הקורונה מתפשטת, אם כי באופן מתון יותר, ובנוסף יש נתונים מעודדים על החיסון הרביעי: מחקר של קופת חולים כללית, שפורסם אתמול (שבת), מעלה כי מנת החיסון הרביעית נגד הקורונה מפחיתה ב-78% את התמותה מזן האומיקרון בקרב בני 60 ומעלה. פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן וחבר הוועדה המייעצת בנושא חיסוני הקורונה, התראיין היום (א') בנושא לאולפן ynet ואומר: "סוף-סוף יש לנו תוצאות לגבי חתך האוכלוסייה שלדעתנו הוא הכי בסיכון - בני ה-60 ומעלה. אנחנו עדים לכך שהמנה הרביעית של החיסון יכולה להפחית את הסיכון לתמותה ולמחלה קשה יחסית, אז הדבר הזה הוא בהחלט מעודד".
הוא מוסיף כי ההחלטה לתת את המנה הרביעית לא הייתה מבוססת על נתונים מוצקים, אבל עכשיו יש נתונים. "אנחנו מתכנסים עכשיו לתרחיש שמאוד מזכיר לנו חיסונים אחרים שמיועדים לאוכלוסיות מסוימות. אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה מועדת להסתבכויות בגלל הקורונה".
בתוך כך, 9,726 ישראלים קיבלו אתמול (שבת) הודעה כי הם חיוביים לקורונה. מדובר ביום היחיד בשבוע שעבר שבו מספר המאומתים היה נמוך מ-10,000, אך הדבר נובע ממיעוט הבדיקות אתמול ביחס ליתר ימי השבוע. אתמול פוענחו כ-41 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עמד על כ-23.7%. מדובר באחוז גבוה יחסית לימים האחרונים, אך הוא נובע מהעובדה שרבים מאלו שמקבלים תשובה שלילית בבדיקת האנטיגן הביתית אינם מגיעים להיבדק בבדיקת אנטיגן מוסדית או PCR, ומנגד אלו שמקבלים תשובה חיובית מגיעים להיבדק.
מספר חולי הקורונה שמאושפזים במצב קשה עומד על 296, מספר גבוה מזה של מוצאי שבת – אך נמוך מהמספר ביום חמישי. אתמול אושפזו 24 חולים קשים חדשים, מעט פחות מהממוצע היומי בשבוע שעבר.
קראו עוד:

1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
"אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה מועדת להסתבכויות בגלל הקורונה"
(צילום: gettyimages)
למרות העלייה במספר המאומתים, במשרד הבריאות אומרים שלא תהיינה הגבלות לקראת פסח. אתה חושב שזה נכון? "לדעתי, כן, והרבה אנשים חושבים כך. אם היו ננקטות הגבלות מאוד דרסטיות, אולי זה היה עוזר, אבל במצב הנוכחי אני לא חושב שיש הצדקה לכך. מי שרוצה להתחסן ולהתגונן, יכול לעשות זאת".
חצי מדינה, לפי פרופ' ערן סגל, כבר נדבקה באומיקרון, ב-BA.1. עד כמה אנחנו בטוחים שאותו חלק באוכלוסייה לא יידבק גם ב-BA.2? "במוקדם או במאוחר, רובנו ניחשף לקורונה. זאת עובדה. אבל מתצפיות שמגיעות מדנמרק, וגם ממה שאנחנו רואים בארץ, אפשר להסיק שמי שנחשף ל-BA.1, מוגן מהדבקה ב-BA.2 לפחות בטווח הקצר של חודשיים-שלושה. זה רוב האנשים. פה ושם מדווחים על מקרים נדירים של הדבקה חוזרת, אבל זה לא הרוב. ממש לא".
לקראת פסח היית ממליץ שכל אדם שמגיע לליל סדר, למפגש עם אנשים, יעבור בדיקת אנטיגן? "לגמרי. זה משהו שיש לנו אפשרות לעשות: פשוט ללכת ולקנות את הבדיקות האלה. כך אדם יוכל להגן על עצמו ועל הסביבה שלו. זה מאוד חשוב".