יעיל, אבל פחות: מחקר שביצע מכון המחקר של קופת חולים כללית ושבדק את יעילות החיסון נגד קורונה בקרב ילדים בני 11-5, העלה כי היעילות שלו במניעת הדבקה נאמדת בכ-51%. זאת, בניגוד להערכות של חברת פייזר מאוקטובר 2021, שלפיהן יעילות החיסון נאמדת בקרוב ל-91%.
קראו עוד:
במסגרת המחקר הושוו נתוניהם של 94,728 ילדים מחוסנים בני 11-5, מול 94,728 ילדים אחרים מאותה קבוצת גיל שלא התחסנו.
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים חיסונים מתחסנים
חיסון ילדים חיסונים מתחסנים
גם מחקר שנערך בניו יורק העלה שהחיסון לילדים הרבה פחות יעיל כיום לעומת תקופת הדלתא
(צילום: shutterstock)
המחקר נערך מ-23 בנובמבר 2021 עד 7 בינואר 2022, בעת שזן האומיקרון היה הנפוץ בישראל. השתתפו בו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית, מאוניברסיטת פדואה שבאיטליה ומאוניברסיטת לונדון שבבריטניה. מהתוצאות עלה כי שיעור התחלואה בקרב הילדים המחוסנים היה נמוך ב-51% לעומת הילדים הלא מחוסנים, ושיעור ההדבקה התסמינית בקרבם היה נמוך יותר ב-48%.
"ההגנה שהחיסון סיפק לא הייתה אחידה בכל קבוצות הגיל במחקר", מסרו החוקרים. "הנתונים מראים כי הגנה טובה יותר נרשמה בקבוצת הגיל הצעירה (בני חמש-שש) לעומת קבוצת הגיל המבוגרת (11-10)".
פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית ומנהל מכון המחקר, אמר: "מחקרים קודמים שערכנו הראו יעילות גבוהה למנות הראשונות של החיסון בהגנה מפני הדבקה תסמינית בזן דלתא בקרב מתבגרים. המחקר הנוכחי מראה כי חיסון ילדים בני 11-5 סיפק הגנה פחותה מפני הדבקה מזן אומיקרון. קשה לקבוע איזה חלק בירידה בהגנה מהדבקה ניתן לייחס למינון המופחת של החיסון, ואיזה חלק ניתן לייחס להבדלים ביעילות החיסון מול זן אומיקרון לעומת דלתא".
בליצר הוסיף: "אין ספק שהמציאות כעת יותר מורכבת מבעבר. הנתונים מוצגים לציבור כדי שכל הורה יוכל לבצע הערכה מושכלת ולקבל החלטה".
אין זו הפעם הראשונה שבה מתברר כי חיסון הילדים נגד הקורונה פחות יעיל בעידן האומיקרון. מחקר אמריקני שנערך בניו יורק ופורסם לפני כחמישה חודשים העלה שבעידן האומיקרון חלה ירידה משמעותית ביעילות החיסונים של פייזר מפני הדבקה ותחלואה קשה בקרב ילדים ומתבגרים. החוקרים מסרו כי ייתכן שיהיה צורך להעלות את מינוני החיסונים לילדים.
מהמחקר עלה כי יעילות החיסון נגד הדבקה בקרב ילדים בני 11-5 ירדה ל-12% בסוף ינואר בהשוואה ל-68% בדצמבר. אשר לבני נוער בני 12 עד 17 - ההגנה של החיסון מפני הדבקה ירדה ל-51% בסוף ינואר בהשוואה ל-66% באמצע דצמבר.
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.22