אחרי דיונים סוערים בוועדת העבודה והרווחה, אישר הבוקר (יום ד') שר הביטחון יואב גלנט, בתיאום עם יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, את המלצות הוועדה לבחינת מענים בדיור למתמודדים עם פוסט טראומה ופגועי גוף ונפש. ההמלצות הן חלק מרפורמת "נפש אחת", שיצאה לדרך בעקבות המקרה של איציק סעידיאן בן ה־28, שהצית את עצמו באפריל 2021 מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון. ההמלצות יוטמעו עוד במושב הכנסת הנוכחי, והן נאמדות בכ-150 מיליון שקל.
מההמלצות שהוצגו היום בוועדה עולה כי משרד הביטחון ישווה את הסיוע לפוסט טראומטיים, הניתן במענקים והלוואות לצורכי דיור, לזה הניתן לנפגעי גפיים תחתונות באותה דרגת נכות, וכן כי סף הזכאות לסיוע בדיור ירד מ-50 ל-35 אחוזי נכות - כך שנכים בדרגות קלות יותר יקבלו סיוע. כמו כן, יושווה הסיוע במענק להתאמת דירה. כך למשל, במקרים של הלום קרב הזקוק למרחב שקט יותר ועולה הצורך בהחלפת דירה, יושוו המענק וההלוואה לאלו הניתנים לפגועי גפיים תחתונות באותה דרגת נכות.
3 צפייה בגלריה
ועדת שרשבסקי הטבות לנפגעי פוסט טראומה
ועדת שרשבסקי הטבות לנפגעי פוסט טראומה
"בשורה לה חיכו רבים מנכי צה״ל". שר הביטחון גלנט ויו"ר הוועדה אייכלר
(צילום: משרד הביטחון)
עוד בנושא:
נפגעים שחל שינוי באחוזי הנכות שלהם או בהרכב המשפחתי יוכלו לקבל הלוואה לצורך התאמת דירתם או החלפתה, גם אם קיבלו בעבר סיוע בדיור.
3 צפייה בגלריה
 ועדת העבודה והרווחה
 ועדת העבודה והרווחה
רפורמת "נפש אחת" יצאה לדרך בעקבות המחאה של איציק סעידיאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף, משרד הביטחון יתקשר עם גוף לייעוץ פיננסי המתמחה בדיור, שיעניק ליווי לכל נכה המוכר כנפגע נפש או פוסט טראומה, החל מרגע שיבחר בכך ועד לרכישת דירה. הייעוץ הפיננסי יינתן סמוך ככל הניתן לשלב ההכרה ויכלול תכנית פיננסית ארוכת טווח לצורך הגעה להון ראשוני לשם רכישת דירה. הוועדה המליצה גם כי משרד הביטחון יפנה לבנק ישראל ולמפקח על הביטוח כדי שיסייעו במתן משכנתאות וביטוחי משכנתא בתנאים מיוחדים לנכי צה"ל.

יוקמו בתי הפוגה

בשורה נוספת שעולה מהדיון בוועדה היא שמשרד הביטחון יקים מערך בתי הפוגה, שיהוו מקלט למספר ימים ויאפשרו התנתקות לצורך הפוגה משטף החיים והתארגנות. מסגרות אלו יצטרפו לבית המאזן, הבית הבטוח ובית המעבר שהוקמו לאחרונה על-ידי אגף השיקום. בנוסף, משרד הביטחון יקים מסגרות שיקומיות לטווח הביניים, שבהן יינתן סיוע שיקומי בעצימות משתנה, לתקופה של עד שנתיים. המסגרת תסייע לנפגעים לרכוש מחדש יכולות עצמאיות, להעצים יכולות תעסוקה או לקבל הכוונה לרכישת מקצוע.
מטה מחאת הלומי הקרב: "מוועדה שהייתה אמורה לתת פתרונות לאוכלוסיית הלומי הקרב, היא הרחיבה את סמכויותיה לכלל נפגעי הנפש ובנוסף לפגועי הראש וכך סנדלה את האפשרות לתת פתרונות טובים ומספקים לאלו שנשלחו לקרב בפקודה"
״אנו נמצאים בעיצומו של מהלך היסטורי עבור פצועי ונכי צה״ל", אמר שר הביטחון גלנט, "החקיקה שאנו מקדמים היום מהווה בשורה לה חיכו רבים מנכי צה״ל למעלה מעשור. עם קבלת המלצות ועדת שרשבסקי למתן מענה בתחום הדיור לפוסט טראומטיים ופגועי ראש ונפש, אנו מממשים מאות מיליוני שקלים נוספים שישפרו משמעותית את המענה הניתן עד היום. כבר במושב הכנסת הנוכחי נאשר את שני הפרקים הראשונים שיתווספו לחוק נכי צה״ל, עבור הטבות בדיור וברכב רפואי, ובמושבים הבאים נחוקק את ארבעת הפרקים האחרונים, למיצוי זכויותיהם ולמען רווחתם. זו חובתנו כמדינה, להכיר ולהוקיר את אלו שהקריבו מגופם ומנפשם למען ביטחון המדינה״.
יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו״ד עידן קלימן, הגיב כי המלצות הוועדה "מהוות בשורה של ממש לסובלים מפגיעות ראש ופוסט טראומה ומעניקות פתרונות שהערך המוביל שלהם הוא תמריצים חיוביים כאשר הרעיון השיקומי עומד בבסיסם".
3 צפייה בגלריה
ועדת שרשבסקי הטבות לנפגעי פוסט טראומה
ועדת שרשבסקי הטבות לנפגעי פוסט טראומה
מנכ"ל משרד הביטחון, ראש מערך השיקום וחברי הוועדה. "הרחיבה את סמכויותיה לכלל נפגעי הנפש"
(צילום: משרד הביטחון)
אולם במטה מחאת הלומי הקרב, שבו חברים לוחמים ולוחמות לשעבר הסובלים מפוסט טראומה, התרשמו פחות: "מסקנות ועדת שרשבסקי לא עוסקות בסוגיה המרכזית, דהיינו שיקומם של הלומי הקרב בדיור", מסרו. "מוועדה שהייתה אמורה לתת פתרונות לאוכלוסיית הלומי הקרב, היא הרחיבה את סמכויותיה לכלל נפגעי הנפש ובנוסף לפגועי הראש וכך סנדלה את האפשרות לתת פתרונות טובים ומספקים לאלו שנשלחו לקרב בפקודה. מסקנות הוועדה הן ממש ההגדרה המילולית של 'כוסות רוח למת' וחבל".
את הוועדה מינה מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, בתיאום עם יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קלימן. בראש הוועדה עמד יחיאל שרשבסקי, פסיכולוג ולשעבר ראש מערך השיקום הפסיכיאטרי במשרד הבריאות. חברי ועדה נוספים הם ד"ר גדי לובין, פסיכיאטר ומנהל המרכז לבריאות הנפש הירושלמי של משרד הבריאות ואבי אורן, עובד סוציאלי ויו"ר המועצה הארצית לשיקום פסיכיאטרי בקהילה. עו"ד דורון נגרין שימש כחבר ומרכז הוועדה.