ארגון הבריאות העולמי מודאג מההשלכות שיהיו למדיניות הבריטית, ששמה קץ להגבלות הקורונה בתחילת החודש, "אנחנו בעצם מסתכלים על זה די בתמיהה ומקווים שאכן זה יהיה סיפור הצלחה", אומרת היום (ג') באולפן ynet ד"ר דורית ניצן, מנהלת החירום באזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי. "הווירוס הזה חדש ואנחנו לומדים להתנהל איתו, אבל אנחנו מבקשים מהמדינות להדק יותר את החגורה, יותר לשמור על הפרטים ולהעניק יותר ביטחון לאזרחים".
קראו עוד:
אולי זה יכול להיות ניסוי מוצלח דווקא? "כל עוד הווירוס נתקל במארג חיסונים יציב, הפגיעה היא קלה. הבעיה היא שבבריטניה יש 18 מיליון לא-מחוסנים עדיין. גם בישראל יש יותר ממיליון לא מחוסנים. זו הבטן הרכה של החברה ושם אנחנו נראה את הפגיעות. אנחנו חוששים ומקווים שרובה של האוכלוסייה המבוגרת ועובדי הבריאות חוסנו כך שהפגיעה תהיה פחות קשה".
1 צפייה בגלריה
עם מסכה מסכות רכבת ב לונדון בריטניה קורונה
עם מסכה מסכות רכבת ב לונדון בריטניה קורונה
הבעיה היא שבבריטניה יש 18 מיליון לא-מחוסנים עדיין
(צילום: gettyimages)
בארגון הבריאות העולמי עדיין לא ראו את הנתונים החדשים של משרד הבריאות, שלפיהם יעילות חיסוני פייזר צנחה ל-39% במניעת הידבקות ו-40% במניעת מחלה קלה. "ייתכן שזה כך, ואנחנו נצטרך באמת לבחון יותר לעומק. ממה שאנחנו רואים ממדינות רבות שבהן שיעור החיסונים גבוה, ישנה ירידה קלה ביעילות החיסון במשך הזמן ובעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת", אומרת ד"ר ניצן. "גם אם שיעור ההגנה המוחלט מפני הדבקה הוא לא מי יודע מה טוב, אנחנו רואים עדיין באופן ברור ובולט שהחיסונים עוזרים במניעת מחלה קשה ותמותה".
מה לגבי חיסון שלישי? אנחנו יודעים שכל העולם מסתכל על ישראל - יכול להיות שצריך להתחיל ליישם את זה כאן? "ארגון הבריאות העולמי מטבע הדברים הוא ארגון שוויוני, שדואג לכל העולם. במקום להגביר את החיסוניות של קטע קטן של אוכלוסייה בעולם, אנחנו מבקשים להפיץ את זה לשאר. אבל יחד עם זאת, אני בטוחה שנגיע לחיסון שלישי, השאלה איזה חיסון. האם זה החיסון הנוכחי או אם אכן, כמו שציינת קודם, יש ירידה כל כך רצינית באפקטיביות, החיסון הבא יהיה חיסון דלתא? או אחר. כך שאנחנו עדיין לא בטוחים שזה יקרה כעת".
בינתיים שרת החינוך רוצה לפתוח כרגיל את שנת הלימודים, לחיות לצד קורונה, היא רוצה אפילו לקצר את הבידודים ל-48 שעות. "בואי נאמר שזה לא מתווה בטוח. לפתוח שנת לימודים - בהחלט. ילדים צריכים ללמוד, צריכים לעבור את הילדות שלהם כמו שאנחנו עברנו. מכאן ועד ארגון בתי הספר, ארגון הבידוד והשליטה - אני מציעה לשרת החינוך ואני בטוחה שהיא עושה את זה, להתייעץ עם שר הבריאות והמקצוענים של משרד הבריאות, להתייעץ עם ארגון הבריאות העולמי ולא להעמיד את זה אחד מול השני, זה לא דיכוטומי, זה לא או ש או ש, זה - כן לימודים אבל בואו נשקיע בילדים שלנו כמו שצריך".
"קשה לי לשפוט את מה שקורה במדינת ישראל ברגעים אלה אבל אחת הבקשות שלנו זה לנצל את פרק הזמן הנוכחי ולחזק את התשתיות המערכתיות. זאת אומרת שבתי ספר יהיו מאורגנים לקלוט את התלמידים, אם בקפסולות, אם במבנים טובים יותר. אנחנו רואים שבתוך הקהילה האינדונזית, באופן מפתיע, יש פגיעה רצינית בילדים. מה זה אומר? האם זה בגלל שהילדים במצב בריאותי מסוים או בחסרים מסוימים? אנחנו עוד לא יודעים את הפרטים. אין ספק שצריך להגן על הילדים ולהגן בתשתיות ואני מקווה ובטוחה ששרת החינוך תעשה את הכול לשמור עליהם".
ובתוך כך, אתמול (ב') אובחנו 2,123 נדבקים חדשים בנגיף הקורונה - יותר מ-2,000 מאומתים לראשונה בהתפרצות הנוכחית. גם שיעור החיוביים הגיע לשיא בגל הנוכחי - 2.32%. מספר החולים שמאושפזים במצב קשה ממשיך לעלות ועומד הבוקר על 122.