא לשינוי בלי פעילות גופנית וספורט. עוד שעה אחת של פעילות גופנית מגיל צעיר - עשויה להוביל לשינוי דרמטי".
"השמנה אומנם תלויה מאוד בגורמים סביבתיים, כמו האוכל שההורים נותנים לילד, מגירת הממתקים והחטיפים שמחכה כצ'ופר לילדים, או העובדה שהורים מחנכים את הילדים שלהם שאוכל מרגיע והוא מזון נחמה. ההשמנה היא גם תלוית גנים שמעודדים עלייה במשקל, והורים שהחלו להשמין בגיל 30, יש סיכוי גבוה שגם הילדים שלהם יהיו עם נטייה להשמין. לכן יש חשיבות לאורח חיים בריא מגיל צעיר, וגם קופות החולים ומשרד הבריאות חייבים להיכנס בעובי הקורה וליזום הקמת מרכזים ייעודיים בכל מרפאה לטיפול במגפת ההשמנה, שרק הולכת ומחמירה בישראל".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות שלח לגורמי המקצוע בתחום טיוטת מסמך בנוגע לסיווג השמנת ילדים לפי רמות, על מנת לקבל חוות דעת מקצועית ולגבש החלטה בנושא".