משרד הבריאות חוזר לבדיקות הסקר הסרולוגי במטרה לבחון את הצורך בזריקה שלישית: הסקר הסרולוגי בוצע לפני כשנה כחלק מהמאמץ למיפוי נדבקי הקורונה בישראל, וכעת המשרד ממשיך בבדיקות הללו, במטרה לקבל הערכה של מידת החיסוניות, שנה וחצי מאז פרוץ המגפה.
הבדיקות הסרולוגיות אמנם מודדות באופן כללי את כמות חלק מהנוגדנים אותם מייצר הגוף נגד הקורונה, אולם התוצאה לא בהכרח מעידה על חיסוניות: במערכת החיסון פועלים תאי חיסון רבים, וגם במצב של רמה נמוכה של נוגדנים מנטרלים – תיתכן עדיין חיסוניות גבוהה ארוכת טווח, בזכות תאי דם לבנים מסוג T, בעלי תפקיד משמעותי בקטילת הווירוס ובזיכרון ארוך טווח.
קראו עוד:

מה הן בדיקות הסרולוגיה?

בדיקות סרולוגיות הן בדיקות דם, המאפשרות לזהות באופן איכותני (קיים או לא קיים) או באופן כמותני (באיזו רמה קיים) את כמויות הנוגדנים בגוף האדם. ישראל רכשה כ-250 אלף בדיקות סרולוגיה איכותניות מסוג IgG, כלומר כאלה שנותנות תשובה: האם קיימים נוגדני IgG נגד קורונה או לא. יצוין כי הבדיקות אינן מגלות מה ערך הנוגדנים – האם ברמה גבוהה או נמוכה.

מי יעבור בדיקות סרולוגיות לקורונה?

הבדיקות נערכות בקופות החולים לקבוצות חולי דיכוי חיסוני, כדי להעריך האם יש בגופם נוגדנים בכמות מספקת, מתוך הנחה (שעדיין אינה בטוחה) שרמה גבוהה של נוגדנים לא תצריך חיסון שלישי. לבדיקות מפנה רופא המשפחה, בהתאם לקריטריונים שקבע משרד הבריאות. ייתכן שבשלב הבא יורחבו הבדיקות לאוכלוסיות נוספות.
2 צפייה בגלריה
קורונה, בדיקה סרולוגית
קורונה, בדיקה סרולוגית
בשלב זה, הבדיקות נערכות בקופות החולים לקבוצות חולי דיכוי חיסוני
(צילום: Shutterstock)

עד כמה בדיקות הסרולוגיה מדויקות?

משרד הבריאות ערך לפני מספר חודשים בדיקות על ערכות רבות, ונמצא כי הערכה שנבחרה היא בעלת רמת דיוק גבוהה למדי: 99.4% מהנבדקים הבריאים אכן זוהו על ידי הבדיקה כבריאים (מדד ה"סגוליות", ספציפיות) , ו-84% מהנבדקים החולים אכן זוהו כחולים על ידי הבדיקה - (כלומר 16% היו חולים, והבדיקה הראתה בטעות שהם בריאים - מדד הרגישות, סנסיטיביות).

מה הם הנוגדנים?

הנוגדנים הם ה"חיילים" של מערכת החיסון המתבייתים על הפולש הזר. במקרה של נגיף הקורונה COVID-19, נוגדנים אלה מנטרלים אותו, ומאותתים למערכת החיסון להסתער עליו כדי להשמידו. לנוגדנים יש ערך נוסף: הזיכרון החיסוני. בפעם הבאה שאותו פולש זר יחדור לגוף, הם יזהו אותו במהירות, ינטרלו אותו ויזעיקו שוב, הפעם במהירות, את תאי הדם הלבנים להסתער ולהשמיד את הנגיף.

אילו סוגי נוגדנים יש?

בגופנו סוגים רבים של נוגדנים, העיקריים שבהם הם נוגדן מסוג IgM, הוא ה"חייל" הראשון במערכה שמסתער על הפולש הזר כבר בשלבים הראשונים. בנוסף, קיים נוגדן מסוג IgG, המופיע בשלבים מאוחרים יותר של הזיהום (ובמקרה של נגיף הקורונה – לאחר כשבועיים מההדבקה), ומסמל למעשה כי הגוף מחוסן. ה-IgG הוא הנוגדן המהווה "זיכרון חיסוני", שמאפשר בזיהום הבא להתביית במהירות על הפולש הזר ולמנוע את התפשטותו בגוף.
אם אתם סובלים מאחת ממחלות הדיכוי החיסוני שהגדיר משרד הבריאות (כמו טיפול ממושך בסטרואידים, מחלות סרטן שונות ומחלות כשל חיסוני) ניתן לנסות ולבקש מרופא המשפחה לעבור את הבדיקה

איך אפשר לבקש לעבור את הבדיקה?

אם אתם סובלים מאחת ממחלות הדיכוי החיסוני שהגדיר משרד הבריאות (כמו טיפול ממושך בסטרואידים, מחלות סרטן שונות ומחלות כשל חיסוני) ניתן לנסות ולבקש מרופא המשפחה לעבור את הבדיקה, הדורשת גם מילוי שאלון והסכמה להמשך מעקב רפואי. חשוב לזכור, שאם הסכמתם לבצע את הבדיקה, ייתכן ותתבקשו לעבור גם בדיקות קורונה תקופתיות.

כיצד ותוך כמה זמן מקבלים תשובה?

בדיקות הסרולוגיה זולות ומהירות והתשובות להן מתקבלות תוך כ-50 דקות בלבד מרגע הגעת המבחנה למעבדה. התשובה תישלח גם למשרד הבריאות וגם לקופת החולים, והיא תשמש לאיסוף הנתונים הסטטיסטיים. התשובה תופיע כתוצאת בדיקת דם רגילה. אם התוצאה שלילית, תתקבל התוצאה "Covid19-IgG NEG", שפירושה: לא אותרו נוגדנים מסוג IgG נגד קורונה בדמך. הנתונים הם לצרכים סטטיסטיים בלבד, ואין בתשובה זו משום שינוי בהנחיות הנדרשות להגנה בפני קורונה.
ומה קורה עם זן דלתא פלוס?

אם נמצאו אצלי נוגדנים – אני יכול להסתובב בלי מסכה?

לא, הבדיקה אינה פוטרת מהמשך שמירת ההיגיינה. אין עדיין כל הוכחה שרמת נוגדני IgG גבוהה מעידה על חסינות מהמחלה. זוהי רק השערה, לאור הידוע מזיהום בנגיפים קודמים. כך שגם אם קיימים אצלכם נוגדנים, אתם עדיין עלולים להידבק בנגיף הקורונה ולחלות. בנוסף, עוד לא ידוע למשך כמה זמן נשארים הנוגדנים בגוף.

אם קיבלתי תשובה חיובית - האם עליי לעבור בדיקה נוספת לגילוי קורונה?

בשלב זה, לא ברורות המשמעויות של תשובה חיובית המעידה על הימצאות נוגדנים מסוג IgG נגד קורונה. עדיין אין מסקנות חד-משמעיות ברחבי העולם האם קיומם של נוגדנים אלה מגן מפני קורונה, או שהוא רק מעיד על תחלואה.
חשוב לזכור כי הבדיקה שרכש משרד הבריאות מאתרת נוגדני IgG הנוצרים רק כשבועיים לאחר ההדבקה. בזמן זה, האדם הנבדק לא אמור להיות עוד מידבק, ועל כן אין הנחיות לעבור בדיקות קורונה חוזרות. עם זאת, חלק מהנבדקים עשויים להתבקש לעבור בדיקות קורונה במקביל לבדיקות הדם, שישמשו לצורכי מחקר וסטטיסטיקה.

האם אפשר לבצע את הבדיקה בתשלום?

כן, מספר בתי חולים מציעים את הבדיקה, בעלות של 500 שקלים ויותר, באופן פרטי.