אחרי שנים שבהן מוגר הפוליו, הנגיף שב להתפשט בישראל בקרב לא-מחוסנים ועשרות אלפי ילדים בישראל בסיכון: משרד הבריאות הודיע שבשבוע שעבר אותרו חמישה מקרי הדבקה בנגיף, שנה לאחר שאובחנו באזור ירושלים מספר ילדים שנדבקו בנגיף הפוליו. מחלקת הבריאות של ניו יורק כבר הוציאה אזהרה לנוסעים לישראל כי עליהם להקפיד על החיסונים.
עוד על הפוליו:
לפני כשנה דווח על בת ארבע מירושלים שאובחנה כלוקה במחלת הפוליו הגורמת לשיתוק ילדים. היא עדיין עוברת טיפולי שיקום שנועדו לסייע לה לחזור לתפקוד נורמלי. אחריה אותרו כמה ילדים נוספים שנדבקו. לאחרונה אותרו חמישה ילדים, חלקם מאזור הצפון, אף הם לא מחוסנים, שנדבקו בנגיף. משרד הבריאות מתריע כי לפחות 175 אלף ילדים בישראל אינם מחוסנים כלל לנגיף ונמצאים בסיכון להידבקות.
3 צפייה בגלריה
רהט, במבצע חיסונים לפוליו שנערך ב-2013
רהט, במבצע חיסונים לפוליו שנערך ב-2013
רהט, במבצע חיסונים לפוליו שנערך ב-2013
(צילום: רויטרס)
על פי הודעת משרד הבריאות, מקרה הפוליו האחרון אותר באזור צפת. מחוז צפון של המשרד ביצע חקירה אפידמיולוגית שבמהלכה התברר כי ארבעה ילדים נוספים נמצאו חיוביים לנגיף, אך ללא תסמינים בשלב זה.
לא הרבה השתנה בטיפול במחלה מאז שנות ה־50 של המאה הקודמת, אז הכתה בישראל והותירה אלפי ילדים נכים. מי שנדבק בפוליו בילדות גם נמצא בסיכון גבוה לפתח פוסט־פוליו בבגרותו, תסמונת קשה הגורמת למגבלה פיזית ולנכות גם שנים לאחר ההדבקה.
בתוך כך, מדינת ניו יורק שבארצות הברית יצאה בהודעה רשמית לאזרחים שמתכננים לטוס לישראל, להתחסן לפוליו בעקבות ההתפרצות האחרונה בארץ. בהודעה מטעם מחלקת הבריאות של המדינה הדגישו כי "פוליו היא מחלה מדבקת, מסכנת חיים ועלולה לגרום לשיתוק ומוות. החיסון הוא בטוח ומספק את ההגנה הבסיסית ביותר באזורים הנגועים בנגיף".
בריאיון בשבוע שעבר, הכריזה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות: "מקרה של שיתוק קליני זה דגל אדום, שאומר שמתחת לרדאר שלנו יש מאות, אם לא אלפי, אנשים שנושאים בגופם את הווירוס. המקרה הזה מבהיר שהפוליו לא בשליטה. מה שאנחנו רואים מעל פני השטח הוא רק קצה הקרחון".

מהי מחלת הפוליו, איך מונעים הדבקה ומי צריך להתחסן? הנה תשובות לשאלות.

מהי מחלת הפוליו? מדובר במחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף מעיים בשם פוליו ממשפחת נגיפי "אנטרו-וירוס". הוא חודר לגוף דרך הפה ומופרש בצואה.
כיצד התגלה הנגיף? משרד הבריאות עורך ניטור שוטף של מערכות הביוב בישראל לאיתור מחלות זיהומיות, כולל קורונה. בעקבות מקרה ההדבקה האחרון עוסק משרד הבריאות באיתור מגעים של אנשים אחרים.
מי נמצא בסיכון לחלות בפוליו? כל מי שאינו מחוסן, כולל תינוקות שטרם הספיקו להתחסן, וכן אנשים בעלי דיכוי חיסוני וכאלה שהתחסנו בעבר וייתכן שהחיסון שלהם נחלש.
אינפו תסמיני פוליו
מה ההבדל בין נשא של מחלת הפוליו לחולה פוליו? אדם מחוסן יכול להידבק ואף להדביק אנשים אחרים בלי שהוא עצמו יחלה במחלה. חולה הוא מי שכתוצאה מהמחלה לוקה בשיתוק ילדים. רק אחד מאלף נדבקים יחלה במחלה עצמה.
כיצד נדבקים בפוליו? הנגיף חודר לגוף בהעברה המכונה "פקו-אורלית" - כלומר, כניסה דרך הפה של הפרשות צואה המצויות במזון או בידיים מזוהמות.
מהם תסמיני המחלה? ביותר מ-90% ממקרי ההדבקה לא יגרום הנגיף לתסמינים כלשהם. בכ-10% מהמקרים יש תסמינים חולפים, ובהם חום גבוה, כאבי ראש וחולשת שרירים. באחוז אחד מהמקרים חודר הנגיף למערכת העצבים וגורם לשיתוק, לרוב ברגליים. במקרים נדירים עוד יותר גורם הנגיף לשיתוק של שרירי הנשימה ולמוות.
איך אפשר למנוע הדבקה בפוליו? הדרך היעילה ביותר - חיסון. אמצעי חשוב נוסף הוא רחיצת ידיים במים ובסבון במשך כדקה לאחר יציאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתול לתינוק.
אילו חיסונים קיימים בישראל נגד פוליו? קיימים שני סוגים. הראשון, חיסון מומת IPV, הניתן בזריקה בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, שישה חודשים, שנה ובכיתה ב'. במקרה של התפרצות המחלה, ניתן חיסון חי מוחלש בשם OPV דרך הפה בשתי טיפות. החיסון החי המוחלש, שניתן בטיפות לפה, מגן לא רק על האדם המחוסן, אלא גם מונע ממנו לשאת את הנגיף במערכת העיכול שלו ולהדביק אחרים.
3 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
שרון אלרעי פרייס בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
שרון אלרעי פרייס בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו לפני כשנה לקראת קמפיין עידוד החיסונים "2 טיפות"
(צילום: מוטי קמחי)
כיצד ניתן לדעת אם הילד מחוסן מפני המחלה? ניתן לבדוק בפנקס החיסונים, או דרך אחות המרפאה שיכולה להפיק תדפיס מהתיק הרפואי הממוחשב של הקופה.
איזה שיעור מהאוכלוסייה מחוסן נגד פוליו? על פי נתוני משרד הבריאות, כ-98% מהישראלים מחוסנים.
האם מותר לחסן לפני גיל חודשיים? לא.
האם מבוגרים צריכים להתחסן? לא. המבוגרים קיבלו בעבר את החיסון החי מוחלש, ולכן אין צורך לתת את החיסון שוב.
3 צפייה בגלריה
חיסון נגד פוליו
חיסון נגד פוליו
חיסון נגד פוליו. לבדוק בפנקס החיסונים האם קיים חיסון
(צילום: חיים הורנשטיין)
אם אינכם בטוחים שחוסנתם בילדות, מה עושים? ניתן לגשת לאחות המרפאה לבדיקת סטטוס החיסונים. במקרה הצורך, ניתן להשלים את החיסונים באמצעות הלשכה המחוזית של משרד הבריאות.
האם אפשר לרכוש חיסונים באופן פרטי? לא, ואין צורך בכך. משרד הבריאות מספק את החיסונים חינם לכל מי שטרם התחסן.
האם ניתן טיפול למי שנושא את הפוליו בצואה? אין טיפול מיוחד לנשאים של הנגיף. כמו כל האוכלוסייה, גם הם צריכים להקפיד על היגיינה ועל קבלת חיסון חי מוחלש.
האם יש הנחיות נוספות למניעת התפשטות והדברת הנגיף? למעט קבלת החיסון והקפדה על היגיינה - לא.
האם צריך להרתיח את מי השתייה? הווירוס נמצא בדרך כלל בביוב ולא במי השתייה. משרד הבריאות לא העביר הנחיות להרתחת המים, והם מוגדרים כבטוחים וטובים לשתייה. יצוין כי בהתאם להנחיות משרד הבריאות, לתינוקות עד גיל חצי שנה יש לתת מים רתוחים בלבד (מים שהורתחו וקוררו).