בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
ליצור עניין אצל הנכדים בשיחות עם סבא וסבתא. תקופת הקורונה גרמה לתחושות בדידות משמעותית אצל מרבית מבני הגיל השלישי בעקבות ההגבלות האסורות עליהם לצאת תקופה ארוכה מהבית והניתוק מבני המשפחה.
פעמים רבות הדרך היחידה בה ניתן להפיג את הבדידות היא שיחת טלפון/ווידאו עם הקרובים ובני משפחה. רבים לקחו את הנושא לתשומת ליבם והחלו להתקשר להוריהם על בסיס יומי ולשאול לשלומם, אך שיחות חולין עם הנכדים ובני הגיל הצעיר תמיד היוו קושי גדול מצד אחד אבל כשזה מצליח - שמחה והתרוממות רוח.
"בתקופה זו, בה כולנו מסוגרים בבתים, הנכדים הם אחד הדרכים שלנו, בני הגיל השלישי, לשכוח מעט מהקושי שנלווה לתקופה", משתף רון לנדנברג, סבא לשישה נכדים.
"כל שיחה שאני מבצע עם אחד מששת נכדי מעלה בי חיוך גדול שבעבורי מהווה משאב מרכזי שמסייע לי לעבור את התקופה הקשה".
עוד במדור 60 פלוס:
2 צפייה בגלריה
קשיש
קשיש
להשתמש בטכנולוגיה לשמירה על קשר
(צילום: shutterstock)

6 המלצות לשיחה מעניינת עם הנכדים

איך אפשר לעניין את הנכדים בשיחות דרך המחשב או הנייד ולהאריך אותן? תמיר פלג, מאמן אישי ועסקי, מנכ״ל ומייסד ״מכללת יוזמות״ נותן שש המלצות שיסייעו ליצור שיחה נעימה, קולחת וארוכה- קצת יותר.

1: עדיפה שיחת ווידאו משיחת טלפון

"בניגוד לתקופה בה אנו היינו ילדים, היום הילדים נדרשים וגם כבר רגילים בשיחה לעורר עוד חושים שמופעלים במהלך השיחה כדי להתרכז בה", הוא אומר.
"לכן, מומלץ לבצע את השיחות עם הנכדים באמצעות שיחות ווידאו. כך הנכדים לא מאבדים קשב לאחר זמן קצר וגם כך תוכלו לעמוד את מצב הקשב שלהם בשיחה ולהתאים את נושאי שיחה".

2: שילוב משחקים בשיחה

"אחד השיטות הנפוצות ביותר בקרב פסיכולוגי ילדים היא שילוב משחקים תוך כדי שיחה, בזמן המשחק הילד מאבד את תחושת הזמן ומצליח לרכז קשב בשיחה". מציין תמיר.
"המשחק מסיח את דעתו וכך ניתן, תוך כדי השיחה, לשאול לשלומו ולפתח נושאי שיחה שונים. בנוסף משחקים גורמים לשיתוף פעולה גבוה יותר של הנכד".
ומוסיף "שילוב משחקים מומלץ ביותר בשיחה עם נכדים בני הגיל 5-10, ניתן לשחק במשחקים כמו בול פגיעה או איש תלוי או כל משחק שהילד אוהב שניתן לשחק בו מרחוק".

3: רעננו את השאלות לנכדים – די למה שלומך

" שימו לב", מחדד תמיר "כמו שהשאלות שלכם נשאלות לעיתים באופן אוטומטי, כך גם תשובותיהם של הנכדים, במידה ותרעננו את מאגר השאלות שלכם ותשאלו אותם על סיטואציות שונות תוכלו לקבל תשובה ארוכה ומספקת".
"לדוגמא במקום לשאול איך היה בחוג הריקוד? אפשר לשאול, איזה ריקוד חדש למדתם השבוע?".

4: נושא לימודי שהנכד מתחבר אליו/ מתקשה בו ונסו לדבר עליו

"מלבד חוגים וחברים, חייהם של נכדינו סובבים סביב הלימודים, וכמונו, רוב הילדים חווים קשיים בלימודים וזקוקים לייעוץ", נותן תמיר דגש נוסף.
"שיחה על הלימודים יכולה להיות עוד נושא שיחה שיתרום להארכת השיחה ויתרום לנכד לרצות לשוחח שוב ושוב. אבל לא תמיד, אם תרגישו שהם לא רוצים לדבר - שנו נושא".
2 צפייה בגלריה
תמיר פלג
תמיר פלג
תמיר פלג, מאמן אישי ועסקי
(צילום: הדר דרור)

5: תכירו את תחומי העניין של הנכדים כדי להתאים להם נושא שיחה

תשקיעו מאמץ בהכרות "כל ילד הוא שונה, ובהתאם מעסיקים אותם נושאים שונים. זה יכול להיות תחביב או תוכנית טלוויזיה שריתקה אותם לאחרונה, או כתבה בעיתון שיכולה להתחבר לנושא אהוב".
"הנכד/ה יביעו התעניינות גדולה יותר בשיחה וכך גם תוכלו להכיר אותו ואת עולמו לעומק. עם הזמן תמצאו שיש לכם המון נושאים לשוחח למרות פער הגילאים".

6: הורים – אל תכפו על הנכד להרים טלפון לסבא וסבתא

ולהורים מפנה תמיר את ההמלצה האחרונה, " הורים יקרים, למרות שלפעמים אנחנו מאוד רוצים שהנכדים יתקשרו לסבא וסבתא, לא מומלץ לכפות על הילדים להתקשר לסבא וסבתא או להפעיל מניפולציות רגשיות על הילד בנושא".
"במקום זאת נסו במהלך היום לעניין אותם בשיחה כזאת על ידי המלצה הנוגעת לתחומי העניין שלהם ״שווה לך להתקשר להתקשר לסבא בנושא, הוא מאוד מבין בזה״. כששיחה מתבצעת מתוך רצון, היא הרבה יותר קולחת ומוצלחת - לשני הצדדים", הוא מסכם.

ד"ר ערד קודש, ראש מערך בריאות הנפש ב"מאוחדת" מדבר על הפגיעה הנפשית כתוצאה מהבידוד החברתי - צפו בדברים:


בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
פורסם לראשונה: 09:46, 20.01.21