עם פתיחת שנת הלימודים, עולה גם החשיפה של ילדים אלרגיים לסיכונים השונים – החל בהפסקת האוכל בבית הספר, דרך מסיבות כיתתיות ועד לטיולים שנתיים. אילו חובות מוטלות על בית הספר ומה באחריות ההורים? מהן הזכויות של הילד האלרגי ובאלו מקרים יש מקום לשקול תביעת רשלנות? בעזרת עו"ד ענת קאופמן, יו"ר הוועדה לביטוח לאומי בלשכת עורכי הדין מתמחה בדיני נזיקין וביטוח, הנה מדריך שעושה סדר בנושא החשוב.
קראו עוד:
מי אחראי במערכת החינוך על נושא האלרגיות? הגורם המפקח על נושא אלרגיות של תלמידים במערכת החינוך הוא המפקח על הבריאות במינהל הפדגוגי.
מה ההבדל בין ילד אלרגי לילד רגיש? אבחון ילד רגיש ואלרגי מבוצעת באמצעות תבחיני עור. רגישות למזון היא אמנם לא נעימה, אך היא איננה מסכנת חיים. במקרה של רגישות, התסמינים יכללו כאבי בטן, שלשולים, כאבי ראש ובטן תפוחה. ילד אשר מאובחן עם אלרגיה מסכנת חיים (אלרגיה מתווכת IGE) עלול לחוות התקף אנפילקטי במגע עם האלרגן. חומרת התגובה האנפילקטית תלויה במספר גורמים, כגון: כמות החשיפה לאלרגן והמצב הנשימתי של הילד במועד החשיפה (במקרה של וירוס בדרכי הנשימה או אם מדובר בילד אסתמטי). התקף מסוג זה עלול לגרום לפגיעה במספר מערכות: מערכת העיכול (שלשולים והקאות), עור (נפיחות ואדמומיות) ומערכת הנשימה.
במקרים שבהם אובחנה אלרגיה מסכנת חיים, יש מקום לפנות לעורך דין לשם הגשת תביעה לקצבת ילד נכה במוסד לביטוח לאומי, לצורך הכרה בנכותו של הילד וקבלת קצבה בהתאם.
2 צפייה בגלריה
אלרגיה מסכנת חיים  למזון
אלרגיה מסכנת חיים  למזון
על המוסד החינוכי קיימת החובה לשמירה על ביטחונם ובריאותם של התלמידים
(צילום: shutterstock)
עו"ד קאופמן: "חשוב לציין כי גם במקרה של רגישות וגם במקרה של אלרגיה, על המוסד החינוכי קיימת החובה לשמירה על ביטחונם ובריאותם של התלמידים, ובמקרים מסוימים של חשיפה והשלכותיה יש מקום לבחון האם מדובר ברשלנות של הצוות והמוסד החינוכי".
הילדה שלי בת 10 והיא אלרגית לבוטנים. מה חובת בית הספר לעשות על מנת למנוע מבתי סכנת חיים? בתחילת שנת הלימודים מתבקשים ההורים לציין בהצהרת הבריאות את סוג האלרגיה ולצרף הצהרה רפואית בהתאם. כאשר מדובר בילדים המאובחנים עם אלרגיה מסכנת חיים, ההורים מחויבים בהפקדת מזרק אפיפן בתוקף בבית הספר.
  • בכיתה: בתחילת שנת הלימודים יתודרכו המורה וכלל הצוות החינוכי על ידי המוסד החינוכי בדבר האלרגיה, הטיפול בעת חשיפה והגורמים המטפלים. כמו כן, המורה תיידע את תלמידי הכיתה וההורים על האלרגן, ותאסור את הכנסתו לכיתה (למשל איסור על הכנסת ביצים, מוצרי חלב, שומשום או אגוזים למיניהם).
  • ברמה האישית: בכיתות א'-ג' סייעת אישית מלווה את התלמיד במהלך יום הלימודים. על ההורים מוטלת האחריות לצייד את ילדם במזרק אפיפן ולהסדיר את הזכאות לסייעת מול הגורמים הרלוונטיים (משרד החינוך והרשות המקומית).
  • בבית הספר: בית הספר ידריך את הצוות החינוכי בדבר האלרגיה בתחילת שנת הלימודים, יציב שילוט מותאם, בדרך כלל בשער בית הספר וכן באזור הפעילות ומחוצה לו, על איסור הכנסת האלרגן ומוצרים המכילים אותו לשטח בית הספר ולאזורי הפעילות. במקרה של טיול, שבו המזון מסופק על ידי גורם חיצוני לכלל התלמידים, באחריות המוסד החינוכי וההורים לוודא עם ספק המזון כי המזון שיסופק לכלל התלמידים לא יכיל את האלרגן.
2 צפייה בגלריה
ההורים מחויבים בהפקדת מזרק אפיפן בתוקף בבית הספר
ההורים מחויבים בהפקדת מזרק אפיפן בתוקף בבית הספר
ההורים מחויבים בהפקדת מזרק אפיפן בתוקף בבית הספר
"החובות המוטלות על בית הספר כמוסד האחראי לביטחונם ובריאותם של התלמידים בזמן השהות בו הינן מוחלטות", מציינת עו"ד קאופמן, "ועל כן, במקרה של חשיפה לאלרגן הגורם להתקף אלרגי מסכן חיים, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי ולבדוק אם יש מקום להגיש תביעת רשלנות נגד המוסד או הצוות החינוכי".
האם ילד אלרגי זכאי לסייעת בבית הספר או בגן? ילדים עם אלרגיה מסכנת חיים הלומדים במסגרות החינוך הרגילות, זכאים לליווי סייעת רפואית בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך. הזכאות לליווי הסייעת הוא לרוב לילדים מגיל שלוש ועד כיתה ג', והמימון לסייעת ייעשה על ידי משרד הבריאות והרשות המקומית.
מהן זכויות ילדים אלרגיים בביטוח לאומי וכיצד מקבלים אישור על האלרגיה? קצבת ילד נכה היא קצבה המשולמת לילדים על פי מספר פרמטרים, כמפורט בתקנות ילד נכה במוסד לביטוח לאומי. מדובר בתקנות משנת 2010 המתייחסות לילדים עד גיל 18, והתקנה הרלוונטית לילדים אלרגיים היא עילת ההשגחה לילדים מעבר לבני גילם - כלומר, ילדים אלרגיים זקוקים להשגחה צמודה. כך למשל, ילד בן חמש יושב לאכול בצורה עצמאית, ולעומתו ילד אלרגי זקוק לסייעת על מנת לוודא שהמזון שלו אינו מכיל את האלרגן.
עו"ד ענת קאופמןעו"ד ענת קאופמןצילום: רמי זרנגר
על מנת לקבל גמלה מהמוסד לביטוח לאומי, על ההורים להגיש תביעה לקצבת ילד נכה. הזכאות לקצבה תיבחן על פי מספר קריטריונים, ועל כן כדאי להיעזר בעורך דין למיצוי הזכויות.
בני לא יכול לאכול גלוטן. מה זכויותיו? האם זה נחשב לנכות המזכה בקצבה? רבים טועים בהנחתם שמחלת הצליאק היא "רק" רגישות, אשר במקרה החמור גורמת לכאבי בטן ולשלשולים. מדובר במחלה אוטואימונית אשר ניתן לה ביטוי במסגרת הכרה בנכות במוסד לביטוח לאומי.
ככל שהחשיפה לגלוטן מוגברת, כך הפגיעה או הסכנה לפגיעה במערכות הגוף חמורה יותר. אמנם ילדים אינם זכאים לקצבת ילד נכה בגין צליאק (ככל ולא סובלים ממחלות נוספות או אלרגיה מסכנת חיים נוספת), אך לבית הספר עדיין עומדת החובה לשמור על ביטחונם ובריאותם של תלמידים עם צליאק.