קיצור תורנויות המתמחים בבתי החולים ייצא לדרך כמתוכנן מיום ראשון הקרוב, לאחר שהוסדרה סוגיית השכר. כך הודיעו היום (ד') משרדי הבריאות והאוצר, לאחר משא ומתן עם ההסתדרות הרפואית ובהתאם למתווה שנחשף לראשונה ב-ynet.
על פי ההבנות, יוענק בין היתר תשלום של 300% עבור "תורנות רבע" משלימה בת ארבע שעות – כך ששכרם של הרופאים המתמחים שיהיו חלק ממתווה הקיצור לא ייפגע. קיצור התורנויות בסופי השבוע בשלב זה לא ייצא לדרך והמתמחים ימשיכו לעבוד במשך 26 שעות.
1 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
מחאת המתמחים. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
קראו עוד:
לדברי יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, "זה לא מתווה קיצור התורנויות שעליו חלמנו. נלחמנו על קיצור תורנויות משמעותי הרבה יותר אבל המהפכה מתחילה ואי אפשר יהיה לעצור את המהלך ההיסטורי הזה. ראוי היה שממשלת ישראל וההסתדרות הרפואית יתאמצו קצת יותר למען הרופאות והרופאים המתמחים, גם במתווה רחב יותר וגם מבלי לפגוע בשכרם ומבלי לדרוש מהם תורנות נוספת - כדי להשלים שכר".
היא הוסיפה כי "קיצור התורנויות שייצא לדרך בעוד כמה ימים, הוא סנונית ראשונה במהפכה שאנחנו נדאג שתתרחש בכל בתי החולים בארץ. זה אומנם רק צעד ראשון אבל כזה שאי אפשר יהיה לחזור ממנו אחורה. אף שאנחנו נמצאים בנקודת ציון חשובה בדרך הארוכה והמפותלת שעברנו, זהו לא סוף המאבק".
ריי ביטוןד"ר ריי ביטוןצילום: גדי קבלו
לפי המתווה שסוכם, המתמחים בבתי החולים העמק, סורוקה, נהריה, זיו, פוריה, ברזילי, יוספטל ושלושת בתי החולים בנצרת יגיעו לעבודה בשעה 13:00 ויסיימו בין השעות 08:00 ל-10:00 בבוקר למחרת. "מתווה קיצור שעות העבודה של המתמחים יביא לשינוי משמעותי במערכת הבריאות", אמר שר הבריאות משה ארבל.
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות שר הבריאות משה ארבל צילום: אלכס קולומויסקי
"המתווה מבטא את המחויבות של משרד הבריאות הן לרופאים והן למטופלים. הבחירה להתחיל את קיצור השעות דווקא בפריפריה נובעת מתוך ראייה של עדיפות לאומית. מלבד השיפור בתנאי עבודתם של הרופאים התורנים, המתווה צפוי לשפר את איכות השירות הניתן למטופלים בפריפריה. אני מודה לכל השותפים שסייעו להביא לתחילתו של המתווה ולהוצאתו לפועל", הוא סיכם.
לדברי מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, "מתווה קיצור התורנויות יוצא לדרך. המהלך הזה יוביל למערכת בריאות טובה יותר לכולם ולכולן והוגנת יותר כלפי המתמחות והמתמחים".