שלטונות הודו הורו לחברת "ריימן לאבס" להפסיק לייצר את הסירופ שלה לשיעול בשל חשד שהוא וסירופים נוספים של חברות מהודו גרמו לעשרות מקרי מוות של ילדים שהורעלו עקב שימוש בהם. זה יצרן התרופות ומוצרי הפארמה הרביעי שמפסיק את הייצור בהודו בגלל הפרשה. המהלך הגיע בעקבות קריאה של ארגון הבריאות העולמי לפעולה דחופה בנושא. הסירופ הזה לא שווק לצרכנים בישראל.
בצהריים (יום ד') דיווח משרד הבריאות בהודו כי לא נמצאו חומרי גלם חריגים ברכיבי תרופות, לאחר בדיקה שכללה 162 מפעלים ו-14 מעבדות ציבוריות. הפרשה הנוכחית מצטרפת לזיהום נוסף במוצרי פארמה מתוצרת הודו. לפני כשלושה חודשים דווח כי ארבעה אמריקנים מתו ו-14 התעוורו בגלל שימוש בטיפות עיניים מזוהמות בחיידק קטלני.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
סירופ שיעול ילד
סירופ שיעול ילד
הילדים שמתו - מגמביה, מאינדונזיה ומאוזבקיסטן
(צילום: shutterstock)
הבדיקה של השלטונות בהודו החלה לאחר שעשרות ילדים (לפחות 95 לפי הדיווחים האחרונים), רובם בני פחות מחמש, מגמביה, מאינדונזיה ומאוזבקיסטן מתו מאי-ספיקת כליות לאחר שטופלו בתרופות מזוהמות. בין היתר השתמשו בסירופ לשיעול של "ריימן לאבס" (Riemann Labs). הסירופ הכיל ככל הנראה רמות גבוהות של ממיסים תעשייתיים וחומרים נגד קרח – דיאתילן ואתילן גליקול. עם זאת, כאמור, לפי הודעת משרד הבריאות בהודו - בבדיקות האחרונות לא נמצאו חומרי חומרי גלם חריגים בתרופות.
"המזהמים הללו הם כימיקלים רעילים המשמשים כממיסים תעשייתיים וכחומרים למניעת קפיאה", נמסר לפני כמה חודשים מארגון הבריאות העולמי. "הם עלולים להיות קטלניים אפילו בכמויות קטנות, ולעולם אסור למצוא אותם בתרופות".
הארגון מסר שגם בפיליפינים, במזרח טימור, בסנגל ובקמבודיה עלולים להיפגע, שכן שהתרופות הרעילות מוצעות למכירה גם במדינות אלה. בארגון קראו לכל 194 המדינות החברות בו לפעול כדי למנוע מקרי מוות נוספים. "מכיוון שלא מדובר בתקריות ספורות, הארגון קורא לגורמים העוסקים בשרשרת האספקה הרפואית לנקוט פעולה מיידית", נמסר.
כבר באוקטובר אשתקד נשלחו התראות לגבי מוצרים מסוימים, בין השאר של יצרניות אינדונזיות. החברות המעורבות הכחישו שהמוצרים שלהן זוהמו וסירבו לשתף פעולה עם החקירה של ארגון הבריאות העולמי. הארגון דרש ממדינות העולם להקצות משאבים לבדיקת היצרנים, להגברת הפיקוח עליהם ולנקיטת פעולות במידת הצורך. היצרנים התבקשו לרכוש חומרי גלם רק מספקים מוסמכים ולבדוק את מוצריהם בצורה יסודית.
בישראל ובמדינות אחרות במערב לא התקבלו דיווחים על הרעלות מהסירופים הללו. החברות החשודות אינן מספקות כאמור תרופות לשיעול או חומרי גלם לישראל. על פי תקנות משרד הבריאות, חל איסור על יבוא תרופה מחו"ל ללא אישור מאגף הרוקחות של המשרד. כדי לייבא תרופה לארץ באופן פרטני, יש צורך במרשם תרופה ובטופס 29ג', חתום על ידי רופא, שמועבר לבדיקת המשרד. משרד הבריאות אינו מתיר לרוב ייבוא תרופות שאינן מאושרות ושנבדקו על ידי אחד הגופים הגדולים בעולם - FDA האמריקני ורשות התרופות האירופית.