הקורונה חזרה לחיינו עם זנים חדשים: וריאנטים שונים של האומיקרון מתפשטים ברחבי העולם, ועלייה בתחלואה ניכרת במדינות רבות וגם בארץ. בשלב זה, אין שינוי דרמטי בשיעור החולים הקשים. מהן ההנחיות המעודכנות? ד"ר אפרת וקסלר, ראש אגף רפואה ראשונית בקופת חולים מאוחדת, מספקת מידע עדכני.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה. מה עושים כאשר התוצאה חיובית?
(צילום: shutterstock)
האם יש עלייה בתחלואה גם בישראל? "כן, העלייה אינה בולטת בדיווחים שמפרסם משרד הבריאות - בשל מיעוט הבדיקות המוסדיות ומאחר שישראלים רבים כלל אינם נבדקים. אבל קיימת עלייה מתמדת במספר הבדיקות החיוביות הן אצל המאושפזים והן מדיווחים של רופאים בקהילה. למעשה, בשבועיים האחרונים יש הכפלה במספר המקרים המדווחים".
מתי יתחילו לתת בארץ את החיסון החדש והמעודכן? "החיסון המעודכן לאומיקרון יגיע בשבועות הקרובים, ונוכל להתחיל לחסן. ניתן יהיה להתחיל כנראה בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר, בהתאם לאישורים שיתקבלו".
מי שנמצא חיובי לקורונה, צריך להיכנס לבידוד? "על פי הנחיות משרד הבריאות, אין יותר חובת בידוד כפי שהיה בגלי הקורונה הקודמים. ההנחיות המעודכנות קובעות שיש להישאר בבית רק אם יש סימפטומים או חום".
עשיתי בדיקה ביתית והיא חיובית. למי עליי לדווח? "לרופא המשפחה. ניתן לפנות בדיגיטל או בטלפון".
מי שיצא חיובי, צריך לבצע בדיקה מוסדית כדי שיוגדר כחולה קורונה? "כן. על מנת שאדם שנדבק בקורונה ייספר רשמית על ידי משרד הבריאות כחולה, עליו לעבור בדיקת אנטיגן מוסדית שמתבצעת על ידי דוגמים מקצועיים. רשימה של תחנות הבדיקה נמצאת באתר הקורונה של משרד הבריאות ובאתר מד"א. אין צורך בבדיקה זו כדי לקבל טיפול או אישור מחלה".
אם אני רוצה בדיקה מוסדית מסודרת, למי עליי לפנות? "מטופלים מעל גיל 30 שנמצאים בקבוצות סיכון, יכולים לקבל הפניה לבדיקה בהתאם לשיקול דעת רפואי ולהיבדק בחלק ממרפאות קופות החולים".
איך אקבל חופשת מחלה לצורך הבידוד וההחלמה מהקורונה? "אישור לחופשת מחלה לצורך בידוד, כמו לכל חופשת מחלה, ניתן לקבל מרופא המשפחה או מרופא הילדים".
מי זכאי לקבל תרופה נגד קורונה? "חולים מעל גיל 65 וחולים בסיכון: חולים אונקולוגיים, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות ומדוכאי חיסון. ניתן לקבל מרשם לתרופה בעקבות בדיקה ביתית שבה התקבלה תוצאה חיובית. אין צורך בבדיקה מוסדית. התרופה המקובלת נגד קורונה היא פקסלוביד. חולים שאינם יכולים לקבל אותה מסיבות שונות, יקבלו מרשם לתרופה חלופית – מולנופיראביר או רמדסיביר. כל התרופות קיימות בבתי המרקחת של הקופות".
איך ניתנות התרופות? "פקסלוביד ומולנופירביר - דרך הפה, בבליעה. רמדסיביר - דרך הווריד".
ד"ר אפרת וקסלרד"ר אפרת וקסלרצילום: דוברות מאוחרת
מה עושים אם מחלת הקורונה מחמירה והמצב מידרדר? "קודם כל, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא הילדים. אם רוצים לפנות מחוץ לשעות הפעילות של המרפאה, ניתן לפנות למוקדים לרפואה דחופה של הקופות או לשירות רופא אונליין".
האם כדאי לחזור ללכת עם מסכה? "אין חובה לעטות מסכות, אבל לאנשים בסיכון גבוה מומלץ מאוד לעשות זאת. כדאי לעטות מסכות גם במקומות הומי אדם כמו תחבורה ציבורית או קניונים. לאחרונה קיבלו חלק מהצוותים הרפואיים המלצה לשוב ולעטות מסכה במקרים שבהם קיים חשד לחשיפה לחולים".
3 צפייה בגלריה
מסכה קורונה ישראל
מסכה קורונה ישראל
האם צריך לעטות מסכה?
(צילום: shutterstock)
האם אדם שחלה בקורונה יכול לעשות בדיקת דם לנוגדנים? "לא. כיום לא ניתן לבצע בדיקת נוגדנים בקופה, וגם אין בה צורך".
מה עושים אם ממשיכים להשתעל אחרי ההחלמה? האם זה מידבק? האם נדרש בידוד? "שיעול יכול להימשך זמן רב לאחר ההדבקה. אם אין חום או סימפטומים אחרים, אין צורך להישאר בבידוד".
מה עושים אם ממשיכים לסבול מתופעות שונות כמו עייפות, כאבי שרירים, שכחה וקשיי נשימה? האם יש מרפאה למחלימי קורונה? "בחלק מבתי החולים הוקמו מרפאות למחלימי קורונה הסובלים מלונג קוביד. ניתן לקבל פרטים באתרים של בתי החולים. אפשר לפנות גם לרופא המשפחה, שיוכל להפנות לבדיקות וליועצים הרלוונטיים. חשוב לבקש עזרה מקצועית ולא להתעלם מתסמינים שמופיעים לאחר המחלה".