מבצע השתלת האיברים שנתרמו מלאה (לוסי) די ז"ל שנרצחה בבקעת הירדן עם שתי בנותיה עבר בהצלחה. יומיים אחרי, משתפר מצבם של המושתלים. היום (ה') נחשפו המושתלים לאחר הניתוחים וסיפרו על חייהם שניצלו.
ליטל ולנסי (51), אם לשני בנים, אובחנה לפני כמה שנים עם אי-ספיקת לב, בחודשים האחרונים מצבה הידרדר והיא נזדקקה להשתלה דחופה. כעת, לאחר שעברה את ההשתלה, היא אומרת: "בשמונת החודשים שחיכיתי להשתלה, ידעתי שבמידה שאקבל השתלת לב, הדבר יהיה כרוך בטרגדיה של מישהו אחר. שיהיה מחיר לחיים החדשים שאני מקבלת, זה מעשה באמת אצילי, אני לא יודעת אם יש בן אדם שיכול לעמוד בניסיון כל כך קשה, אבל אם כבר עומדים בניסיון כזה ואפשר בתוך כך לתת לאנשים לחיות חיים טובים, זו ברכה".
3 צפייה בגלריה
ליטל ולנסי עם רופאי בילינסון לאחר השתלת לב
ליטל ולנסי עם רופאי בילינסון לאחר השתלת לב
מימין לשמאל: ד"ר טוביה בן גל, ד"ר בן בן אברהם, ליטל ולנסי, פרופ' דן ערבות ופרופ' ירון ברק
(צילום: דוברות בילינסון)
3 צפייה בגלריה
הלוויתה של לאה די ז"ל
הלוויתה של לאה די ז"ל
במותה ציוותה חיים. הלווייתה של לאה (לוסי) די ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי )
הכבד של לאה ז"ל הושתל בגבר בן 25, כליה אחת הושתלה בגבר בן 39 שסבל מאי-ספיקת כליות והאחרת בגבר בן 58. בבית החולים שיבא בתל השומר השתילו את הריאות בבת 58.
ד"ר טוביה בן גל מנהל המערך לאי-ספיקת לב במערך הקרדיולוגי בבילינסון סיפר על ההידרדרות במצבה של ליטל טרם ההשתלה: "לליטל נותרו שבועות ספורים לחיות והיא הייתה תלויה בטיפול תרופתי שהאפקטיביות שלו הלכה ופחתה. לולא תרומת הלב, מצבה של ליטל היה מוסיף להידרדר במהירות וחלון ההזדמנויות להשתלה היה נסגר".

"הגיבורים האמיתיים הם משפחות התורמים"

לפני השתלת הלב התקשתה ליטל ולנסי אפילו לעלות מדרגות ספורות. פרופ' דן ערבות, מנהל המערך לניתוחי לב וחזה בבילינסון שהשתיל את הלב בליטל: "אני מאוד מרוצה ממהלך ההתאוששות של ליטל, אני כבר עשרות שנים עוסק בהשתלת לבבות, אך החודש האחרון אנחנו מעורבים בהצלת חיים מתוך אירועי טרור טרגיים, אם היו אלה השתלות של הקרניות של הלל ויגל ז"ל לאחר מכן השתלת הלב של אור אשכר ז"ל ועכשיו לבה של לאה ז"ל. אלו רגעים מטלטלים גם לנו כצוות משתיל לזכות לתת חיים לחולים בזכות אצילותם של משפחות קורבנות הטרור".
אחת הכליות הושתלה במרדכי אלקבץ (58), נשוי ואב לארבעה ילדים, שמחכה כבר שבע שנים להשתלת כליה: "את ההודעה על ההשתלה קיבלתי ביום ההולדת שלי, אחרי שנים רבות שבהן אני חי בקושי", שחזר בהתרגשות, "פתאום הגיע הטלפון ולא הצלחתי לעמוד בהתרגשות. נסעתי משלומי לבילינסון במהירות ותוך שעתיים כבר הייתי כאן בבילינסון. יש פה אצילות נפש של האבא, נשאר לי רק להתפלל לעילוי נשמתה של לוסי די ז"ל".
3 צפייה בגלריה
מרדכי אלקבץ מושתל כליה מאיבריה של לאה (לוסי) די שנרצחה בפיגוע
מרדכי אלקבץ מושתל כליה מאיבריה של לאה (לוסי) די שנרצחה בפיגוע
קיבל את הבשורה ביום הולדתו. מרדכי אלקבץ מושתל הכליה
(צילום: דוברות בילינסון)
ד"ר אביעד גרביץ, רופא בכיר במחלקת השתלות בבילינסון, סיכם: "הגיבורים האמיתיים הם משפחותיהם של התורמים, הם האנשים שבאמת מגיעה להם התודה. מי שעושה את המעשה האצילי הזה ומעניק בזכות זאת חיים. אני שמח שהניתוחים כולם עברו בהצלחה, ומעריך את צוות בית החולים שלצידי כאשר ערב חג שני ברציפות מתגייסים כולם כדי לבצע השתלות מצילות חיים. השתלנו כבד ושתי כליות, כאשר אחד ממושתלי הכליה, מרדכי אלקבץ סובל כבר שנים רבות מאי ספיקת כליות, ועכשיו סוף סוף יוכל מרדכי לחזור ולחיות חיים בריאים ורגילים אחרי שבע שנים של דיאליזות והמתנה להשתלה".
מבית החולים נמסר כי מצבם של כל המושתלים יציב ומשתפר, והם צפויים להשתחרר לבתיהם בימים הקרובים. הם יאלצו להמשיך ליטול תרופות למניעת דחיית השתל למשך השנים הקרובות, כשהם זוכים בחיים חדשים.