בגמרא כתוב ש"נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא..." חד משמעית היה נוח לכולנו לולא נולדנו לעולם של הבלים, אשליות, מלחמות ופחדים. אבל שימו לב שכתוב נוח. ולא טוב. לפעמים אנו עושים דברים שאינם נוחים לנו כדי להשיג מטרה גדולה וחשובה יותר. כל אדם שפוי בדעתו יודה שילדים זה לא נוח, ובכל זאת אנחנו עושים ילדים ומקימים משפחות, כי המטרה חשובה מהנוחות. לדברי הגמרא, עליהם אני חותמת ללא היסוס, החיים אינם נוחים, במקרה הטוב. שלא לדבר על היותם רוויי סבל, במקרה הפחות טוב. אז אם בכל זאת בחרנו להיוולד, על אף אי-הנוחות המתמשכת, להולדתנו חייבת להיות משמעות-על. מהי?

דרושה משמעות

בספרו, "האדם מחפש משמעות" - מציין הנוירולוג והפסיכיאטר ויקטור פרנקל את החשיבות שבמציאת משמעות לחיים. כניצול שואה, מתאר פרנקל איך אפשר למצוא משמעות לחיים גם בתוך התופת. פרנקל חקר וגילה שאנשים שהיו חלשים פיזית, אבל מצאו משמעות לחייהם, שרדו את האירועים הקשים ביותר, אפילו יותר מאלו שהיו חזקים וחסונים פיזית.
2 צפייה בגלריה
הפסיכולוג ויקטור פרנקל, מחבר ''האדם מחפש משמעות''
הפסיכולוג ויקטור פרנקל, מחבר ''האדם מחפש משמעות''
הפסיכולוג ויקטור פרנקל, מחבר ''האדם מחפש משמעות''
(צילום: רויטרס)
חיפוש משמעות, על פי פרנקל, הוא הדחף והרצון העמוקים ביותר של האדם. כאשר האדם מבין את המשמעות של חייו ושל העולם שבו הוא נמצא – ביכולתו להתמודד עם סבל ומצוקה, קשים ככל שיהיו.
אז מיהו אדם ללא משמעות? לדבריו של פרנקל מדובר באדם שסובל משעמום, חרדות, תוקפנות, דיכאון או התמכרות. לדבריו, אותו "ריק קיומי" גורם לרוב הצרות הרוחניות והבעיות הנפשיות שלנו. אם ימצא האדם משמעות לחייו, הוא יגלה את הווייתו האנושית האמיתית, ורוב בעיותיו ייפתרו.

הרוח הנושבת במפרשים

במוקדם או במאוחר, אנשים רבים מגלים כי מה שיש לעולם להציע כבר לא מספק אותם יותר, והם מוצאים עצמם תרים אחר משמעות עמוקה יותר לקיום. כמה אפשר לרדוף אחרי כסף? לחפש שליטה או כבוד? בסופו של דבר אנחנו מבינים שזה לא בדי המפרשים שמשיטים את הסירה אלא הרוח. היא זו הנושבת במפרשים ואותה אנחנו מחפשים. אנחנו רוצים להתחקות אחרי הרוח שמניעה את הגלגל, את החיים, ולדבוק בה. מהי אותה הרוח? החיבור שלנו לעצמנו, לניצוץ האלוהי שטמון בכל אחד ואחד מאיתנו. האחד הגדול, הדבק המחבר בין כולנו.
2 צפייה בגלריה
פריידי ואלימור
פריידי ואלימור
הדבק המחבר בין כולנו. פריידי ואלימור
(צילום: עוז מועלם)

החיפוש אחר משמעות

חיפוש עונג, על פי פרנקל, הוא ניסיון של האדם להטביע את כאבו ואת תחושת הריקנות שהוא חווה בהנאות מידיות. בעוד שנתינה לאחר, חבירה למטרה גדולה יותר מעצמנו, זה העקרון למשמעות אמיתית. כלומר, זה לא הרצון להנאה, זה לא המרדף אחר הגשמה, וגם לא הישגים והצלחות גדולות שמייצרים לנו משמעות, אלא דווקא הרצון להיטיב עם הסביבה שלנו, לעשות טוב בעולם. זה העונג הגדול באמת.
פרנקל אמר שאנחנו לא צריכים לשאול מהי משמעות החיים, אלא לשאול מה החיים דורשים מאתנו בכל רגע, וזה משפט שאנחנו חייבים לזכור. לצאת מהציר שכל הזמן סובב סביבנו, התעסקות בנו ובעצמנו. ככל שנרבה בנתינה ובעשייה לטובת האחר - כך נרבה בתחושת משמעות וסיפוק, שהיא העונג האמיתי והסיבה לקיומנו.
"היום בו נולדת הוא היום שבו העולם לא יכול היה להתקיים בלעדיך" (ר' נחמן מברסלב)
לכל אדם יש תפקיד ומשמעות מיוחדת השמורים רק לו. נסו לדמיין תזמורת מלאה בנגנים וכלים מפוארים. לכל כלי הצבע והגוון המיוחד שלו וביחד סימפוניה של צלילים ולחנים. לכל אדם יש בשורה שאותה עליו להביא לעולם, קול שהוא צריך להשמיע ולשם כך נולדנו.
בכל יום שלישי בשעה 15:00 ב-ynet radio פריידי מרגלית ואלימור הניג מקנות כלים תודעתיים, זמינים ויעילים להתנהלות מדויקת במשחק החיים. האושר זמין לכל דורש.
תגובות
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button