אור ירוק לחיסוני הקורונה המעודכנים: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר הערב (יום ב') את החיסונים המעודכנים של פייזר ומודרנה נגד זן הקורונה XBB.1.5. משרד הבריאות צפוי לאשר גם כן את החיסונים המעודכנים שיגיעו לישראל בשבועות הקרובים.
2 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה בישראל
חיסון נגד קורונה בישראל
חיסון נגד קורונה בישראל. ארכיון
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא זה:
אף שהחיסונים של פייזר ומודרנה אינם מכוונים נגד הזנים השולטים כיום בעולם, יצרני החיסונים מדווחים כי הם עדיין נותנים הגנה טובה נגדם, כולל תגובה חיסונית נגד הזן החדש BA.2.86, שהולך ומתפשט בעולם. גם מינהל המזון והתרופות מסר כי החיסונים נותנים הגנה מספקת נגד הווריאנטים המתפשטים כיום.
החיסונים יינתנו בארה"ב ככל הנראה לבני חצי שנה ומעלה - בכפוף להנחיות שיפרסמו המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). מנכ"ל פייזר אלברט בורלה ומנכ"ל מודרנה סטפן בנסל קראו לאמריקנים לגשת ולהתחסן יחד עם החיסון השנתי לשפעת.
ב-FDA לא הגיעו להחלטה על החיסון מתוצרת חברת נובובקס, שבשונה מתרכיבי פייזר ומודרנה המבוססים על טכנולוגיית ה-mRNA, בנוי על טכנולוגיית חלבון, שיטה ישנה המשמשת בחיסונים מדורות קודמים. טכנולוגיית ה-mRNA של פייזר ומודרנה "מלמדים" את תאי החיסון ליצור בעצמם חלבונים שיעוררו תגובה חיסונית נגד נגיף הקורונה.
בינתיים ממשיכה הקורונה להרים ראש ברחבי העולם עם עלייה במקרי ההדבקה והאשפוזים גם בארץ. עם זאת, שיעור המקרים עדיין לא מגיע למספרים שאליהם התרגלנו במגפת הקורונה, וגם מספר המטופלים שמאושפזים במצב קשה לא מתקרב אפילו למה שהכרנו בעבר.
2 צפייה בגלריה
חיסון נגד קורונה בישראל
חיסון נגד קורונה בישראל
החיסון המעודכן יספק הגנה מספקת גם נגד הזן החדש
(צילום: shutterstock)
אחת הסיבות המרכזיות לשיעור התחלואה הנמוך המדווח הוא שאין חובת בדיקות, ולכן הנתונים משקפים בעיקר דיווח של המטופלים על תוצאת הדגימה הביתית. אלה שבוחרים בכך יכולים עדיין לגשת למוקדי דיגום פרטיים, או לבצע דגימה מרחוק דרך שתי חברות פרטיות שמבצעות את הדגימות. ההנחיות המעודכנות לאלה שנמצאו חיוביים הן להישאר בבידוד עצמי כל עוד התסמינים מופיעים.
בינתיים, החיסונים המעודכנים לקורונה צפויים להגיע לפי הערכות במערכת הבריאות לקראת סוף אוקטובר או תחילת נובמבר. ברקע מתנהל מבצע החיסונים נגד שפעת בקופות החולים. ההמלצות המקוריות היו לקבל את שני החיסונים באותו מועד, כל חיסון בכתף אחרת, אך מטבע הדברים - חיסוני השפעת כבר זמינים ומומלץ מאוד לציבור הרחב להתחסן כדי למנוע תחלואה קשה.