דוח ההשמנה לשנת 2022 מטעם ארגון הבריאות העולמי, שפורסם אתמול (ג') חושף מצב מדאיג לפיו שיעורי עודף המשקל וההשמנה הגיעו לממדי מגפה ברחבי אירופה ועדיין מתרחבים.
הדוח חושף כי 59% מהמבוגרים באירופה וכמעט אחד מכל שלושה ילדים (29% מהבנים ו-27% מהבנות) סובלים מעודף משקל או חיים עם השמנת יתר. מלבד אמריקה, שכיחות ההשמנה בקרב מבוגרים באזור אירופה גבוהה יותר מאשר בכל אזור אחר שארגון הבריאות העולמי עוקב אחריו.
2 צפייה בגלריה
כשני שלישים מהמבוגרים באירופה סובלים מעודף משקל
כשני שלישים מהמבוגרים באירופה סובלים מעודף משקל
כשני שלישים מהמבוגרים באירופה סובלים מעודף משקל
(צילום: SHUTTERSTOCK)
קראו עוד:
גם בישראל המצב לא מזהיר. על-פי סקר אחרון שנערך בשנת 2017, שיעור עודף המשקל (BMI בין 25.0-29.9) בבני 21 ומעלה היה 38.1% בגברים ו-27.0% בנשים. שיעור ההשמנה (BMI של 30.0 ומעלה) בבני 21 ומעלה בישראל היה 18.3% בגברים ו-17.4% בנשים.
עודף משקל והשמנה הם בין הגורמים המובילים למוות ולנכות ביבשת, כאשר ההערכות הנוכחיות מצביעות על כך שהם מהווים יותר מ-1.2 מיליון מקרי מוות בשנה, המהווים יותר מ-13% מהתמותה הכוללת באזור. בנוסף, השמנת יתר מגבירה את הסיכון למחלות רבות שאינן מידבקות, כולל סרטן, מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2 ומחלות כרוניות בדרכי הנשימה.

השמנה גורמת ל-13 סוגי סרטן

בנוסף, השמנת יתר נחשבת לגורם של לפחות 13 סוגים שונים של סרטן וסביר להניח שהיא אחראית ישירה לכ-200 אלף מקרי סרטן חדשים המאובחנים מדי שנה ברחבי אירופה, כאשר נתון זה צפוי לעלות עוד יותר בשנים הקרובות. כמו כן, עודף משקל והשמנת יתר הם גורמי הסיכון המובילים לנכות, וגורמים ל-7% מסך שנות החיים עם מוגבלות בקרב תושבי אירופה.
נתון מדאיג נוסף הוא שאנשים הסובלים מעודף משקל והחיים עם השמנת יתר, הושפעו באופן לא פרופורציונלי מהשלכות מגפת הקורונה, לאחר שבמהלכה חלו שינויים שליליים בדפוסי צריכת המזון ודפוסי הפעילות הגופנית, להן יש השפעות רבות על בריאות האוכלוסייה בשנים הבאות.
השמנת יתר היא מחלה מורכבת המהווה סיכון לבריאות, והיא הוגדרה ככזו גם בישראל בשנת 2018. על פי הדוח, הסיבות לה מורכבות הרבה יותר מעצם השילוב של תזונה לא בריאה וחוסר פעילות גופנית. גורמים סביבתיים ייחודיים לחיים בחברות הדיגיטליות של אירופה המודרנית גם הם גורמים להשמנה. הדוח בוחן, למשל, כיצד השיווק הדיגיטלי של מוצרי מזון לא בריא לילדים, והתפשטות המשחקים המקוונים בישיבה, תורמים לעודף משקל והשמנת יתר באזור אירופה. עם זאת, הוא גם בוחן כיצד פלטפורמות דיגיטליות עשויות לספק גם הזדמנויות לקידום ולדיון על בריאות ורווחה.

מה מדינות יכולות לעשות?

טיפול בהשמנת יתר הוא קריטי להשגת יעדי הפיתוח בר קיימא - מה שמציב את הנושא בראש סדר העדיפויות בתוכנית העבודה האירופית של ארגון הבריאות העולמי לשנים 2020-2025. הדוח מתאר כיצד התערבות בכל הקשור למדיניות המכוונות לגורמים סביבתיים ומסחריים של תזונה לקויה בכל רמת האוכלוסייה, צפויה להיות היעילה ביותר בהיפוך מגפת ההשמנה, טיפול באי-שוויון תזונתי והשגת מערכות מזון בר-קיימא מבחינה סביבתית.
מטרת הארגון, אומרים שם, היא להבהיר כי כל מדיניות לאומית שמטרתה לטפל בבעיות של עודף משקל והשמנת יתר, חייבת להיות מאחוריה מחויבות פוליטית ברמה גבוהה. הן צריכות להיות מקיפות, נגישות לאורך כל מסלול החיים ולהתמקד באי-שוויון. המאמצים למניעת השמנת יתר צריכים לקחת בחשבון את הגורמים הרחבים יותר של המחלה, ואפשרויות המדיניות צריכות להתרחק מגישות המתמקדות ביחידים, אלא במניעים המבניים של השמנת יתר.
2 צפייה בגלריה
כושר ותזונה
כושר ותזונה
שיפור התזונה ופעילות גופנית במהלך החיים. המאבק במגפה
(צילום: shutterstock)
אלה השינויים שארגון הבריאות העולמי מבקש לבצע:
  1. יישום התערבויות פיסקאליות (כגון מיסוי על משקאות ממותקים או סובסידיות למזון בריא).
  2. הגבלות על שיווק מזון לא בריא לילדים.
  3. שיפור הגישה לשירותי ניהול השמנת יתר ועודף משקל בבריאות ראשונית (ההערכה והטיפול הראשוניים הניתנים לאדם הסובל ממחלה או מפציעה כלשהם, על ידי רופא ממיין, דוגמת: רופא משפחה, רופא בחדר מיון, אחות במרפאה וחובש), כחלק מכיסוי בריאות אוניברסלי.
  4. מאמצים לשיפור התזונה והפעילות הגופנית לאורך כל מהלך החיים, לרבות טיפול בהריון, קידום הנקה, התערבויות בית ספריות והתערבויות ליצירת סביבות המשפרות את הנגישות והזמינות של מזונות בריאים והזדמנויות לפעילות גופנית.