מקדם ההדבקה עולה והקורונה ממשיכה ליצור מוטציות: וריאנט חדש בשם BA.3, משושלת האומיקרון, התגלה בישראל בחולה אחד, שנדבק בו ככל הנראה בחו"ל. כך דיווח היום (חמישי) פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא. הווריאנט אותר כבר בחודש שעבר והתפשט ברחבי העולם, אם כי עדיין לא במהירות של קודמיו בשושלת האומיקרון.
קורונה בארץ ובעולם:
ארגון הבריאות העולמי מסר כבר בתחילת החודש כי הוא עוקב אחר תתי זנים נוספים ממשפחת האומיקרון, הכוללים את הזנים BA.2 ,BA.1.1 - שהופך לדומיננטי יותר ויותר בעולם - ו-BA.3. על פי הידוע עד כה בבדיקות בבעלי חיים ובמקרים שאותרו – BA.3 אינו מדבק כקודמיו ואינו נחשב למסוכן יותר.
תסמיני הזן החדש דומים לאלה של אומיקרון וכוללים כאב גרון, נזלת, עיטוש, כאב ראש, כאבי שרירים וחום בינוני
על פי הידוע עד כה, BA.3 אינו כולל מוטציות חדשות בחלבוני המעטפת, אלא שילוב בין המוטציות בחלבוני המעטפת של הזנים BA.1 (אומיקרון) ו-BA.2. שלושת הזנים הללו התגלו באותו פרק זמן: האומיקרון התגלה לראשונה בבוצוואנה שבאפריקה, BA.2 בדרום אפריקה ו- BA.3 באזורים שונים בדרום אפריקה. בארגון הבריאות העולמי סבורים שהזנים הללו התפתחו בו-זמנית מאותו אזור.
מוטציות אומיקרון סיריל כהן
עם זאת, הזנים שונים בקצב ההתפשטות: זן האומיקרון הוא עדיין הדומיננטי בעולם ומתפשט מהר יותר מזן BA.2. בעולם אין עדיין דיווחים על הדבקה המונית בזן החדש BA.3. הסיבה לכך, לדעת החוקרים, היא שהוא "איבד" שש מוטציות מהאומיקרון, או שרכש שתי מוטציות מ-BA.2 המונעות ממנו להתפשט במהירות.
מהם תסמיני הזן החדש BA.3? על פי הדיווחים, התסמינים השכיחים דומים לאלה של אומיקרון וכוללים כאב גרון, נזלת, עיטוש, כאב ראש, כאבי שרירים וחום בינוני.
עד כמה המחלה מ-BA.3 קשה? ההשפעה של זני הקורונה על גוף האדם נקבעת על ידי תגובת מערכת החיסון לנוכחות הנגיף. מבין כל זני נגיף הקורונה שהתגלו עד כה, אומיקרון נחשב למתון מבין "החבורה", ולזן שגרם לפחות אשפוזים במהלך גלי ההדבקה. עם זאת, האומיקרון ואחיו מתפשטים במהירות רבה. על פי ההערכות, גם BA.3 אינו גורם במרבית המקרים למחלה חמורה, אך סביר שכמו האומיקרון, אף הוא עלול לגרום לתחלואה כרונית (לונג קוביד) ממנה עולם הרפואה כה חושש - מגוון רב של תסמינים שהרפואה עדיין לא מצאה להם פתרון.
למה הווריאנטים ממשיכים להיווצר? הווריאנטים של נגיף הקורונה ימשיכו להיווצר ולהתפשט משום שנגיפים, ובמיוחד כאלה מסוג RNA כמו נגיפי הקורונה, מבצעים טעויות רבות במהלך השכפול שלהם. הם אינם יכולים לתקן את הטעויות הללו, המכונות בשם "מוטציות", והתוצאה היא וריאנטים חדשים. למעשה, נגיף הקורונה כבר יצר מאות מוטציות כאלה.
אז מדוע שמענו עד כה רק על מעט וריאנטים? הסיבה היא שרובם פשוט נעלמים: אין להם כל יתרון בהדבקה ובהתפשטות ועל כן רק אלה בעלי יכולת הישרדות גבוהה נותרים כווירוסים מעוררי דאגה. כאלה היו הווריאנטים אלפא, בטא, גמא ודלתא, וכזה הוא גם האומיקרון שלו כבר מעל 50 מוטציות מוכרות, 30 מהן בחלבון המעטפת "ספייק".
האומיקרון הוכרז כווריאנט מעורר דאגה ב-26 בנובמבר 2021 על ידי ארגון הבריאות העולמי, משום שהמוטציות הרבות שלו העניקו לו יתרונות רבים בהיצמדות לתא המאחסן בגוף האדם, וגם יכולת להתחמק מהנוגדנים האמורים לנטרל אותו ומתאי ה-T שצריכים לחסל אותו לאחר החדירה לתא. למזלנו, האומיקרון התגלה כאלים הרבה פחות מזן הדלתא: הוא עדיין גורם לתחלואה רבה בעולם וגם בישראל, אך לפחות תחלואה נשימתית. האומיקרון נוטה להדביק יותר את הלוע ומערות האף, ומתביית פחות על מערכת הנשימה.
1 צפייה בגלריה
אומיקרון
אומיקרון
כמה מוטציות עוד בדרך?
(צילום: shutterstock)
האם החיסונים עובדים נגד זני האומיקרון, כולל הזן החדש BA.3? עדיין לא בוצעו ניסויים על מידת ההגנה של החיסונים נגד הזן החדש, אולם על פי מה שידוע מהזנים ה"אחים" – אומיקרון ו-BA.2, החיסונים מונעים הדבקה בשיעור של כ-30%, אולם חוזקם המשמעותי הוא במניעת מחלה קשה, אשפוזים ותמותה: כאן יעילות החיסונים מגיעה לכ-90% ויותר. מסיבה זו ולאור ההתפשטות המשמעותית של מקדם ההדבקה בישראל בשבועות האחרונים, יוצא משרד הבריאות בקמפיין הקורא למאות האלפים שטרם השלימו את שלושת החיסונים, ועשרות האלפים שטרם קיבלו את המנה הרביעית ונמצאים באוכלוסיית הסיכון, לגשת במהירות ולהתחסן.
מתי נגיף הקורונה יפסיק ליצור מוטציות? כנראה לא בשנים הקרובות: על פי ההערכות, מגפת הקורונה תישאר איתנו עד 2024 לפחות, זאת בשל העיכוב בחיסוני הקורונה המעודכנים של מודרנה, פייזר ויתר החברות. על סמך הידוע ממגפות קודמות, עד שלא נגיע לחסינות עדר של 90% ויותר, כלומר מצב בו הרוב המוחלט של תושבי כדור הארץ מחוסנים נגד קורונה, הנגיף החמקמק ימשיך לאיים עלינו עם מוטציות וזנים חדשים.