תקופת החגים, על ארוחותיה מרובות המנות והמוזמנים, עלולה להיות מאתגרת לאנשים ששומרים בשאר ימות השנה על אורח חיים בריא ומאוזן. אפשר לקבל באהבה ובנחת את הגזרה ולדעת שאת השניים-שלושה הקילוגרמים הנוספים ניתן יהיה להוריד יחסית בקלות עם החזרה לשגרה. יחד עם זאת, קיימת גם אפשרות לא לעלות במשקל, למרות ריבוי ארוחות החג, ואפילו לשמור על שגרת האימונים. לשם כך יישנם כמה כללים, שיאפשרו לשמור על איזון בתוך כל השפע.
קראו עוד
אין מזון אחד שהוא משמין וגם אין ארוחה אחת שהיא משמינה. רצף אירועי אכילה שאינו בשליטה עלול להוביל אותנו לעודף קלורי - ומכאן להשמנה. זכרו, לחם אינו משמין ואפילו שוקולד והקינוח של דודה רחל אינם משמינים, כפי שנהוג לחשוב. מה כן? אכילה רציפה ללא הגבלה היא שעלולה להוביל להשמנה. כשיוצאים מנקודת ההנחה הזו, מבינים שאפשר לאכול הכול - אך במידה ובאיזון. האיזון צריך להישמר גם בתזונה גם בשעות השינה וגם באימונים, כדי שנוכל לשמור על המשקל במהלך החגים.

תזונה: סלטים, הכנה ובזהירות עם האלכוהול

  1. דאגו למגוון סלטים מירקות טריים, גם בארוחות הקטנות וגם בארוחות החגיגיות. זכרו כי שולחן נראה חגיגי יותר כאשר הוא צבעוני ומכיל, בין התוספות החמות, הבשרים והדגים, גם ירקות טריים ומגוונים. פצלו את הסלטים למספר קערות הגשה - כך שיהיו זמינים לכולם.
  2. שתו מים לפני, במהלך ואחרי האוכל.
  3. אכלו במהלך יום ארוחת החג, והקפידו להגיע לארוחה רעבים אך לא מורעבים. צום במהלך היום לא יבטיח צמצום האכילה בהמשך אלא להיפך - תחושת רעב מוגזמת לפני הארוחה מובילה לאכילה מהירה ובכמות גדולה מהנדרש.
  4. מה שכן, צמצמו את מנות הפחמימה במהלך היום. הקפידו לאכול מנות חלבון קלילות כמו יוגורט, גבינות, דגים, טופו וירקות טריים, מתוך הבנה שארוחת החג תהיה גדולה ועמוסה יותר.
  5. בארוחה עצמה, צמצמו בכמות האלכוהול והמתוקים. לעיתים אנחנו שוכחים כי לכוסות היין וליישור הבלתי פוסק של העוגה יש ערך קלורי משמעותי. הגבילו את השתייה ותחמו אותה לזמן הארוחה בלבד. בנוגע למתוקים – בחרו מה לאכול ומתי.
2 צפייה בגלריה
ארוחת חג משפחתית
ארוחת חג משפחתית
לעיתים אנחנו שוכחים כי לכוסות היין וליישור הבלתי פוסק של העוגה יש ערך קלורי משמעותי
(צילום: Shuterstock)

שינה מונעת נשנושים

הקפידו על שינה מספקת. היום כבר ידוע שמחסור בשינה קשור בהשמנה. כשאנחנו עייפים, אנחנו מחפשים דרכים להתעורר ואחת הדרכים הכי זמינות שיש לנו היא אכילה, ובדרך כלל של נשנושים ומתוקים. מומלץ לשמור על 7-9 שעות שינה בלילה.

פעילות גופנית: העיקר לשמור על מצב של תנועה

חשוב מאוד להמשיך שגרה של פעילות גופנית גם בתקופת החגים, גם אם התדירות מעט פוחתת. החגים הם זמן מצוין לתחזק את מה שהשגתם עד כה בתוכנית אימון מסודרת. גם אם מכון הכושר או המאמן הצמוד שלכם לא זמינים לכם לאימונים בתקופת החגים, זכרו שזה לא אומר שאתם מושבתים - פעילות גופנית יכולה להיות מותאמת גם היא לחופשה – העיקר לשמור על מצב של תנועה! איך?
2 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
העיקר שתזוזו
(צילום: Shutterstock)
  • הליכות: ספורט לא חייב להיות בדופק שיא, העיקר שתזוזו. קבעו שעה של הליכה בערב, לבד או עם בן זוג או חבר/ה – ותתחייבו לזה. לא מצאתם פרטנר? בחרו מישהו (מאמן/קרוב משפחה) וספרו לו שאתם מתכננים לצאת לאימון - זה כבר יחייב אתכם לבצע.
  • קבעתם לצאת לקפה או לארוחת בוקר? לכו ברגל או החנו את הרכב במרחק הליכה במקום חמישה מטרים מהכניסה.
  • כל תוכנית אימון יכולה להיות מותאמת גם לסביבה הביתית שלכם או לזמן חופשה - גם מבחינת משך האימון וגם מבחינת הציוד הנגיש לכם בתקופה זו.
  • עדיין לא משתמשים במד צעדים? זה בדיוק הזמן להפעיל את האפליקציה הזו שנמצאת לכם כבר בנייד. שימו לב מה ממוצע הצעדים היומי שלכם בשגרה, והציבו יעד להעלות אותו בתקופת החגים או בחופשה.
תהנו ובעיקר הורידו חששות. בדקו איך אתם מיישמים את הטיפים האלו בחגים הקרובים כדי להפגיש בין חודש חגיגי, זמן משפחתי ואורח חיים בריא.
שחר ג'נה הוא מנכ''ל ''מנטור פיט'' ושגריר ריבוק ישראל