"אנחנו מגיעים למסקנה שקשה מאוד לעצור תחלואה. הרכבת דוהרת ואני חייב להגיד שעברנו את נקודת האל-חזור בארץ מבחינת התחלואה ומבחינת המאומתים", אומר היום (ב') פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר-אילן. "מה שאנחנו רוצים למנוע בזכות המנה השלישית, זה תחלואה קשה".
קראו עוד:
מתחסני המנה השלישית לא יעצרו את הגל הרביעי, קובע פרופ' כהן, המטרה שלה היא להגן על האוכלוסייה הפגיעה יותר. "השילוב של הירידה ביעילות החיסונים ווריאנט הדלתא שמתפשט מהר מאוד, הוא מאוד לא טוב. לגבי ההתפשטות, אני חושב שזה הולך רק לכיוון אחד".
ישראל היא הראשונה בעולם לתת את מנת החיסון השלישית אבל היא לא האחרונה, כבר הלילה יש מצטרפת טרייה. נכון. בריטניה מחליטה להיערך בתוך כמה שבועות, אפילו תוך פחות מחודש, לתת מנה שלישית לאזרחים שלה. על הכוונת 32 מיליון איש והם רוצים לחסן אותם בזמן שיא. גם הם מרגישים כמונו שיש איזושהו גבול ליעילות של החיסון. הנושא של הבוסטר הוא מוכר. אנחנו יודעים על טטנוס, על הפטיטיס, אלו דברים שצריך לעקוב אחריהם, המחקר של פרופ' גילי רגב יוחאי לאחרונה מראה קשר בין נוגדנים לבין האפשרות לפתח או לא לפתח מחלה קשה, זה מאוד חשוב".
פרופ' כהן התייחס גם להיענות הציבור בישראל להנחיות: "אי אפשר להיות בכל מקום בכל רגע ולא נצליח לעצור את התפשטות המגיפה על ידי אכיפה. אני רוצה שוב לפנות לציבור ולהגיד - חבר'ה, זה בידיים שלכם. אבל כאן אני פחות אופטימי. אנחנו מגיעים למסקנה שקשה מאוד לעצור תחלואה. הרכבת דוהרת ואני חייב להגיד שעברנו את נקודת האל-חזור בארץ מבחינת התחלואה ומבחינת המאומתים, מה שכן רוצים למנוע עכשיו בזכות המנה השלישית זה תחלואה קשה.
"יש איזושהי תקווה שהיא מבוססת, שמנה שלישית תעלה את הנוגדנים המנטרלים ואנחנו מקבלים גם דיווחים, אמנם מפייזר, אבל יש לנו גם נתונים בארץ, שמראים שהחיסון השלישי יכול להעלות את הנוגדנים ולהגן על האוכלוסייה. את אומרת 'אולי נחכה לחיסון המעודכן' ואת לא היחידה, אבל הוא לא כאן".
"כאשר אנחנו מחסנים בפעם השלישית בעצם אנחנו רוצים לאתגר את הזיכרון החיסוני שקיים כדי להביא אותו למצב שבו הוא יהיה יעיל יותר, מהיר יותר, חזק יותר", מוסיף לדברים פרופ' דורון מלמד, מומחה בהתפתחות של מערכת החיסון. "זיכרון חיסוני זה משהו שנרכש עם החשיפה לגורם המחלה ולכן השאלה המרכזית היא עד כמה הזיכרון החיסוני הקיים הוא אפקטיבי".
לצורך העניין, אנשים שחוסנו בשתי מנות לפני כחצי שנה ועכשיו מקבלים את החיסון השלישי, תוך כמה זמן הבוסטר הזה יעיל? "תגובת הזיכרון היא תגובה מידית, היא נמדדת בשעות עד ימים ספורים ולכן אנחנו מצפים שאנשים שיש להם זיכרון חיסוני אפקטיבי, ייצרו עלייה גדולה מאוד מאוד ברמת הנוגדנים באופן מיידי. האם כלל האוכלוסייה עושה את זה או לא? את זה אנחנו לא יודעים. אני חושב שזה עדיין לא נבחן בקבוצות אוכלוסייה שונות".