ליבי בת השבע מתל אביב רק רצתה ליהנות ממנה של פנקייק עם שוקולד ביום שישי שעבר, בילוי רגיל של חופש שכמעט ונגמר באסון. "הזמנו פנקייק עם תוספות של שוקולד חום ושוקולד לבן ממסעדת 'פנקייק האוס' בנמל", מספרת האם אתי, "ציינו בהזמנה בוולט שישנה אלרגיה מסכנת חיים לשומשום. זה מקום שכבר הזמנו ממנו לפחות עשר פעמים עד היום".
במשלוח הגיעו שלוש תוספות וליבי, שבאותו זמן הייתה בבית עם אביה, החלה לאכול. "ליבי חשבה שאחת התוספות היא שוקולד לבן אבל הוא נראה לה קצת מוזר אז היא טעמה טיפה על קצה הלשון. מיד נוצרה אצלה תגובה אלרגית והצרה של קנה הנשימה. התברר ששלחו לנו טחינה מעורבבת עם דבש".
קראו עוד:
בשל הזיהוי המהיר והכמות הקטנה שאליה נחשפה ליבי, טיפול מהיר שנתן לה אביה ב-30 טיפות אנטי-היסטמיניות נתן מענה לתגובה האלרגית, ולא היה צורך גם בשימוש במזרק האדרנלין (אפיפן). אחרי שליבי התאוששה ביקשה אמה להבין מה השתבש. "כשהגעתי הביתה טעמתי וזיהיתי שזו טחינה עם דבש. התקשרתי למסעדה, לחוצה וכועסת, הרי ילד יכול למות מזה תוך דקה. והתשובה שקיבלתי מהמנהלת שם הייתה – "מה את היסטרית ומה את צועקת עליי – לא שלחתי לך שומשום, שלחתי רק חלבה'. היא לא הסכימה לתת לי את הטלפון של הבעלים והוסיפה: 'את רוצה זיכוי? אין בעיה'".
2 צפייה בגלריה
אלרגיה סומסום טחינה פנקייק האוס TLV
אלרגיה סומסום טחינה פנקייק האוס TLV
מימין, טחינה/חלבה משומשום, משמאל - שוקולד לבן. התוספות שקיבלה ליבי
(צילום: אתי)
התגובה, מספרת אתי, גרמה לה לנתק את השיחה ולפנות בתלונה לתחנת המשטרה. "בכיתי והייתי בשוק. אם ליבי לא הייתה זהירה, היא הייתה יכולה למות תוך דקות. חשבתי שיכול להיות שיושב שם עכשיו ילד קטן עם אלרגיה לשומשום והם נותנים לו פנקייק עם חלבה ואם אין לו מזרק צמוד - הוא מת תוך דקה. בהתחלה רצו בתחנה להפנות אותי למשרד הבריאות, אבל אחרי שסיפרתי על המקרה והתגובה שקיבלתי מהמסעדה, החוקר היה בשוק והחליטו לשלוח לשם ניידת. הרי יושבים שם המון ילדים. אני מקווה שלפחות במסעדה אחת עשיתי שינוי".

תגובת המסעדה: "טעות אנוש"

אלון קיפניס, הבעלים של מסעדת "פנקייק האוס TLV" אמר בתגובה: "הלקוחה רשמה שיש אלרגיה לשומשום למרות שהיא לא הזמינה שום דבר שמכיל שומשום. תיחקרתי את האירוע עשר פעמים. זו הייתה טעות אנוש של המטבח שסיפק רוטב בצבע דומה ושל האחמ"שית שארזה את המנה, כשהיה צריך פי עשרה תשומת לב במקרה של אלרגיה. אני נזפתי במי שצריך וחידדתי נהלים, ואני מודה שזה לא נגמר באסון חמור יותר. התנצלנו 100 פעמים בפני האם".
יש לכם נהלים בכל הנוגע לאלרגניים מסכני חיים? "בוודאי. זה משלוח וזה שונה. אם מישהו מזמין ישירות ממני או פה במסעדה ואומר שיש לו אלרגיה אז אני מסביר לו שאני לא לוקח סיכון כי יש במסעדה שומשום ואגוזים, למרות שאנחנו מאוד מקפידים ומפרידים. במשלוח כמובן שאמורים להקפיד, אבל אין לי איך לדבר עם הלקוח ישירות. אני לא יכול להגיד לך שלא יכולה לקרות טעות כזו שוב לעולם".
הגיעה אליכם ניידת משטרה בעקבות העניין. "המשטרה ראתה את ההודעות. המנהלת שלי מנסה להתכתב עם הלקוחה ולעזור לה, כשהיא צועקת ומנתקת, והשוטרים עזבו את המקום".
חזרתם אליה מאז? "לא הצלחנו להשיג אותה באותו יום. היא לא הייתה מרוצה ואני מבין אותה".

השלט שליבי הכינה כדי למנוע טעויות חוזרות

אתי: "זה נורא כואב לי שאנשים מתייחסים לזה בכזה זלזול. להיות הורה לילדה עם אלרגיה מסכנת חיים זה כל הזמן לחיות בחרדה. אנחנו משתדלים לאכול כמה שפחות בחוץ וכמה שפחות להזמין, אבל אי-אפשר למנוע ממנה כל הזמן. ואתה מפחד.
"בבתי ספר וגם בגינות משחק יש שלטים, אבל דווקא במטבחי המסעדות, איפה שזה כל כך חשוב – אין. צריך להכניס לחוק רישוי עסקים תקנה שתחייב להציב בכל מטבח שלט שמסביר על האלרגניים מסכני החיים"
"המטרה שלי היא לא לצאת נגד המסעדה אלא להגביר את המודעות. אין מודעות בארץ. בניהול עסק אתה לוקח אחריות וצריך קודם כול לשמור על חיים של אנשים. יש כמה מרכיבים אלרגניים, שכל ילד בגן מכיר, הרשימה לא ארוכה. כשאתה מקבל רישיון עסק אף אחד לא אומר – יש לך במטבח כלים שהורגים אנשים בדקה, כמו בסיפור שהיה עכשיו בקולומביה. צריך להכניס את הטיפול בנושא האלרגניים לרישוי עסקים. זה חשוב לא פחות מכיבוי אש. לפעמים גם שוכחים את המזרק בבית, וצריך לזכור גם שבחשיפה גדולה היכולת שלו לתת מענה היא מוגבלת".
2 צפייה בגלריה
אלרגיה סומסום טחינה פנקייק האוס TLV
אלרגיה סומסום טחינה פנקייק האוס TLV
השלט שהכינה ליבי. תחלק במסעדות כדי לעלות את המודעות
(צילום: אתי )
בעקבות המקרה, מספרת אתי, ליבי הכינה השבוע שלטי הסבר על אלרגניים מסכני חיים שאותם היא מבקשת לחלק במסעדות, כדי לעלות קצת את המודעות. "בבתי ספר וגם בגינות משחק יש שלטים, אבל דווקא במטבחי המסעדות, איפה שזה כל כך חשוב – אין. צריך להכניס לחוק רישוי עסקים תקנה שתחייב להציב בכל מטבח שלט שמסביר על האלרגניים מסכני החיים. מספר הילדים האלרגניים רק עולה – אני רואה את זה לפי התורים באיכילוב או בקושי במציאת סייעות לבית הספר. מנהלת המשמרת לא מבינה את הבעייתיות של לשלוח חלבה לילדה עם אלרגיה מסכנת חיים לשומשום והנה – הרגת בנאדם".

משרד הבריאות: הצטיידו במזרק אפינפרין

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדברים: "משרד הבריאות רואה חשיבות בהצטיידות במזרק אפינפרין למתן מענה מיידי מציל חיים במקרה של אלרגיה חריפה כתוצאה מחשיפה למזון במסעדה. עמדה זו הובעה פעמים רבות על ידי גורמי המקצוע במשרד, בפורומים שונים שדנו בנושא בשנים האחרונות בין היתר, במסגרת דיונים בהצעות חוק שהוגשו בנושא.
יודגש כי שימוש והצטיידות במזרקי אפינפרין הוא האפקטיבי ביותר בהתמודדות עם חשיפה לאלרגנים מסכני חיים. בשנת 2018 עבר חוק החזקת תכשיר אפינפרין במוסדות חינוך. תקנות אלו מחייבות כל מוסד ומקום ציבורי להחזיק מזרק אפינפרין לצורך מתן עזרה ראשונה במקרה של התקף אלרגיה ולהענקת טיפול מיידי ומציל חיים. כיום, מסעדה איננה כלולה בחוק, אולם בעל מסעדה יכול, בהתאם לחוק, לרכוש מזרק עבור המסעדה גם ללא מרשם רופא".
עקב חשיבות הנושא, משרד הבריאות יוצא בקמפיין להצטיידות ונשיאת מזרקי אפינפרין על ידי אנשים שמתמודדים על אלרגיות חמורות כדי לעורר את מודעות הציבור לנושא. בשבועות הקרובים צפוי קמפיין ממומן רחב בדיגיטל בהשקעה של כ-500 אלף שקלים.