זן האומיקרון של נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בעולם, אבל בכירת ארגון הבריאות העולמי קוראת שלא להיכנס לפאניקה. המדענית הראשית בארגון, סומיה סוומינתן, אמרה אתמול (שישי) כי המצב בעולם שונה מאוד מזה שהיה לפני כשנה, אף שלפי שעה לא ברור בוודאות מה הם מאפייני הזן, או אם הוא מצליח להתגבר על החיסונים.
5 צפייה בגלריה
שוק חג המולד ב-בון, גרמניה
שוק חג המולד ב-בון, גרמניה
שוק חג המולד בבון, גרמניה. בברלין יאסרו כניסת לא-מחוסנים
(צילום: gettyimages)
"הווריאנט מידבק מאוד", אמרה סוומינתן, בהתבססה על המידע שהגיע מדרום אפריקה – שם אותר הזן לראשונה בשבוע שעבר. היא הוסיפה שייתכן שזן האומיקרון יהפוך בהמשך לזה שגורם לרוב התחלואה בקורונה ברחבי העולם, אך אמרה שכרגע וריאנט הדלתא הוא זה שגורם ל-99% מהתחלואה. "כמה מודאגים עלינו להיות? צריך להיות מוכנים וזהירים", היא הוסיפה. "לא להיכנס לפאניקה".
בכיר נוסף בארגון הבריאות העולמי, מייק ראיין, אמר אתמול שלעולם יש חיסונים יעילים ברמה גבוהה, ושעליו להמשיך להתרכז בהפצתם לכלל המדינות. הוא הוסיף שלפי שעה אין הוכחה שיש צורך בשינוי הרכב החיסונים כדי להתגבר על זן האומיקרון. בארגון הבריאות העולמי גם הבהירו שעד עתה לא זוהו מקרי מוות של נדבקים באומיקרון, והבטיחו שבקרוב יספקו תשובות לשאלות שעולות סביב הזן החדש.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם מתחסנים חיסון ב לונדון בריטניה בצל חשש מ זן קורונה חדש אומיקרון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם מתחסנים חיסון ב לונדון בריטניה בצל חשש מ זן קורונה חדש אומיקרון
בריטניה הולכת על חיסונים, אבל מדענים מזהירים: "כל הביצים בסל אחד"
(צילום: AFP)
ארה"ב ואוסטרליה הן המדינות האחרונות שבהן זוהו הדבקות בזן, שהוביל לזינוק במספרי הנדבקים בדרום אפריקה. מחקר שנערך שם העלה כי הווריאנט שזוהה לראשונה ב-24 בנובמבר עלול להדביק בני אדם שנדבקו כבר בעבר בקורונה פי שלושה יותר מזן הדלתא.
למרות המסרים המרגיעים של ארגון הבריאות העולמי, היועצים המדעיים של ממשלת בריטניה העריכו כי הסכנות שטומן בחובו הזן לא יהיו ידועות עד ינואר. אחד היועצים מתח ביקורת על הממשלה בראשות בוריס ג'ונסון, שמותירה את המדינה פתוחה ומתבססת על מתן החיסון השלישי. "בדאונינג סטריט שמים את כל הביצים בסל אחד - מאמץ חיסוני הבוסטר", הוא טען בשיחה עם הגרדיאן הבריטי.

3 שבועות לפני: הגבלות באירופה לקראת חג המולד

לעת עתה, נגיף הקורונה מוסיף להשתולל בגרמניה, שם אובחנו ביממה האחרונה יותר מ-64 אלף חיוביים לקורונה. שר הבריאות הגרמני יאנס שפאן הזהיר אתמול מפני "שיא עצוב" במספר חולי הקורונה במצב קשה שעלול להגיע קרוב לחג המולד. את הדברים אמר שפאן בניסיון להגן על החלטת הממשלה, שהטילה ביום חמישי האחרון הגבלות על לא-מחוסנים.
5 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל אולף שולץ קנצלר קנצלרית גרמניה מסיבת עיתונאים הגבלות קורונה
אנגלה מרקל אולף שולץ קנצלר קנצלרית גרמניה מסיבת עיתונאים הגבלות קורונה
מרקל והקנצלר המיועד אולף שולץ. באחת ההצהרות האחרונות שלה, היא קוראת להתחסן
(צילום: EPA)
לקראת חג המולד, הודיעו כמה ממדינות אירופה על הגבלות כדי למנוע התפשטות נרחבת עוד יותר של הנגיף. בבירת גרמניה ברלין הכריזו אתמול כי החל מיום רביעי הקרוב ייאסר על לא-מחוסנים להיכנס לשוקי חג המולד. המועדונים בברלין יישארו פתוחים, אך המבקרים לא יוכלו לרקוד בהם. בבלגיה החליטה הממשלה לסגור את בתי הספר שבוע מוקדם יותר ולהוציא את התלמידים לחופשה, בעוד שגם באירלנד ייסגרו המועדונים.
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שצפויה לסיים את תפקידה בשבוע הבא, קראה לאזרחים לצאת ולהתחסן במה שנראה כמו אחת הפניות האחרונות שלה לאזרחי המדינה כשהיא עומדת בראשה. "כל אחד מהם מותיר משפחה או חברים", אמרה מרקל על התושבים שהלכו לעולמם אחרי שנדבקו בנגיף. "זה כל כך מר, כי זה יכול להימנע. עם החיסונים הבטוחים והיעילים, יש לנו את המפתח בידינו". מרקל קראה לתושבים לקחת ברצינות את הנגיף, והוסיפה גם אזהרה מפני זן האומיקרון. "התחסנו, לא משנה אם זה החיסון הראשון או השלישי", אמרה מרקל. "כל חיסון עוזר".

נדבק ראשון במדינה שבה 96% מחוסנים

בינתיים, במדינת איי קוק שבאוקיינוס השקט, שאוכלוסייתה נאמדת ב-17 אלף בני אדם, אותר ביממה האחרונה אדם חיובי לקורונה - לראשונה מפרוץ המגפה. 96% מהאוכלוסייה שזכאית להתחסן באיי קוק עשו זאת, ומדובר באחד משיעורי ההתחסנות הגבוהים בעולם. הנדבק הראשון של איי קוק הוא ילד בן 10, שחזר עם משפחתו מניו זילנד.
5 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה איי קוק
אילוס אילוסטרציה איי קוק
איי קוק. הנדבק הראשון - ילד בן 10 שחזר מניו זילנד
(צילום: shutterstock)
בדרום קוריאה שוב נשבר היום שיא הנדבקים והמתים היומי. 5,352 חיוביים לקורונה אובחנו ביממה האחרונה במדינה, לצד 70 מתים. בשעה שזן הדלתא מאיים למלא את בתי החולים במדינה, דרום קוריאה מודאגת גם מהתפשטות של זן האומיקרון. תשעה חיוביים לזן החדש אובחנו בדרום קוריאה עד היום, בהם ילדים. במדינה חוששים מזינוק במספר הנדבקים באומיקרון, בין היתר לנוכח תפילה בהשתתפות מאות בני אדם, בהם חיוביים לזן, שהתקיימה בשבוע האחרון.
בנורבגיה, שם אובחנו 13 חיוביים לזן האומיקרון במסיבת חג המולד באוסלו בשבוע שעבר, הודיעו כי הם חווים תסמינים קלים בלבד. למרות זאת, הממשלה החליטה להטיל הגבלות באוסלו והאזור כדי למנוע התפשטות נרחבת יותר של הזן.