השנה היא 2021, ועדיין למרות רבבות המחקרים והידע הרב הנצבר בתחום הכושר, טרם הופרכו חלק מהמיתוסים העיקשים בנושא. אחד מהמיתוסים הקלאסיים נוגע לתפיסה לפיה לנשים מומלץ ונכון יותר לעבוד בשיעורי סטודיו, כאשר חדר הכושר שמור לרוב לגברים. האמנם?
כתבות נוספות:
האם מטרות האימון של נשים יושגו מהר יותר באימון בסטודיו מאשר בחדר הכושר ולהיפך? ואולי בכלל הסיבות לשוני בין המינים טמונות בכלל בהיבט החברתי? למעשה, תופתעו לגלות שכאשר מדובר בכושר גופני אין כל הבדל בין המינים. בין אם אתם גברים או נשים, כך תתאימו את מטרתכם לסוג האימון באופן מיטבי.
3 צפייה בגלריה
עליות מתח
עליות מתח
הבדלים בין נשים וגברים? לא כשמדובר בכושר גופני

העלאת מסת שריר

בשיעורי סטודיו שונים ניתן לשפר את כל מרכיבי הכושר הגופני, לרבות סבולת לב ריאה, כוח, גמישות, קואורדינציה ועוד, אך גם באימון בחדר הכושר. עם זאת, כשהמטרה היא העלאת מסת שריר, טונוס שריר, חיטוב הגוף ועוד, אימון בחדר הכושר יהיה אפקטיבי וממוקד יותר, זאת בשל היכולת להעלות עומסים מסוגים שונים (לרבות משקל) ללא הגבלה, דבר התורם למקסום מטרות ספציפיות אלו.
שיעורי סטודיו אמנם מהווים אימון חווייתי ומהנה, אך הם פחות אפקטיביים להעלאת מסת שריר. שיעורי הסטודיו לרוב מתאפיינים בפעילות אירובית המתבצעת בעצימות בינונית/גבוהה, ואין הם מספקים גירוי מספיק הולם להשגת המטרות שצוינו לעיל מבחינת השפעה על מסת השריר והתועלות הנלוות.

גיוון

שפע המכשירים והאביזרים הקיימים בחדר הכושר, במיוחד בחדר הכושר המודרני, מאפשרים עבודה אפקטיבית יותר על כל שריר וכמובן – על כלל שרירי הגוף, לכן חשוב להביא זאת בחשבון בטרם בוחרים בסוג האימון המתאים.
עם זאת, היכולת לגוון בסוג האימון גדולה בהרבה בשיעורי הסטודיו השונים לעומת חדרי הכושר. לדבר גם תרומה ישירה על יכולת ההתמדה באימונים: אימון בחדר הכושר לרוב ייחשב כמונוטוני יותר וככזה המתבצע באופן אישי או זוגי לכל היותר, דבר המצריך משמעת גבוהה אל מול הגיוון הרב שמאפשר האימון הקבוצתי בסטודיו.
3 צפייה בגלריה
שיעור כושר בסטודיו
שיעור כושר בסטודיו
אימוני סטודיו מאפשרים שגרת כושר מגוונת יותר

שיפור יכולות ספורטיביות שונות

כאשר מדובר בשיפור קואורדינציה ושיווי משקל סביר להניח שהבחירה המועדפת תהיה בשיעורי הסטודיו, בשל המגוון הגדול של התרגילים, התנועות ואביזרי העזר. כמובן שחשוב לשקול למי מיועד האימון, שכן אם נרצה לאמן ספורטאי או אדם מבוגר עדיין נצטרך את היחס האישי והמותאם המאפיין את חדרי הכושר.
באשר לשיפור יכולות אירוביות ואנאירוביות, בשני סוגי האימון הדבר אפשרי, אך כאמור בחדר הכושר לחלק ניכר מהיכולות האנאירוביות יש צורך במכונות מסוימות ומשקלי עבודה גבוהים, מה שלא קיים בשיעורי סטודיו.

מוזיקה

בשיעורי הסטודיו המוזיקה נקבעת לרוב על ידי המדריך ובהתאם לשיעור, כאשר בחלק מהשיעורים הדציבלים גבוהים במיוחד. מחקרים שונים מצאו שחלה ירידה בשמיעה בקרב מתאמני סטודיו החשופים לרעש ברמת דציבלים גבוהה במיוחד (מעל 100).
לעומת זאת, בחדר הכושר המוזיקה קבועה ולא משתנה לפי סוג האימון. בנוסף לכך רוב המתאמנים מעדיפים להתאמן עם אוזניות והמוזיקה האישית שלהם והדבר מהווה יתרון.

זמינות האימון

השתתפות בשיעורי סטודיו מצריכה במרבית המקרים תיאום של יום ושעה, להבדיל מאימון בחדר כושר שזמין לכל אורך היום, מה שעשוי להשפיע על מידת ההתמדה. כמו כן, חלק משיעורי הסטודיו מוגבלים במספר האנשים ומצריכים הרשמה מראש, דבר אשר מהווה שיקול בפני עצמו.
3 צפייה בגלריה
בחדר הכושר זמן אינו מהווה פקטור
בחדר הכושר זמן אינו מהווה פקטור
בחדר הכושר זמן אינו מהווה פקטור
ויסות דרגת הקושי באימון
בשיעורי סטודיו המדריך קובע את דרגת הקושי של התרגילים והאימון כך שלחלק האימון עשוי להיות קשה ולחלק קל מדי - נתון שלפעמים יהווה חיסרון גדול, במקרים שבהם יש קבוצה גדולה של מתאמנים המבצעת את אותה רמת הקושי.

אימון ממוקד או הוליסטי

באימוני סטודיו הפעלת השרירים במרבית המקרים היא הוליסטית ומערבת את כלל שרירי הגוף. באימון בחדר הכושר התרגילים הם ספציפיים לקבוצת שרירים זו או אחרת. נתון זה מאפשר לעבוד בצורה יותר ספציפית עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, במקרים של פציעות ספורט ואחרות ועוד.
הכותבים: ד"ר איתי זיו, מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט, ומורן נחמני, פיזיולוג מאמץ ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי חדר כושר.