מחסור זמני נרשם בימים האחרונים בחלק מקופות החולים בתרופה אמטריביר של חברת טבע, המכונה גם PrEP ומיועדת למניעת הדבקה ב-HIV.
"עקב מחסור זמני בתכשיר אמטריביר של טבע, כדי לשמור על הרצף הטיפולי דאגנו לחלופה גנרית בשם אמטריציטבין או טנופוביר טבע", נכתב בהודעה שקיבלו מטופלים בקופות החולים. "מדובר בתכשיר רשום בישראל מאתר גלובאלי אחר של טבע. אנו ממתינים לשחרור אצווה ראשונה ממשרד הבריאות אשר אמורה להתקבל בזמן הקרוב".
קראו עוד:
ה"פרפ" - post exposure prophylaxis - גלולה אותה נוטלים אחת ליום, מבוססת על התרופה טרובדה, המיועדת לטיפול באנשים אשר חיים עם הנגיף, ונמצאה יעילה גם במניעת הדבקה במעל 90 אחוז. הטיפול ב"פרפ" נחשב לפופולרי בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.
לאחר שנים שבהן היא יובאה לארץ באופן לא חוקי, ב-2017 אישר משרד הבריאות את ה-PrEP לטיפול מונע ב-HIV והכניס אותה לסל התרופות בהנחה מסוימת. מאז, כל אדם שמקיים יחסי מין לא מוגנים, יכול לרכוש את התרופה באמצעות מרשם מקופת החולים ולהשתמש בה לאחר בדיקות קפדניות. על פי ההערכות, כ-2,000 ישראלים משתמשים ב-PrEP. לאחרונה עדכן סל התרופות את מחיר התרופה מכ-200 שקל ל-70 שקל.
1 צפייה בגלריה
איידס PrEP HIV
איידס PrEP HIV
התכשיר החלופי אמור להיות זמין בבית המרקחת בשעות הקרובות
(צילום: shutterstock)
קבלת המרשם וחידושו מותנים בבדיקות תקופתיות ל-HIV, מחלות מין ותפקודי כליות, והן נעשות אחת לשלושה חודשים. בנוסף, במערכת הבריאות דווחו לאחרונה על כך שמאז כניסת הטיפול לישראל – נרשמה עלייה חדה באבחון של מחלות מין בכלל, וביתר שאת בקהילה הגאה, בין היתר משום שרבים מעדיפים לוותר על שימוש בקונדום לאחר שהחלו ליטול את הטיפול התרופתי שמונע הדבקה ב-HIV.
ד"ר רותי גופן, מנהלת המרפאה הגאה של מכבי בתל אביב, מטפלת במאות חברי הקהילה אשר משתמשים בפרפ על בסיס יומי. "חברת טבע עדכנה היום (רביעי) כי כבר בשעות הקרובות התכשיר החדש יופץ לבתי המרקחת בכל רחבי הארץ ואנו עוקבים שזה אכן יקרה בהקדם האפשרי", היא אומרת. "חשוב להדגיש שטבע עדכנה כי מדובר בתכשיר הזהה מבחינה רפואית לתכשיר בו המטופלים השתמשו עד היום והוא אושר על ידי משרד הבריאות".
מטבע נמסר בתגובה: "טבע מציעה למטופליה בישראל פרפ בשתי חלופות גנריות רשומות, הזהות מבחינה טיפולית: אמטריביר ואמציטרבין. בימים האחרונים התחיל מחסור באמטריביר בחלק מבתי המרקחת, אך לא קיים מחסור באמציטרבין והוא זמין עבור המטופלים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בעקבות הודעת חברת טבע על הפסקת שיווק נוצר מחסור זמני בתכשיר. עם זאת, החברה נערכת לשיווק מחדש כבר בימים הקרובים, כך שהמטופלים יוכלו להמשיך בטיפול".