הידיעה על חשד להדבקה בפוליו באזור צפת, שפורסמה אתמול (ב') ב-ynet, עוררה דאגה בקרב הורים רבים. האם יש חשש להתפרצות של המחלה בארץ? ד"ר ארז גרטי, אימונולוג ממכון דוידסון לחינוך מדעי, התראיין בנושא היום (ג') לאולפן ynet והעביר מסרים מרגיעים.
קראו עוד:
"קודם כל, זה לא חדש", הוא אומר. "הפוליו מסתובב בארץ כבר כמה חודשים. הייתה תינוקת מירושלים שקיבלה פוליו. גם הווירוס מסתובב. כל כמה חודשים יש דיווחים על זיהוי פוליו בשפכים בכל מיני מקומות. אבל מרבית האוכלוסייה מחוסנת, כך שזה לא בא לידי ביטוי עד שזה מגיע למישהו לא מחוסן, ואז מסתובבת הרולטה".
1 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים נגד פוליו בירושלים. "לילדים שאינם מחוסנים כדאי מאוד להשלים את החיסונים שלהם"
מבצע חיסונים נגד פוליו בירושלים. "לילדים שאינם מחוסנים כדאי מאוד להשלים את החיסונים שלהם"
מבצע חיסונים נגד פוליו בירושלים. "לילדים שאינם מחוסנים כדאי מאוד להשלים את החיסונים שלהם"
(צילום: EPA)
עד כמה האירוע בצפת הוא מדאיג? "נתחיל מזה שאת הפוליו אפשר למנוע בקלות: מקבלים את חיסוני השגרה בינקות, יש עוד בוסט בתחילת בית הספר היסודי, וזה נותן הגנה מצוינת. זה גם השאיר את הפוליו מחוץ למדינה במשך שנים. עכשיו הפוליו חזר לכאן מסיבות שונות, אבל למי שמחוסן אין מה לדאוג, והוא יכול להמשיך בשגרת חייו כרגיל. לילדים שאינם מחוסנים כדאי מאוד להשלים את החיסונים שלהם".
"החיסון המומת, שכל ילד בישראל אמור לקבל, נותן הגנה אישית ומאפשר לו לשאת את הווירוס במידה שנדבק. החיסון המוחלש, מגן גם מפני נשאות של הנגיף במעיים. יש הורים שחוששים לתת אותו לילדיהם, וזו אחת הסיבות לכך שהנגיף חוזר להסתובב בארץ"
הפוליו יכול להתפרץ בישראל עכשיו, או שלא קיים סיכוי כזה? "קשה לי להאמין שהוא יכול להתפרץ. בסופו של דבר, מרבית האוכלוסייה מחוסנת, אז גם אם מישהו נושא את הנגיף, הוא לא יגרום לו לשום נזק אלא יעבור לבד. החיסון המומת, שכל ילד בישראל אמור לקבל, נותן הגנה אישית ומאפשר לו לשאת את הווירוס במידה שהוא נדבק. קיים חיסון נוסף, מוחלש, שמגן גם מפני נשאות של הנגיף במעיים. יש הורים שחוששים לתת אותו לילדיהם, וזו אחת הסיבות לכך שהנגיף חוזר להסתובב בארץ.
"את החיסון המומת כל ילד חייב לקבל. הורה שלא נותן אותו לילד, נוהג בחוסר אחריות. החיסון המוחלש נועד למנוע מילדים לשאת את הנגיף, כך שהם לא יוכלו להדביק ילדים אחרים או אנשים עם מערכת חיסונית לקויה".