ישראל נעשית יותר ויותר נקייה מקורונה, אבל בד בבד, המחלות הוותיקות חוזרות להרים את הראש: לפני כשבועיים דיווחנו על מכת השיעולים שהתפרצה בישראל, ועכשיו מתברר שגם מחלת הפה והגפיים מתעוררת במספרים גדולים. בשבועות האחרונים נדבקו בה עשרות גני ילדים, וחלקם אף נסגרו. המחלה אינה חדשה בארץ, אבל כמעט לא נצפתה בשנת הקורונה שהייתה עמוסה בסגרים ובתנאי היגיינה קפדניים. כעת, עם פתיחת המשק ומוסדות החינוך, גם המחלה הזו מתעוררת מחדש.
קראו עוד:
מחלת הפה והגפיים (ואל תתבלבלו עם הפה והטלפיים, הקיימת בבקר, בצאן ובחזירים) נגרמת בעיקר על ידי נגיפי המעיים קוקסאקי או אנטרווירוס, וההדבקה בה מתרחשת לרוב כתוצאה מבליעת נגיפים שעברו מאדם נגוע - כלומר, באמצעות נשיקה בפה, נשיקה על פני התינוק, שימוש בכלים משותפים או מגע עם רסיסים מחלל הפה או ממערכת הנשימה. הנדבקים בווירוס מפרישים אותו למשך כשישה חודשים, ולעיתים גם למשך חודשים רבים לאחר הזיהום. במרבית המקרים ההדבקה מתרחשת מתחת לגיל חמש, אבל היא עשויה להגיע גם למבוגרים.
תסמיני המחלה כוללים פריחה סביב הפה, בידיים וברגליים - ומכאן שמה. עלולים להופיע גם חום גבוה, אפטות מכאיבות בחלל הפה וסירוב של הפעוט לאכול ולשתות, מה שעלול להוביל לסכנה האמיתית של המחלה: התייבשות. למרות זאת, הפה והגפיים נחשבת למחלה קלה החולפת מאליה בתוך עשרה ימים.
מאחר שמדובר במחלה ויראלית, אנטיביוטיקה לא תעזור: הטיפול הוא תמיכתי וכולל בידוד של הילד והשארתו בבית עד להחלמה המלאה. אם מופיעים תסמינים חריגים, יש צורך באשפוז.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי צריך לפנות לחדר מיון?

אם מופיעים התסמינים הבאים: חום הנמשך שלושה ימים ומעלה, ישנוניות, הקאות מרובות, סירוב לשתות, כאבי ראש (בעיקר כאלה המעירים משינה), רתיעה מאור.

כיצד ניתן להימנע מהדבקה?

שמירה על היגיינת ידיים היא הדרך המרכזית. יש להקפיד על רחיצת ידיים לאחר ביקור בשירותים, ואם אפשר, גם לחטא את הידיים בתמיסת אלכוהול. אם יש אדם חולה בבית, יש להקפיד על אוורור מתאים, לבקש ממנו להתעטש או להשתעל למגבון או למרפק ולא באוויר, להימנע משימוש בכלים ובמגבות משותפים ולחטא מדי פעם משטחים שבאו איתו במגע.
ילד חולה צריך להישאר בבית עד שהנגע האחרון מתייבש והילד אינו מרייר, אין לו חום 24 שעות, הוא חיוני, ערני, אוכל ושותה. מטפלות וגננות שמחליפות חיתולים לילדים שחלו, צריכות להקפיד על היגיינה במיוחד, מכיוון שהווירוס ממשיך להיות מופרש בצואת הילד - לעיתים למשך חודשים.
2 צפייה בגלריה
 מטפלות וגננות שמחליפות חיתולים לילדים שחלו, צריכות להקפיד על היגיינה במיוחד, מכיוון שהווירוס ממשיך להיות מופרש בצואת הילד
 מטפלות וגננות שמחליפות חיתולים לילדים שחלו, צריכות להקפיד על היגיינה במיוחד, מכיוון שהווירוס ממשיך להיות מופרש בצואת הילד
מטפלות וגננות שמחליפות חיתולים לילדים שחלו, צריכות להקפיד על היגיינה במיוחד, מכיוון שהווירוס ממשיך להיות מופרש בצואת הילד
(צילום: shutterstock)

האם קיים חיסון נגד המחלה?

במספר מחקרים נמצא כי חיסון נגד הנגיף אנטרווירוס A71, הנגיף האלים מכל אלה גורם למחלה, הצליח להגן מפני הדבקה. עם זאת, מדובר במחקרים ראשוניים, ועדיין לא ברור אם ישווקו בעתיד חיסונים נגד נגיפי הפה והגפיים.

האם חלב עיזים עוזר?

לא רק שאין כל הוכחה לכך, אלא שחלב עיזים עלול להיות מסוכן: חלב עיזים לא מפוסטר עלול להדביק בחיידקים אלימים את מי ששותה אותו. המסוכן ביותר הוא הברוצלה, שעלול לגרום לשורת סיבוכים, ובהם דיכאון, דלקת מפרקים, דלקת עצמות, דלקת כבד, הפלות, פגיעה בפוריות, דלקת קרום המוח ודלקת בלב.
חיידק אלים נוסף שעלול לעבור בחלב עיזים לא מפוסטר נקרא ליסטריה, והוא גורם לתסמינים דמויי שפעת, ובמקרים קשים חודר לדם, גורם לדלקת קרום המוח בעיקר אצל ילדים ותינוקות וכן להפלות, ללידות מוקדמות, לדלקת ריאות ולדלקת קרום הלב.