כמו הציפור שיודעת בדיוק מתי הגיע הזמן לנדוד ולעבור למקום אחר, כך בני האדם מופעלים על ידי שעון ביולוגי פנימי. השעון הביולוגי הוא דבר עתיק. הוא מצוי במוחן של חיות רבות, גם כאלה מפותחות פחות. השעון הביולוגי מושפע מתנאי הסביבה, כמו שעות האור והחושך ובצורה עקיפה מתנאי מזג האוויר. בעזרתם אנחנו יודעים מתי הגיע הזמן לישון ומתי להתעורר וכך גם הגוף יודע מהי עונת השנה ומה קורה בסביבה שלו. אצל חיות זה בולט מאוד והשינויים האלו מביאים את עונות הייחום, החלפת פרוות חורף לקיץ, עונת הנדידה ועוד. גם בבני אדם יש לשעון הביולוגי השפעה על תפקוד הגוף, אבל באופן בולט פחות.
קראו עוד:

סליחה, מה השעה?

השעון הביולוגי שלנו ממוקם בעומק המוח במרכז קטן ששמו ההיפותלמוס. גודלו כסנטימטר מעוקב ושוכנים בו מרכזים חשובים כמו מרכזי רגש, שליטה הורמונלית, השעון הביולוגי ואחרים.
שינוי בשעון, כפי שהולך לקרות בין ליל שבת הקרוב לראשון, הוא לא דבר פשוט. לכאורה, שעה יותר שעה פחות, אבל בפועל - זה משפיע בצורה מהותית על המנגנונים הפנימיים שלנו. כל אחד מכיר את זה: אם תלך לישון מוקדם מהרגיל, יהיה לך קשה להירדם. ולעיתים, אם תלך לישון בשעה מאוחרת מדי, כבר לא תצליח להירדם. אם ישנת יותר מדי או פחות מדי – תרגיש את זה היטב ביום שאחרי, ומי שהכי רגיש לשינויים הללו הם האנשים שסובלים מכאב ראש.

השעון הביולוגי וכאב ראש

מי שסובל ממיגרנה יודע: כדאי לשמור על הסדר. כל חריגה ממנו עלולה להתנקם ולגרום להתפרצות כאב ראש. הלכת לישון בשעה מאוחרת מממה שאתה רגיל, או שישנת פחות שעות מהרגיל - יש סיכוי גבוה להתפתחות כאב ראש.
1 צפייה בגלריה
שעון ביולוגי
שעון ביולוגי
השפעת השינוי בשעון מתבטאת במערכת ההורמונלית והרגשית ובאה לביטוי בכאב ראש
(צילום: Shutterstock)
הכאבים האלו קורים דווקא ברגעים הכי פחות מתאימים, בסופי שבוע או דווקא בחופשות. את מרשה לעצמך לחגוג ולישון בשעה מאוחרת יותר או לישון שעות ארוכות? התוצאה - מיגרנה. לעיתים גם בסופי שבוע. הלכת לישון בשישי או בשבת בצהריים – זה עלול להסתיים בכאב ראש. מדוע? מפני שהופר הסדר של השעון הביולוגי שלך ש"יודע" מהן שעות השינה הרגילות שלך. השפעת השינוי בשעון מתבטאת במערכת ההורמונלית והרגשית ובאה לביטוי בכאב ראש.

לשמור על הסדר

לכם ההמלצה היא לשמור על סדר היום ככל שניתן. לא תמיד זה נעים, אבל, אם אתם לא רגילים לישון בצהריים באמצע השבוע, אז כדאי לדלג גם על השנ"צ של שישי או שבת. אם אתם רוצים לישון שעות ארוכות יותר בסוף השבוע - נסו להתעורר באותה שעה בה אתם קמים בדרך כלל, גם בשבת, ואחרי כמה דקות חזרו לישון. תנו לשעון הביולוגי את ההרגל שלו.
גם להרגלי האוכל יש חשיבות. אם אתם רגילים לאכול או לשתות קפה בשעה מסוימת, אל תחרגו מזה בסופי שבוע או בחופשות. אחרת השעון הביולוגי יזהה את חוסר הסדר ואצל מי שרגיש לזה עשוי להתפתח כאב ראש. מה עושים? קומו, אכלו משהו קטן וחזרו לישון.

להקדים מלטונין למכה

אם אתם יוצאים לבלות וחוזרים מאוחר, או אם החלטתם לישון צוהריים בשבת, גם כאן השעון הביולוגי ידע שאתם הולכים לישון בשעה חריגה. כדי למנוע התפתחות כאב ראש - אפשר לקחת משכך כאבים לפני שהולכים לישון.
אם אתם נוסעים לחו"ל, ליעד בו יש שינוי משמעותי מבחינת אזור הזמן, השעון הביולוגי יידע בדיוק מה קורה ומי שרגיש – צפוי לפתח כאבי ראש. התכוננו מראש: אפשר ליטול מלטונין, הורמון טבעי שמשפיע על מנגנון השינה והתזמון שלה. במשך שלושה ימים לפני הנסיעה קחו את המלטונין בשעה עשר בלילה לפי שעון המקום אליו אתם עתידים לנסוע. ככה תכינו את המוח שלכם למה שעומד לקרות. ואם זה לא עזר מספיק, קחו בחו"ל כדור שינה בשלושת הלילות הראשונים ותנו לגוף את שעות השינה שלו. כך תוכלו למנוע תגובה של כאב ראש לאי הסדר שנוצר.
וטיפ אחרון: האוכל גם הוא מהווה גורם של סדר. כדאי לתת לגוף את הארוחות במועדים אליהם הוא רגיל, כשלא הכמות קובעת אלא הסדר.
ד"ר אמנון מוסק הוא סגן מנהל המערך לנוירולוגיה, מרפאה לכאב ראש ופנים בבי"ח איכילוב