רק 12 מתוך 30 פגיות בבתי החולים בישראל ממוגנות לגמרי מירי בזמן שגרה. כך עולה מנתונים חדשים של העמותה למען הפגים בישראל (לה"ב). על פי הבדיקה, הפגיות בבתי החולים הלל יפה, העמק, המרכז הרפואי לצפון (פוריה), רמב"ם, מאיר, קפלן, אסותא אשדוד ובתי חולים נוספים ממוגנות. בבני ציון, שערי צדק וסורוקה – הפגיות ממוגנות באופן חלקי. מנגד, בהדסה עין כרם, וולפסון, שיבא, מעייני הישועה ובבתי החולים הפרטיים בנצרת – הפגיות אינן ממוגנות.
בין בתי החולים שהפגייה בהם אינה ממוגנת באופן מלא נמצא גם בית החולים ברזילי שהוא בית החולים המטווח ביותר במלחמה הנוכחית. בניית הפגייה עוד נמצאת בעיצומה, אך בית החולים לא קיבל תקצוב מלא מהמדינה לצורך בינוי הפגייה הממוגנת ונאלץ לבקש תרומות, בין היתר מיהדות ארה"ב, לצורך הבינוי.
2 צפייה בגלריה
בית חולים ספרא העביר את הפגייה למתחם ממוגן
בית חולים ספרא העביר את הפגייה למתחם ממוגן
מעבירים את הפגים למקום בטוח בבית החולים ספרא בתל השומר
(צילום: דוברות ספרא)
קראו עוד:
"במשך שנים ייבשה המדינה את תקציבי המיגון לבתי החולים, בעיקר בפריפריה", נכתב בממצאי העמותה החדשים. "כעת, בזמן המלחמה, מרכזים רפואיים מרכזיים, ניצבים חשופים לאיומי הטילים והרקטות עם פערי מיגון חמורים. כיום, רק 11 מתוך 30 הפגיות בישראל הינן ממוגנות. למרות התראות חוזרות ונשנות וסכנת ירי הטילים המתמשכת".
יש לציין כי העובדה כי הן אינן ממוגנות בשגרה, ובימי מלחמה הפגים מועברים לחללים ממוגנים. ואולם, לדבריה של רומי שחורי, מנכ"לית לה"ב, "בהעברה למרחב מוגן נאלצים להזיז פגים במצבים רפואיים שונים והטלטלות האלה אף פעם אינן טובות. אף אחד לא היה בוחר לעשות אותן. לא פעם דובר על הפגיות שנמצאות בבניין שונה מהיולדות ומה שזה יכול לגרום".
שחורי מוסיפה כי "המקלטים והמקומות המאולתרים שאליהם מעבירים את הפגים בעת מלחמה זה מקום שלא מותאם לזה. בחלק מהמרחבים גם להורים וגם לצוות קשה לנשום, ולהורים אין מקום להיות ליד התינוקות ואנחנו רוצים שההורים יהיו כמה שיותר עם התינוקות שלהם. מחקרים מראים שכמה שההורה יהיה יותר ליד התינוק ככה זה יקדם את ההחלמה ויצמצם ימי אשפוז, וגם כך התשתיות בישראל לא תמיד מאפשרות להורה את התנאים הבסיסיים להיות ליד התינוק, אז עכשיו בכלל".

פחות ממחצית המיטות בבתי החולים ממוגנות

היא מוסיפה כי ב-14 השנים האחרונות הנושא עלה בדיונים בכנסת הרבה יותר מפעם אחת. "בסורוקה למשל רק אחת מהפגיות ממוגנת באופן מלא. במשרד הבריאות מכירים את הבעיה אך הנושא לא בתעדוף. המצב של ההורים בתקופה הזו הוא הרבה יותר קשה מאשר בשגרה, כי פגייה זו כבר מלחמה, מלחמה על החיים. כשמוסיפים את המלחמה בחוץ זה כבר אירוע הרבה יותר מורכב ודרמטי. יש הורים שמגיעים הרבה פחות בגלל תנאי השטח או בשל היעדר מסגרות לילדים הגדולים אם ישנם והמצוקה של ההורים היא הרבה יותר גבוהה מאשר בשגרה".
2 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי אשקלון
בית חולים ברזילי אשקלון
בית חולים ברזילי באשקלון עדיין מחכה לפתרונות מיגון
(צילום: גיל נחושתן)
לאחרונה הודיע משרד הבריאות על תוספת תקציבית של 200 מיליון שקלים לטובת מיגון מיידי של בתי החולים, אך גם כיום רק כ-40 אחוזים ממיטות בתי החולים ממוגנות ורק כמחצית מחדרי הניתוח ממוגנים. על אף התקציבים שהועברו לבתי החולים לאחר מלחמת לבנון השנייה ועל אף תוכנית "מגן צפון" שאמורה הייתה לתת מענה נרחב למיגון בתי החולים – בפועל פגיות בבתי חולים בצפון כמו כרמל, הגליל בנהריה וכאמור בתי החולים בנצרת – אינן ממוגנות. בבית החולים מאיר בכפר סבא עברה הפגייה הליך מיגון והפגים שהועברו למרחב מוגן, הוחזרו לפגייה ממוגנת.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כל מיטות הפגייה במדינת ישראל פועלות במרחבים ממוגנים או מוכנות למעבר למצב של מיגון מלא באופן מיידי לפי הצורך ובהתאם להנחיות פירוד העורף. זאת, בנוסף להשקעה בשנים האחרונות בבינוי פגיות ממוגנות במספר בתי חולים, ביניהם בבתי החולים הלל יפה, רמב"ם, פוריה, אסותא אשדוד ועוד, ופרויקטים שנבנים בימים אלו בסורוקה, בברזילי ובזיו. אנו יודעים להבטיח לכל ההורים כי אנו פועלים כל העת על מנת להבטיח את שלומם וביטחונם של הילודים והפגים".