מספר המאומתים לאומיקרון מזנק בחדות והמונים מתכננים להתקהל במסיבות הסילבסטר והנובי גוד. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אומרת היום (ה') לאולפן :ynet "זה ממש מרתיח אותי, ואני הייתי מבטלת את חגיגות הסילבסטר. אתם רוצים לחגוג ביחד 50 אנשים? תעשו בדיקה מהירה, למרות כל מה שה-FDA אמר, או PCR, ותעשו את המסיבות מאוד מאוד מצומצמות".
פרופ' רהב מדברת על החשש מעומסים כבדים כתוצאה מעלייה במספר המאושפזים בגל החמישי. "יש התפרצות בבית אבות, אז אני יכולה להגיד שבערך 10% מאושפזים. נכון, לא כולם בארץ קשישים ומדוכאי חיסון, אבל גם כמה אחוזים מתוך מספר גדול של חולים – זה בהחלט יסתום את המערכת בבתי החולים. לכן הנוהל של מי שמחוסן והיה במגע עם חולה אומיקרון, למחרת להוציא אותו לחופשי – קצת קשה לי לקבל את זה".
קראו עוד:
במנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) טענו אתמול (ד') כי בדיקות האנטיגן המהירות פחות רגישות בזיהוי של האומיקרון. "יש נתונים סותרים. הנתונים שלנו בארץ דווקא טובים לגבי האנטיגן אבל אני חושבת שבאמת צריך לראות את כל העבודות. שוב, הדברים האלה הם ממש חדשים ואני חושבת שזה בהחלט מפחיד, האמירה הזאת של ה-FDA ואני חושבת שאנחנו חייבים תוך יום-יומיים להחליט אם האנטיגן בסדר או לא".
באשר למבצע חיסוני הילדים, פרופ' רהב סבורה כי החיסונים צריכים להיות נגישים הרבה יותר ודרושה גם יותר הסברה. "אני חושבת שצריך לעשות מסע שכנוע רציני יותר. אני לא רוצה לקרוא לזה 'שכנוע' אבל אני חושבת שצריך להסביר מה קורה פה, לראות שילדים מתאשפזים הרבה יותר עכשיו עם האומיקרון, גם בדרא"פ, גם בבריטניה ובארה"ב, יש ממש עלייה בתחלואה ובאשפוזים ובמחלה קשה בילדים. נכון שעוד אין לנו מידע לגבי ה-LONG COVID באומיקרון, אבל אני חושבת שעם כל מה שיש לנו עד עכשיו, צריך לעשות משהו כדי לעלות את ההיענות לחיסון ילדים".
פרופ' רהב חוששת שהעלייה במספר הילדים המאושפזים תגיע גם לישראל. "אני לא רואה סיבה שלא, אם זה קורה בכל מקום בעולם. אצלנו שיעור ההתחסנות בילדים נמוך יותר מאשר בארה"ב אני ממש לא רואה למה זה לא יגיע אלינו, חס וחלילה".
אולי יש פה אסטרטגיה חשאית של מודל הדבקה המונית ו"חסינות עדר"? "לא שאני יודעת ולא נראה לי שזה הגיוני. אני מאוד מאמינה בזה שיהיה חיסון של מדוכאי חיסון וקשישים או בבתי אבות, אני מניחה שממש בימים הקרובים יאושר חיסון של הקבוצות האלה".
שורה תחתונה פרופ' רהב? "שוב, התחסנות, התחסנות, התחסנות, מסכות וכמה שיותר ריחוק חברתי. כן, שזה לא ייפגע לנו בכלכלה, שזה ייפגע כמה שפחות בדברים החיוניים. להימנע מחגיגות, להימנע מהתעסקויות ומהתקהלויות".

"אנשים יושבים על הגדר"

"אני חושבת שאנשים יושבים על הגדר כדי לראות מה קורה עם האומיקרון, האם המחלה קשה או לא קשה. מבחינתנו' אנחנו לא רואים עלייה בקצב ההתחסנות, אנחנו מאוד נשמח שתהיה", אומרת לאולפן ynet רות ברוך, ראש אגף סיעוד בחטיבת הקהילה ומנהלת מבצע חיסוני קורונה בכללית. "גם החיסונים לשפעת לא ממש מתקדמים כי כנראה אנשים קצת התייאשו מחיסונים, ולכן יש תחזיות לחלואה גבוהה מאוד בתקופה הקרובה. יש יותר ויותר חולים. כרגע אין עלייה בפנייה לבתי חולים, אבל זה נכון לעכשיו. אנחנו חיים מיום ליום. יכול להיות שכן נראה פתאום עלייה בכמות החולים קשה", מעדכנת ברוך. "הסימפטומים שאנחנו מדווחים כרגע הם לא של מחלה מאוד מאוד קשה, אבל מחלה לא נעימה, אנשים סובלים מכל מיני תופעות".
ברוך מדווחת שרוב השאלות סביב חיסוני הילדים מתמקדות בתופעות לטווח הרחוק. "שזה משהו שאף אחד מאיתנו לא יכול לדעת. אנחנו יודעים שהחיסון בטוח, אנחנו רואים שבגדול אין לו תופעת לוואי אבל כששואלים מה יקרה בעוד כמה שנים - אין לנו את היכולת להגיד. חיסון הוא דבר בטוח. בכל חיסוני הילדים שניתנים בשגרה אין תופעות לטווח הארוך, לכן הטענה הזו שמגיעה מההורים היא לא טענה נכונה. אבל אלה ששואלים - הם מגיעים ומתחסנים. אנחנו מעמידים לרשותם רופאי ילדים ואחיות טיפת חלב שייתנו מענה. אלה שלא רוצים להתחסן - הם לא מגיעים ולא שואלים".