הערב (ה') ייערך מצעד הגאווה בתל אביב, והשאלה הגדולה בקרב רבים היא האם עדיין בשנת 2023, יש צידוק למצעד הזה. לשם כך, הזמנו לאולפן ynet, את ד"ר חן ברנס, מומחה לרפואת משפחה וד"ר יאיר פסואה, מומחה לרפואת עיניים, זוג רופאים נשואים המגדלים שתי בנות, לשיחה על זכויות, דעות קדומות ועל הצורך להוכיח "נורמליות" וליברליות.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ברנס וד"ר פסואה
ד"ר ברנס וד"ר פסואה
ד"ר ברנס וד"ר פסואה הורים גאים לשתי בנות
(צילום משפחתי)
קראו עוד:
השניים, העובדים במחוז דן של כללית, בזוגיות מאז 2010 ונישאו בשנת 2016. "למעשה ערכנו טקס פרטי", הם מסבירים, "וזו רק אחת הדוגמאות שיש עדיין דרך עד שנקבל את כל הזכויות, אפילו זכות בסיסית כמו להתחתן", סיפר ד"ר פסואה. הם חיים ברמת גן, ולדבריהם, המהפך שהיא עברה בשנים האחרונות, הפך אותה לדומה מאוד בתל אביב, ומקום בטוח לקהילה הגאה.
ד"ר ברנס: "אנחנו משתתפים בכל מיני פעילויות ובמרכז הגאה שהעיריה הקימה עבורנו. המרחב מאוד מזמין והרגשה מאוד טובה בעיר רמת גן. זה כיף גדול, כיף גדול לגדל בנות במשפחה כזאת, הקבלה היא באמת מקצה לקצה, אנחנו לא מרגישים שום עוינות, לא מהשכנים ולא ברחוב ולא בשום דבר, גם במסגרות החינוכיות של הבנות אז אנחנו מן הסתם לא המשפחה היחידה, וזו הרגשה טובה מאוד, אנחנו מקווים שזו באמת המגמה ושלא יהיו שינויים לרעה. ככה נמשיך וזה רק ישתפר ולא יילך אחורה".
אז למה יש צורך בקיום מצעד הגאווה? ד"ר ברנס: "אנחנו עדיין רחוקים ממימוש כל הזכויות של הלהט"בים, ואני חושב שכל עוד הדברים לא מוצו ולא קיבלנו את כל מה שאנחנו צריכים לקבל כאזרחים שווי זכויות כמו להביא ילדים בלי לשלם על זה מאות אלפי שקלים וכל מיני דברים בסיסיים, לנהל משפחה כמו כולם. אני חושב שעד שלא נממש את הזכויות האלה, אין שום סיבה שהמצעדים האלה לא ימשיכו לצעוד. וזה משהו שהוא טוב ועשה הרבה מאוד שינויים חיוביים בשנים האחרונות. קיבלנו הרבה מאוד זכויות ודברים שהיו פעם בגדר של טאבו. אני חושב שצריכים להמשיך עם הקו הזה ואין שום סיבה שמצעדי הגאווה יפסיקו לצעוד".
המצעדים השתנו במהלך השנים? ד"ר פסואה מסביר כי "המצעדים שינו את פניהם לאורך השנים, הם פחות מחאתיים היום, אבל בהחלט חשובים מאוד. לבטח באווירה כיום. המחאה עשתה קצת איזושהי אבולוציה טבעית לדעתי, כמו הקהילה עצמה, זה קצת מפגן כוח היום אבל מעבר לזה, זה מאוד חשוב, זה מעלה על סדר היום הציבורי את הנושא, ויש עוד הרבה לאן להתקדם עד שיהיה באמת שוויון זכויות".
2 צפייה בגלריה
ד"ר ברנס וד"ר פסואה זוג רופאים גאים
ד"ר ברנס וד"ר פסואה זוג רופאים גאים
המאבק עוד לא נגמר. ד"ר ברנס וד"ר פסואה, זוג רופאים מרמת גן
(צילום משפחתי)
אנחנו בתקופה של חששות, יש לא מעט חששות ממה שיהיה והאיומים, אתם מרגישים את זה?
"אנחנו בתקופה של קיטוב והקצנה בשיח הציבורי בהרבה תחומים, וזה מגיע גם לתחומים שלנו, לקהילה ולתחומים החברתיים, אז דווקא מצעד שהמטרה שלו היא לבוא ולהראות שיש מקום לכולם וצריך להכיל את השונה ואת האחר. זה בא לשמח ולהראות את הטוב אז אני חושב שיש לזה הרבה מקום".