האם אנשים בני 65 ומטה צריכים להמשיך להתחסן נגד קורונה? השאלה הזו עולה לאחרונה בעקבות נתונים מארצות הברית ומישראל המעידים על אחוזי התחסנות נמוכים במיוחד מתחת לגיל 65. ולמרות זאת, רק מעטים מהם לוקים בקורונה קשה שמצריכה אשפוז בבית חולים.
קראו עוד:
הנתונים מגיעים על רקע התלבטות גוברת בממשל ביידן לגבי מדיניות הבוסטר. חלק מהמומחים סבורים שההמלצה לחסן שוב את הצעירים היא מיותרת, והחלטת הממשל צפויה להתגבש בסוף החודש. בינתיים, דוח חדש של הסוכנות האמריקנית לבקרת מחלות (CDC) מלמד כי רק 16% מאזרחי ארצות הברית קיבלו את מנת הבוסטר, ובקרב בני 65 ומטה, רק 12% קיבלו אותה. בארצות-הברית מדובר במה שמכונה אצלנו החיסון השלישי, כלומר הבוסטר המקורי.
1 צפייה בגלריה
גבר עושה חיסון קורונה
גבר עושה חיסון קורונה
רק 16% מאזרחי ארה"ב קיבלו את הבוסטר, ובקרב בני 65 ומטה קיבלו אותו פחות מזה - 12% בלבד
(צילום: shutterstock)
נתונים שנאספו החל מ-1 בספטמבר השנה ממערכות הבריאות הגדולות בניו יורק ובישראל מלמדים שאחוז ההתחסנות הנמוך בקרב צעירים לא הוביל לשיעורי אשפוז גבוהים בקבוצה זו. מתברר, למשל, שרק 1.2% מתוך 4.3 מיליון חברי קופת חולים כללית מתחת לגיל 65 בחרו לקבל את חיסון הבוסטר החמישי, שכולל את זני האומיקרון, אבל שיעורי האשפוז בקרבם היו נמוכים: פחות מחמישה מקרים מתוך 100,000 בחודש. פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בכללית, אמר בריאיון ל-CNN שהוא עצמו לא חש דחיפות לקבל את הבוסטר החמישי (שכולל את זני האומיקרון) עד שהחליט לעשות זאת לאחרונה בשל נסיעה לחו״ל, כי לא רצה להסתכן להיות חולה במהלך פגישות העבודה הרבות.
פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל" וראש מערך החדשנות בכללית, אמר בריאיון ל-CNN שהוא עצמו לא חש דחיפות לקבל את הבוסטר החמישי (שכולל את זני האומיקרון) עד שהחליט לעשות זאת לאחרונה בשל נסיעה לחו״ל, כי לא רצה להסתכן להיות חולה במהלך פגישות העבודה הרבות
הנתונים מניו יורק מעידים על אותה מגמה: במערכת בתי החולים הגדולה ביותר במדינה, נורת'וול, אושפזו עם קורונה מאז ספטמבר 1,224 חולים בלבד מתחת לגיל 65, כ-ש72% מהם סבלו ממחלות רקע כמו סוכרת ומחלות לב. מחצית המאושפזים מעולם לא קיבלו אף חיסון נגד קורונה, ו-7% בלבד קיבלו את הבוסטר השלישי.
במרכז הרפואי מונטיפיורי, אחד הגדולים בעיר ניו יורק, אושפזו בתקופה הזאת כ-300 חולים מתחת לגיל 65 עם קורונה, כש-82% מהם סבלו ממחלות רקע. מבין אלה, 42% לא חוסנו בכלל או חוסנו חלקית.
שיעור האשפוז בעקבות קורונה בארצות הברית נמצא במגמת ירידה: נכון לסוף ינואר, הממוצע היומי הוא כ-3,800 מקרים, כשפחות מ-1,000 הם מתחת לגיל 60 - אבל המספר כולל גם חולים שאושפזו מסיבות שאינן קשורות לקורונה ואובחנו עם החלה בזמן האשפוז. לכן יש חשיבות לנתונים החדשים, שכן הם מפרידים בין חולים שאושפזו בגלל קורונה לבין אלה שהגיעו לבית חולים מסיבות אחרות ואובחנו כחולים בנגיף לאחר מכן.
הממשל האמריקני ממליץ על קבלת הבוסטר מגיל שישה חודשים ומעלה, אבל עיקר המאמץ והקמפיינים הפרסומיים מכוון לבני 50 ומעלה. נתוני ה-CDC מעידים כי הבוסטר אמנם מסייע בהגנה הן מפני זן הקורונה המקורי והן מפני האומיקרון, אבל הוא יעיל בעיקר בהפחתת שיעורי התמותה בקרב אנשים מבוגרים
בספטמבר האחרון אמר הנשיא ביידן שהמגפה הסתיימה. "עדיין יש לנו בעיה עם הנגיף, אנחנו עדיין עושים הרבה עבודה בעניין, אבל המגפה הסתיימה". הממשל ממליץ על קבלת הבוסטר מגיל שישה חודשים ומעלה, אבל עיקר המאמץ והקמפיינים הפרסומיים מכוון לבני 50 ומעלה. נתוני ה-CDC מעידים כי הבוסטר (החמישי) אמנם מסייע בהגנה הן מפני זן הקורונה המקורי והן מפני האומיקרון, אבל הוא יעיל בעיקר בהפחתת שיעורי התמותה בקרב אנשים מבוגרים: בני 65 ומטה שקיבלו בוסטר היו מוגנים פי 3 טוב יותר מאלה שקיבלו רק את החיסון המקורי, אבל ההבדל בשיעורי התמותה היה פחות ממקרה אחד למיליון.