"יש ירידה מסוימת במקדם ההדבקה גם באנגליה וגם בישראל", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה במכון ויצמן. "המקדם הוא מעל 1, אז יש התפשטות, אבל יש איזושהי ירידה בקצב העלייה שלו. לפני שבוע היינו בקצב הכפלה של פעם בשבוע, ועכשיו זה שונה: בסוף השבוע שעבר היו כ-500 מאומתים, ובסוף השבוע הנוכחי יש 775 - כלומר, בשבוע האחרון המספר לא הוכפל. עדיין הייתה עלייה, אבל בכ-50%".
קראו עוד:
לשאלה אם זה בזכות המסכות, השיב: "קשה לדעת. יש פה הרבה מאוד כוחות. מצד אחד, יש 225 אלף מחוסנים חדשים שנכנסו למעגל אחרי תקופה ארוכה שבה לא היו מחוסנים חדשים - הרבה מהם בני נוער. אנחנו יודעים שהחיסון יעיל במידה לא קטנה בהורדת הדבקות, וזה יכול לתרום. יכול להיות שבאופן כללי יש גם יותר זהירות בציבור משום ששומעים על ההתפרצויות האחרונות".
1 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים
ילדים מתחסנים
מחסנים בני נוער בנתניה בשבת. "החיסונים נמצאו מאוד יעילים נגד זן דלתא", אומר פרופ' סגל
(צילום: עידו ארז)
פרופ' סגל מצדיק את ההחלטה של קבינט הקורונה מהשבוע שעבר לשנות מדיניות. "במקום להסתכל על מקדם ההדבקה של המאומתים ולהחמיר את ההגבלות במטרה להוריד אותו אל מתחת ל-1 - מסתכלים על מספר החולים הקשים בבתי החולים. ההנחה היא שהסיכוי שנחזור למאות רבות של חולים קשים הוא נמוך, וזאת בזכות החיסונים שנמצאו מאוד יעילים נגד זן דלתא. ההחלטה היא שכל עוד אין מאות חולים קשים, לא מחמירים את ההגבלות. אנחנו מאמינים שזה לא יקרה, כך שלא נזדקק לצעדים האלו. כל עוד מספר החולים הקשים נשאר נמוך - וכיום הוא עומד על 46 - אפשר להמשיך לנהל שגרת חיים מלאה".
"יש 225 אלף מחוסנים חדשים שנכנסו למעגל אחרי תקופה ארוכה שבה לא היו מחוסנים חדשים - הרבה מהם בני נוער. אנחנו יודעים שהחיסון יעיל במידה לא קטנה בהורדת הדבקות, וזה יכול לתרום. יכול להיות שבאופן כללי יש גם יותר זהירות בציבור"
לדבריו, באנגליה יש ירידה של פי 8 עד פי 10 במספר המתים מקורונה מבין המאומתים, וירידה של פי 4-3 במספר המאושפזים מבין המאומתים. "אם המספרים האלו יהיו גם כאן - ויש סיבה לחשוב כך - אנחנו נראה עלייה הרבה יותר מתונה במספר החולים הקשים, ואנחנו מאמינים שלא נגיע למספרים גבוהים שלהם. זאת הסיבה שלדעתנו אין צורך להחמיר את ההגבלות בשלב זה.
לשאלה, מהו מספר החולים הקשים המרבי שאיתו אפשר להתמודד בלי להחמיר את ההגבלות, השיב: "הוא צריך להיות כזה שלא מסכן את מערכת הבריאות, ומצד שני מאפשר לנו מרווח ביטחון מספיק גדול כדי לבלום את ההתפשטות. מהניסיון של הגלים הקודמים, אני חושב ש-300 עד 400 חולים קשים בבתי החולים הם מספר שעדיין יאפשר טיפול מיטבי וגם ייתן מרווח ביטחון.
"אני לא מאמין שנגיע למספרים האלו, אבל אם נגיע, ונמשיך לראות מגמת עלייה - זה יהיה הזמן לבצע הגבלות בניסיון לצמצם את התחלואה. לא נהיה במצב יותר טוב מהנוכחי, כי כנראה לא יימצא חיסון יעיל יותר, וגם לא נצליח לחסן אחוז גבוה יותר של האוכלוסייה".