רופאים מומחים יספקו מרשמים לקנאביס רפואי: בדיון שקיימה הבוקר (ד') ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ, הציג סגן שר הבריאות יואב קיש את התיקונים עליהם הוחלט ברפורמת הקנאביס הרפואי, ואמר כי "קבלת הקנאביס הרפואי תעבור מרישיון למרשם שיונפק על ידי רופאים מומחים תוך שיתוף פעולה מלא עם ההסתדרות הרפואית וקופות החולים, שכבר הביעו נכונות לקחת חלק במהלך".
"זו בשורה לציבור המטופלים, אנחנו פותחים את התחום לאלפי רופאים מומחים שהמדפסת שלהם תדע להוציא מרשם לאנטיביוטיקה וגם לקנאביס רפואי", אמר בדיון סגן השר.
צפו: דיון ועדת הקנאביס בכנסת
בפתח הדיון אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "כשאשתי עליה השלום הייתה בימיה האחרונים, הרופא הציע לה שימוש בקנאביס רפואי כדי להקל על הכאבים ואני עד לכך שזה עזר לה. כשהגעתי למשרד ידעתי שצריך לקדם זאת, אבל לאור האתגרים הרבים בהם כמובן הקורונה היה לי ברור שלא אצליח להגיע לזה בשנה הקרובה. ביקשתי מסגני יואב קיש לרכז ולקדם את הטיפול בנושא ולעשות זאת כמה שיותר מהר ומול כל גורם שצריך".
סוגיית הפיקוח על מחירי הקנאביס נידונה גם היא, אך לדבריו של סגן השר קיש "בתחום זה עדיין לא הושלמה העבודה". לדבריו במשרד האוצר מתנגדים מאוד להטלת פיקוח ישיר: "הסכמנו לוותר על פיקוח ולאפשר ייצוא, בתנאי לקבלת סל תוספת למימון הקנאביס הרפואי של 100 מיליון ש"ח בשלב הראשון. להערכתנו, זה יביא לאורך הזמן להורדת מחיר של עד 20%. לא נייצא גרם אחד של קנאביס לפני שנסדיר את המחיר בישראל". בנוסף, אמר קיש כי יתאפשר שיווק ישיר בין היצרן לצרכן אך סייג כי "זה עדיין יצטרך לעבור דרך עמדה עם רוקח, אבל אפשר שיהיה מטעם היצרן".
דנה בר און מעמותת הקנאביס הרפואי בישראל בירכה על השינויים, אך ציינה כי הטיפול בסוגיית המחיר אינה מספקת: "מדובר בפתרון חלקי שייקח לו הרבה זמן להתממש. יש מטופלים רבים שכבר היום לא מקבלים את הטיפול בגלל עלויות של אלפי שקלים בחודש".
בנוסף, התייחסה בר און לנושא התקינה וההדברה לגידולי הקנאביס שלא זכה לדבריה למענה בתיקוני הרפורמה: "השינוי שנעשה בתקינה של ההדברה והגידול, נוגד את התקינה הקיימת בחו"ל והביא לארץ תופעות לוואי שאין דומה להן במדינות אחרות. נוצר מצב אבסורדי שבו אני נוטלת תרופה שנעשה עליה שימוש בחומר הדברה שאסור בחשיפה נשימתית. חיינו בסכנה, לא הסכמנו להיות שפני ניסיונות".
1 צפייה בגלריה
מרשם אצל רופא מומחה, אך עוד לא הושלם פיקוח המחיר
(צילום: אפי שריר)
כזכור, רפורמת הקנאביס הרפואי הביאה איתה שינויים רבים ומטופלים טענו כי מדובר בכישלון וברפורמה שפוגעת בהם קשות. בעיקרה, הרפורמה שמה סוף להסדר המכירה הישיר בין מגדלים למטופלים, והגדירה בתי מרקחת בכל הארץ שדרכם ניתן יהיה לרכוש את הקנאביס. המהלך הוביל לעליית המחיר ולמחסור במוצרי הקנאביס כך שחולים רבים מצאו עצמם ללא התרופה שלה הם זקוקים.
הרפורמה נקבעה במסגרת החלטת ממשלה שהתקבלה ב-2016 תחת הכותרת "שימוש בקנאביס למטרות רפואיות", והיא זו שהכשירה את יחידת הקנאביס הרפואי (יק"ר) במשרד הבריאות להיות אמונים על הנושא. הרפורמה נכנסה לתוקף באפריל 2019, וכחודש לפני כניסתה לתוקף, הגישה עמותת הקנאביס הרפואי עתירה לבג"ץ כנגדה. מאז התנהלו שני דיונים, באחרון הורו שופטי בג"ץ על חזרה זמנית לאסדרה הישנה.
באחד הדיונים אמר השופט מלצר: "הרפורמה בסך הכל חיובית, אבל בתקופת המעבר היו המון שאלות שעליהן המדינה לא נתנה את הדעת. היה צריך לחשוב מראש על עניין המחירים, יש כאן כשל שוק מובנה". עוד אמר כי "העותרים רוצים להחזיר את הכל לאחור, אבל הרפורמה התקדמה ויש לה גם אלמנטים חיוביים. יש בעיה עם היישום ועם חבלי המעבר. אנחנו לא שוללים את הרפורמה מיסודה אבל צריך לסדר את זה כך שלא יימצא אדם אחד שייפגע מהמעבר הזה".