"מצבנו בכיוון חיובי הבוקר", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן. "יש ירידה במספר החולים קשה, שהתחילה בשבוע שעבר. בבתי חולים יש כיום כ-680 חולים קשה בלבד, אחרי שהיה שיא של 750. יש גם ירידה ראשונה בממוצע השבועי של המאומתים: אתמול היו פחות נדבקים מאשר בשבת שעברה. בגלל מבצע הבדיקות הרחב של הילדים ציפינו שנראה עלייה במספר המאומתים, אבל אנחנו צפויים לראות ירידה".
קראו עוד:
לשאלה אם הירידה לא איטית יותר בהשוואה לגלים הקודמים, השיב פרופ' סגל: "בניגוד לגלים קודמים, הפעם המשק פתוח לחלוטין, למעט תו ירוק, ולמרות זאת יש ירידה במספר החולים קשה. השבועות הקרובים הם רגישים, גם בגלל הלימודים בבתי הספר וגם בגלל ההתקהלויות שיהיו בחגים, אבל מול זה יש חומת חסינות מאוד גבוהה שנבנתה: 2.6 מיליון איש התחסנו בבוסטר, 550 אלף קיבלו מנה ראשונה בשלושת החודשים האחרונים, ויש קרוב ל-450 אלף נדבקים חדשים שהתחסנו באופן טבעי. הדברים האלו מספיקים כנראה כדי לבלום את התחלואה.
"אנחנו לא יודעים לומר מה יהיה בשבועות הקרובים, אבל אני חושב שגם לפי תרחיש שבו האירועים יגרמו לעלייה במקדם ההדבקה, היא צפויה להתאזן בגלל הגידול בחיסון. להערכתנו, העלייה לא תעבור את סף הספיקה של בתי החולים מבחינת החולים קשה".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
בדיקת קורונה בדיקות קורונה
"בגלל מבצע הבדיקות הרחב של הילדים ציפינו שנראה עלייה במספר המאומתים, אבל אנחנו צפויים לראות ירידה", אומר פרופ' סגל
(צילום: shutterstock)
פרופ' סגל נשאל מה דעתו על מנת החיסון השלישית, לנוכח העובדה שמדינות רבות אחרות אינן ממהרות ללכת בעקבות ישראל ולתת אותה לאזרחים. תשובתו: "הרבה מדינות בוחנות את זה. בסופו של דבר הן יגלו את הנתונים מישראל, שפעם אחר פעם מתבררים כנכונים: יש דעיכה אחרי שתי מנות. עדיין לא ידוע מה יהיה אחרי שלוש מנות, מקווים שזה יחזיק יותר זמן. מי שהתחסן במנה שנייה, יותר מוגן ממי שלא התחסן בכלל, אבל פחות.
"שלוש מנות החיסון בתוספת המחלימים והמתחסנים החדשים - זה מה שבלם את הגל הרביעי. אם חיסון הילדים יאושר באוקטובר, אני מאמין שזה יוסיף לחיסוניות שלנו ויכין אותנו להמשך ההתמודדות עם הקורונה"
"גם הבינו שאין תופעות לוואי משמעותיות אחרי החיסון השלישי, ולכן הוחלט לאשר אותו. אני מאמין שמדינות אחרות בעולם יבינו שזה מה שצריך לעשות. שלוש מנות החיסון בתוספת המחלימים והמתחסנים החדשים - זה מה שבלם את הגל הרביעי. אם חיסון הילדים יאושר באוקטובר, אני מאמין שזה יוסיף לחיסוניות שלנו ויכין אותנו להמשך ההתמודדות עם הקורונה. היא לא תיעלם, אבל ככל שנהיה מחוסנים יותר, נוכל לנצח אותה".
לשאלה אם יצאנו מהגל הרביעי, השיב פרופ' סגל: "כמובן שאי אפשר לומר כך כשעדיין יש אלפי מאומתים כל יום, אבל אני מעריך שעברנו את השיא, ושאנחנו בבלימה".